Vad hade/har ni för moppe ?

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Crescent 1149 (raketare) från 1962. Den är EU konverterad ala vedbod så den gör drygt 45 :) Det går att dra upp den i 30 på ettan med orginaldrevning ~10000 rpm :evil: Den går även att starta baklänges som det ska med en sachs (dubbla backväxlar på en moped, inte illa):beer:
Det saknas några kåpor på den tvärkassa bilden men de sitter på nu



Det är manligt med handväxel :rock:
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Första var en Yamaha DT50MX -92, toppa väll en 45, orkade knappt i 4an :D
Andra moppen blev en Aeror -02, den var lite mer trimmad med 70cc sport osv och toppa runt 90-95.
Sen köpte jag en Slider -07 och den toppa väll en 75-80.

Aeroxen


Slidern


Man har laggt ner på tok för mycket pengar på mopederna.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Första moppen var en röd Baghee och den andra var en Zündapp ks50(?)
Sen så när man fyllde 15 köpte jag en skabbig Honda X8R som jag renoverade upp
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
haha många som har haft/har homoraketer :hahaha:

själv hade jag en moppe en gång i tiden, hade den en vecka. dt 50 med allt trim som fanns, gick väl en 90-100, höll i en vecka av fullgasrepor över allt då jag hatade moppe.. så den skar ihop :boring:
har kört cross sen jag var 12 och bytte in moppen mot en cross som jag sålde :D

sen hade jag en XT 125x, gick ungefär lika bra som DTn.. får jag jobb efter studenten blir det XT660x för mig
 
Last edited:

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
tänkte att ja även skull berätta va ja hade... fick en Honda MT5a av pappa då ja va 11-12 år, han trimmade den aldrig, gick ba 45km/h.. så då man fyllde 15år had man redan slutat köra :p
 

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
Hej.

Första Moped äventyret var på min brors moped som tjuvlånades, en Yamaha FS1, allt gick lyckligt.
Mina egna mopeder blev en Suzuki K50 och en Flakmoppe med husqvarna motor, som båda inköptes samtidigt.
Suzukin renoverades och användes som bruksmoped, toppfart ca 50 med så kallat pirat orginal cylinder och drevat tre kugg.

Flakmoppen toppfart oviktigt.

Efterhand inköptes ett par Rexoped mopeder med Villiers motorer, toppfart - jag var glad att dom gick ibland.

Flakmoppen påbörjades det en ombyggnad på, till suzuki ram bakom flaket.
Projektet avstannade och gavs senare bort.

En till flakmoppe inhandlades, med motor som var mycket nyckfull och slut, blev stående i ett flertal år.
Alla mopeder utom den senaste flakmoppen var sålda eller skrotade och tiden gick, när jag hade blivigt gott och väl 30 år, då fick jag ett infall.

Jag köpte en Suzuki K50 med trasig motor men OK annars. Motorn renoverades och kompenserades för ökad vikt på brukaren, dock inte för att nå högre toppfart utan det fanns en plan.

Förövrigt mycket trevligt att med ordnad ekonomi kunna gå in på en moped affär och handla det man ville ha till motorn, utan att som när man var 15 bara kunna önska att man skulle ha råd att handla.

Planen var att återigen ge mig på att sammanfoga en Suzuki och en flakmoppe. Skillnaden denna gången förutom mina bättre kunskaper, var att utgångsmaterialen var ljusår bättre än vid första försöket.
Resultatet blev ganska lyckat och mopeden blev så stark som min förhoppning var, toppfarten är ungefär 35 - 40 km/h.


Jolle
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
kör en reiju drac 01 me 75 cc cylinder övergående effekt system och nån trimm förgasare :) har aldrig kört över 20 pga all snö
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Funderarde på att köpa flakmoppe till sommarn å trimma som satan men då man lagt ner 7000kr på en trasig fyrhjuling i vinter å vill ha värre skoter så hoppar ja nog dä.
 

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Har en Rieju Spike 05... Konverterad till grovmönstrade hjul som var dubbade förut, hade absolut 0 fäste på asfalt vid inbromsningar, och går som en raket också.. ***** dåre man var. Nu är dubben bortplockad och moppen ännu mer trimmad. Den är i behov av ny kan man kalla det drivlina?
Alltså fram och bakdrev och kedja.

Får ta och beställa det där nu snart, annars blir den stående och det skulle väl vara dumt!
Gör mätaren ut utan problem, skulle väl tippa på 90+ riktiga km/h. Blir väl kanske avtrimning till sommaren dock, inte värt att ev. sumpa lämp och feting böter.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Moped hmmm... de ä ju länge sen nu men den första va nog en söndertrimmad puch florida som sedermera gick av. sen blev det nog en puch nevada som i sitt sista skede i livet hade en 175cc ilo motor... Den gick kanske 120 men vibrerade så knogarna vitnade och man såg tre horisonter... minns att vi byggde en ganska rask moppe till brorsan, en cresent av nått slag med en yamaha rd/lc 125 motor, fanskapet toppade ca: 160km/h med högstyre å allt, den reste på bakhjulet fast man stod på fotpinnarna å hängde över styret på treans växel... satt man ned så reste den på alla sex växlar... det är ju länge sen detta hände så alla förselelser är ju preskiberade numera, men rättså skoj va det ju när det hände...
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Har en Gilera SMT -07

Har dragit pluggen som sitter mellan avgassystemet och cylindern och "pluggen" i luftburken samt bestyckat upp den. Toppar 65 i nedförsbacke, skitnödig och hemlängtan :)

Men den ska säljas i sommar så man får köpa sig en redig bil så man har då man fyller 18.
 

realpower

Aktiv medlem
16 feb 2009
96
0
6
Kiruna
den ser jätte fin ut! fan vad det har förändrats med mopeder. Nu kostar väll en moped typ 26.000kr ny. När man va liten fick man hem 4 låder och en ram för typ 100kr. Dagens mopeder måste ju gå att trimma hur mycket som helst. jag vet inte hur många puch dakota man har lyckats få ram sne...hahahaha

P.s skojade lite när jag la in hojen
haha men den var fin :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Fick en sprillans Yamaha DT 1991 och då var de det värsta som gick att köpa i mopedväg ungefär, hehe :D Fyfan vilka moppar man kan köpa nuförtiden!

Nu kör jag en Suzuki GSXR 1000 -03, går snäppet värre än DT'n ;)