v.i.o POV HD

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Hej,
Vart lite sugen på en POV HD, någon som har/ har testat en?
Dom är ju avsevärt mycket dyrare än en gopro.... men även ganska bra vad jag förstår.

Om man nu förbiser priset till att börja med, några positiva/ negativa tankar?

/Mvh Martin
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Om man nu jämför med Gopro då..

Du har bättre exponeringsmätning än GoPro, samt bättre brushantering vid mörkerfilmning.
Det finns det nån halvkass videoeditor inbyggd (inget att rekommendera) Men, den är sämre att filma i vatten med än gopro (mindre vattentät) och har mycket färre videolägen än GoPro:n. Däremot finns det fler inställningsmöjligheter för t.e.x färg och kontrast i POV.

Jag skulle valt GoPro Hero HD2 alla dagar i veckan, mer vattentät, fler filmlägen, skarpare bild (vilket man tydligt ser i många av klippen från POV's reklamfilm på sportscam.se), billigare, fler tillbehör och mycket mer..

Du kan ju köpa till en skärm till en HD2 (600-800kr) så blir den mycket mer mångsidig och fortfarande billigare än POV:n. Men ja, en fördel med POV är att den kan fästas lite hursomhaver utan att måsta ha massa extrafästen.

*edit*

Läste också någonstans att POV:n skulle ha "bäst vidvinkel", det är skitsnack, den filmar 1080p i 142C och 720p i 95C, medans GoPro kör båda dom formaten i 170C, men är även ställbar till mindre vidvinkel.

Jag ser verkligen inte vad man skulle vinna på att betala 2000kr mer för en POV när GoPro är så mycket bättre. Du får även med 16gb kort om du köper en Gopro från sportscam.se, med POV får du 4gb kort.. väääldigt generöst.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
vet inte hur det är på denna POV men på POV 1.5 finns ju en rätt så bra funktion nämligen den att du inte behöver filma allt utan om du har den på hjälmen och så händer det nått som du skulle haft på film så är det bara att trycka på rec så spelar den in från typ 5min tillbaka fram till nutid. svårt att förklara, men man kan säga att den alltid har ca:5min film i minnet utan att spela in.

vet inte om gopro har den funktionen men det tror jag inte?
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jo, jag såg det. Den här har ett armband eller vad man ska kalla det, en trådlös fjärrkontroll som har den funktionen. Det är ju en sak som lockar så klart... att kunna ha kameran igång konstant utan att fylla minneskortet så man inte missar något.

Stör mig dock lite på att man måste ha en sladd från kameran, dock är ju själva kameran lite smidigare än en gopro.... hmm...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
När VIO kom var den väl teh shit. Lite ungefär som gopro är nu. Bra prestanda till bra pris och den fanns att få tag i lite överallt till skillnad från de absolut första hjälmkamerorna som var tvungen att specialbeställas.

Numera är den väl inte det bästa men den var det då.