Uppfräschning/renovering arctic cat m7!

Lildjymmy

Välkänd medlem
20 feb 2013
178
0
16
Luleå
Var så smidigt att ytterdia på styrstången va samma som innerdia på teleskopet, så trädde över den och bultade den.. Inte ett glapp!
Betterboardsen är monsterboards, finns likadana (har jag för mig) på modshop.se!
Okej, vilken årsmodell kom teleskop höjaren från och vilken årsmodell har du på din m7a?
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Vart en liten premiärtur på 3mil idag, fick köra in nya remmen lite.
liiite blödder/tvekning på låga varv ibland bara, blir å sätta dit tändkilen jag köpte.
I övrigt är jag nöjd, försöka ta sig upp mot Gördalen till helgen kanske.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Högra bakre "armen" till boggieinfästningen börja bli rätt rund, prövat shimsa i men vart sådär.
Så la en beställning på en ny sån idag, nödstopp, nya handtagsvärmare och handtag! :)
I väntan på det så blir det lite finpolering och försegla allt med wax.
Kollat lite efter Billet Gauge Cage till mätarhuset också, men hitta endast i Usa.
Är det någon på forumet som säljer så hör av dig :)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Monterat nödstopp, handtagsvärmare och nya stift här på kvällskvisten, samt dom nya armarna till bakre boggieinfästningen.

Förra provturen kände jag mattan tog i lite nånstans, och det var i bakre armen, beställde nya sånna, har inte provkört än men känns som jag har samma problem fortfarande när jag monterat de nya!

Ursäkta för dålig bild, men ser det inte extremt tight ut mellan matta och den armen? Är ca 2mm kanske.
Men är ju samma storlek på hjulen som orginal.
I värsta fall får jag väl sätta 165mm hjul där, så mattan kommer upp lite, om det inte blir för tight i tunneln då istället.. :(
Eller någon som har förslag, eller en m7a som kan kolla om det är lika tight på eran maskin.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Spännde om mattan, verkar inte ta i iallafall. Får eventuellt slipa lite bara!
Regnat o blåst ganska hårt här, tagit mycket på snön tyvärr!
Måste komma iväg o testa lite, o se hur pass smidig den är, annars har en bekant en 38" framvagn liggandes jag får inhandla om jag blir besviken ;)
Måttligt sugen att beställa twinpipes, ska ge runt 13hk tydligen. Hittade för 720$.
Får se i slutet på månaden :)
Toningen på lysena ska nog tas bort, kan va skönt o ha bra lyse, blir nog OK om man polerar upp dom lite. Rutan ska jag skära om lite, tycker den är lite för stor på sidorna (utseendemässigt)

Dock har iphonen börjat ta världens sämsta kort, inge skärpa alls..
 
Last edited:

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Tänkte göra en liten lista på vad som är gjort och vad som är kvar, skrev en lista i början av tråden och allt är väl gjort, och mer därtill. :)

*Bdxextreme lyftbåge och gussets fotstegsavslut
*-14 Stänklapp och baklyse
*Lackerad framvagn
*Lackerad boggie
*Lackerad huv
*Polerad tunnel
*Betterboards
*Boyesen rage cage
*bmp y-pipa och nya avgasbussningar
*shift assist
*injector perfector
*Front torque arm relecations kit
*Billetx hela boggien
*Teleskopstyrstång & m8 styre
*C&a pro bx skidor
*Stort vitt bukskydd
*Rsi isrivare
*Nya slides
*Nya insugsgummin
*Frogskinz hela huv och buk
*Nödstopp
*speedwerx v-kitt & renoverad primärvariator och ny rem

Diamonddriven kollad o oljan bytt, billetx starthandtag, grip N rip fjäderspännare, stötdämparskydd o massa småskit bytt o inhandlat såklart som jag inte kommer på. :)
Vill inte kolla igenom pärmen med alla kvitton då blir jag bara deprimerad :D
Världens roligaste hobby, men verkligen inte bland de billigaste.

Inprincip är det väl bara Twinpipes och 38" framvagn kvar, o i med tändkilen :)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Tagit hem skotern o va ute o slö åkte lite på förmiddagen, körde in remmen ungefär.
Kom ur olja mellan grenrör och pipa dock, i nederkant så det hade sprutat ner på insuget, det ena bara typ. Avgasbussningen sitter då rätt! Nya fjädrar mellan pipa och grenrör kanske fixar de? Eller nått varv med avgasbandage..
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Inte hänt så mycket, fått åkt ca 15mil iallefall!
Grenrör/pipa fick jag tätt med dubbla avgasfjädrar samt svinto.
Orginal grenrör/avgasbussning sitter de 2koningar på, på nya bmp y-röret satt det bara 1koning, så räckte o pressa i lite svinto i hålet.

Detta hände efter 8mil, startsnöre small rätt av mitt ute i skogen.. drog igång den på variatorn o kom hem iallefall! :)
Efter nån tur på kvällskvisten lessna ja ur o tog bort toningen på lysena, och rutan ligger inne på köksbordet o ska skäras till lite! :)

Köpt o klistrat dit skinz a-amrs skydd också..
Lite dåligt med bilder, men kommer en uppdatering när jag fått lite mer godis :)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Var ut på en tur idag, och i låga farter med lite gupp så vibrerar/durrar det till från boggien ibland, känns så väl i fotstegen.. Letat mig tokig efter vad det kan vara, men hittar inget.. 1glappande boggiehjul, är väl det jag hittat, men kan inte tänka mig att det är den som är boven!
Somsagt bara ibland, låg fart och gupp..
Förslag mottages tacksamt, innan jag blir sinnessjuk :)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Tack, får kolla upp det som ni säger.
Men varför skulle det göra det isåfall? Rätt säker att det är orginaldrivhjul (nonslip) som sitter, det fick jag iallefall höra av han jag köpte den av.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Är det orginal så borde drivhjulen inte ta i skenorna. Men för oss som eftermonterat är det så att skenorna måste kapas rätt så mycket. Annars får man det ljud/vibration du beskriver.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Var exakt samma sak på min M7a, hittade heller aldrig något som kunde förklara det. Ja la ner ett par kvällar i garaget på att hitta det, men det slutade med att jag bara körde. Men det var ju bara efter led det kändes och aldrig ute i snön.
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Var exakt samma sak på min M7a, hittade heller aldrig något som kunde förklara det. Ja la ner ett par kvällar i garaget på att hitta det, men det slutade med att jag bara körde. Men det var ju bara efter led det kändes och aldrig ute i snön.
Jo precis, men måttligt störande. Skönt att höra att du upplevt samma iallefall ;)
Ska gå igenom den imorgon i garaget, hittar jag inte problemet får jag försöka leva med det.. :)
 

johaan

Välkänd medlem
22 feb 2014
254
0
16
hällefors
Nu är maskinen såld.
Hann med 20mil ungefär, nöjd med maskinen, halva nöjet var ju att göra iordning den.
Men vill upp på 800 och 153".
Så nu får vi se vad det blir härnäst.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Ser att du sålt...hade vibrationer efter byte av nitar i tunneln. Dessa var något längre än original, och ibland tog mattan i...och det durrade till. Hände oftast vid avslag.
Märktes inte när man drog runt mattan för hand.