Värmeisolering, vad använda?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag behöver få tag i nån sorts matta för värmeisolering mellan slutburken och baljan. Baljan är som bekant i plast, och den deformeras (smälter!) mer och mer när burken blir varm.

Tips någon?
 
R

Robin

Bör funka med vanlig Alu-tejp som brukar sitta i baljorna på skotrar osv, finns att köpa näst intill överallt.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag provade med sån här skumgummimatta med alu-beläggning. Det höll typ 4 mil. Ikväll åkte jag ner till affären för att handla lite. På väg hem började det lukta "schvenan". Snabbt upp med huven! Mattan hade tagit eld! Aaah! Snö, snö, snö! :argh::argh:

Så det behövs något bättre att värmeisolera med! För ljudisoleringsmatta (som det visade sig vara) funkar INTE! :stupid:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo det såg nog lite kul ut. :hahaha:

Det gick förbi två småkillar, de kom fram och kollade när jag stod och drog i förkolnad matta...:eek:

Den här hade passat under tråden om skoter-pinsamheter!
 
R

Robin

Jag provade med sån här skumgummimatta med alu-beläggning. Det höll typ 4 mil. Ikväll åkte jag ner till affären för att handla lite. På väg hem började det lukta "schvenan". Snabbt upp med huven! Mattan hade tagit eld! Aaah! Snö, snö, snö! :argh::argh:

Så det behövs något bättre att värmeisolera med! För ljudisoleringsmatta (som det visade sig vara) funkar INTE! :stupid:
Vad är det för skoter vi pratar om?
När jag menar alu-tejp menar jag presis som det står, dvs ingen matta eller liknande så som det brukar finnas på orginalhuvar på skotrar för att dämpa ljudet.
Utan jag menar samma slags tejp som det sitter i bukar osv. Tror faktist att det reflekterar värmen mycket bättre än det där du testat.

Har själv denna tejp på min skoter och pipan liggandes nästan tätt på tejpen, givetvis har jag inte hunnit köra spec mycket med skotern ännu men har garanterat fått upp pipan i den temp den ligger på utan några som helst problem.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Skidoo Gr Touring 470 -95:a.
Var köper man denna magiska tejp? Jag har ett hål i bukplasten, vill helst inte att det blir större.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
orkade inte läsa inläggen i tråden... men linda avgassystemet med avgasbandage kanske? gjorde en polare (widell1111 här på forumet) för att få lite svalare luft i motorutrymmet på sin skoter, och det dämpade värmen skapligt, dämpade värmen så pass så skotern hans gick bättre sa han


så det borde nog kunna ordna ditt problem med :)
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
orkade inte läsa inläggen i tråden... men linda avgassystemet med avgasbandage kanske? gjorde en polare (widell1111 här på forumet) för att få lite svalare luft i motorutrymmet på sin skoter, och det dämpade värmen skapligt, dämpade värmen så pass så skotern hans gick bättre sa han


så det borde nog kunna ordna ditt problem med :)

Stämmer bra det ! funka jäddrans bra ...
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
två skolor:

avgasbandage är ju till för att hålla kvar värmen inne i röret. i turbobilar vill man ju ha så mycket volym som möjligt så att turbon snurrar så mycket som möjligt, turbon drivs ju av avgaser. med avgasbandage kommer ju alltså inte så mycket värme ut

reflekterande tape är ju till för att reflektera bort strålningsvärme som kommer från pipan, problemet är ju att tape kan bli så varmt att plasten smälter. vill man göra det bra sätter man en plåt med tape på, plåten ska vara monterad med en luftspalt mellan plåten och plasten
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Finns ju värmetårlig tape som man kan sätta mellan buken och aluminiumtapen.
Får med sådant när man köper pipa från SLP i alla fall. Borde ju gå att få tag på annorstädes också.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Köpte alu-tejp på Classe O. 39 kr för 10 m. Tejpade på insidan av baljan.
Funkar klockrent! I måndags åkte jag full gas 8000 rpm i ca 6 km över sjön där jag bor, genom snö och massor av slask. :rock:

Och nu är det inga tendenser att baljan ska bli för varm!
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
det sitter ju skumplast på en del paneler, syftet med den är att hindra värme från tejpen att nå plasten, tejpen leder ju värme rätt bra och kan ju bli varm i sig

är det någon som vet något bra skum?
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
två skolor:

avgasbandage är ju till för att hålla kvar värmen inne i röret. i turbobilar vill man ju ha så mycket volym som möjligt så att turbon snurrar så mycket som möjligt, turbon drivs ju av avgaser. med avgasbandage kommer ju alltså inte så mycket värme ut

reflekterande tape är ju till för att reflektera bort strålningsvärme som kommer från pipan, problemet är ju att tape kan bli så varmt att plasten smälter. vill man göra det bra sätter man en plåt med tape på, plåten ska vara monterad med en luftspalt mellan plåten och plasten
Avgasbandage funkar också bra ... jag lindade inte hela röret mest vid fläkten där fläkten suger in kylning till motorn ,,, sen blev det mkt svalare under huven vilket inte gör saken sämre i + grader