Vad hade/har ni för moppe ?

B

Biosteel

då hade man en dt50 som man körde 1 kilometer och tillbringade en kväll i garaget efter de
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Fick ärva min farbrors Zundapp KS50 Supersport när jag var 14, körde den till jag var 16. Mitt i ägandet blev motorn bytt från zundapp med 60cc cylinder och kolv, till en Casalmotor, med Zundapps 70cc 9hk kit. gjorde 70kmh både på rakan, i medlut och nästan i motlut.

(casalmotorn såg exakt ut som zundappmotorn, förutom loggan och den var 4 växlad istället för zundappens 3 växlar. cylindrar och sånt passade rakt av.)

Med det var på stenåldern det, nu 17-18 år senare så saknar man fortfarande den där zundappen......
 

RaekmAcKaN

Välkänd medlem
7 okt 2007
402
0
16
Östersund
Yamaha DT50mx -92, varit i familjen i säkert 13 år och kvar är den :)

Inte allt för långt har den rullat heller.


Yamaha Aerox -99
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min gamla DT som inte en skruv var orörd på :D Tyvär är den inte i min ägo mera.

ÅÅååh nostalgi!

Fick en ny vit DT som jag trimmade med 70cc cyl, högkomps topp, trimkrök och en slipon som såg som "hej kom och hjälp mig" och en 22 lr 24mm förgasare från en motorcyckel. Farsan ägde en däckfirma så jag snodde motorscyckel däck som jag krängde på (tidig supermoppard :p) Den gick fint i dom måtten man hade för 15-17år sedan. Farbror blå jagade mig konstant och till slut tog dom mig med skjuts i 80km/t, jag tappade faktiskt förgasaren och kunde inte fortsätta min flykt :D. Detta var alltså mer än 15 år sedan...j***r i min gata vad gammal man har blivit. Man kommer ihåg moppetiden som det hände igår :( Bland dom 2 roligaste åren i mitt liv. Har dock aldrig skadat mig lika mycket som under den tidgen haha. Jo en sak till, soppan kostade då 6kr/liter under moppe tiden sjukt billigt nöje
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Hade en väldigt fin MT5:a som mest putsades på. Första vintern plockades den ner i molekyler för upputsning och byte av slitdelar.
Sedan dess kördes den inte i regn ens...bara soliga dagar.
Tills brorsan tog över den men det är en annan historia... :bawling:

Idag har jag en flaka som varit i familjens ägo i många år.
I somras renoverade jag den och gjorde den till en replika av mitt arbetsfordon, en Volvo FH16 610 tungdragare.

Den går som ett skott och nu väntar jag bara på våren så jag får ta fram den igen... :rock:






Mvh Pelle
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Hade en väldigt fin MT5:a som mest putsades på. Första vintern plockades den ner i molekyler för upputsning och byte av slitdelar.
Sedan dess kördes den inte i regn ens...bara soliga dagar.
Tills brorsan tog över den men det är en annan historia... :bawling:

Idag har jag en flaka som varit i familjens ägo i många år.
I somras renoverade jag den och gjorde den till en replika av mitt arbetsfordon, en Volvo FH16 610 tungdragare.

Den går som ett skott och nu väntar jag bara på våren så jag får ta fram den igen... :rock:






Mvh Pelle
sett den på moppeforum :)
jävlit fin



min gammla gilera smt, mest skruvning med den även om det inte behövdes.
tp 75cc gianelli 2t 21mm dellorto mm beställdes från twostroke men det kom aldrig :(

bytte den mot en yz 125 som sedan byttes mot en xlt som jag har nu.
 
Last edited:

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Första måste varit en gammal Rex, modell minns jag inte. hittade den i en gammal lada här när jag var 9-10 nånting.
Sen har jag haft en Casal K190, Honda MB50, Gilera Bullit (tuktad nå jävulskt, den varvade väl ~9.500 i 70 knyck) och den funkade fortfarande hyfsat när jag sålde den.
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
körde också en kinaräcer, och den var inte lite preppad .
toppade 80 med acc som ett bi.
dock vart den överpreppad och jag sprängde motorn. så om någon vill köpa en baotian utan motor hör av er.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Då det begav sig förflyttade jag röven på en DT50R -93.
Med 60cc, trimavgas, 16,5mm fugge och öppet filter.
Den gick faktistk riktigt gott.

Även en Mustang Cobra -77 har jag åkt på.
 

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
Mt5'a .. :p som blir till salu denna sommar..
5växlad, 70cc nicasilbalagd,mikuni,lustgas,sportfilter, m.m


och en liten sak..som blev såld förra sommaren
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Oj oj oj, de var tider det å fan va gammal man har bleve.
Hade själv en Zundapp med Zeta13, solfjädertopp(planad), Bing 19 gasare, grovkrök, grovdämpare och 15/41 drevat gick väl ca80km/h men det var ju fan helt livsfarligt med vobblande hjul glapp styrning sne ram och inge ***** tillstymmelse till bromsar... Konstigt att man hade råd med trimprylar men inte en ny bromsvajer, man har bra värderingar som 15åring!

Kom ihåg att man tanka fullt (7liter tror jag de va) köpte en2dl olja en snusdosa och lite plockgodis för en hundring..! De är bara 16-17 år sen.
 
D

Deleted member 6797

1. honda mt5 87 trimmad
2. honda mt5 88 orginal
3. norsjö shopper års okänd orginal
4. yamaha fs1 års okänd trimmad
5. derbi senda drd racing limited edition trimmad 07a, nån spec modell så finns bara 1250 tillverkade å 50st i sverige. hade den 1028onde


6. suzuki k50b 1977 som ja ska sälja nu i sommar för ja fyll 17 å ska köpa en bmw. och nej ja är inte bortskämd, har rabblat upp moppar som ja har haft sen ja var 12 och har fått jobba ihop allt själv
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Här är några av mopederna som jag minns, det kan ha varit fler :)
Yamaha DT -94 mx
Yamaha DT 50 -92 mx
Yamaha DT hopplock blev rätt bra, ram -90
Yamaha DT -90
Yamaha DT i delar
Yamaha Fs1 -92
Cpi hussar -04
Rejui Drac -98 med 03ans Drac framgaffel m.m.
Pegout Speedfight 2 -05
Kymco Vitality sport -03

Orka inte skriva historiken om mopederna hur fort de gick osv.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Aprilia sr50 med olivgrön metaliclack. Chromdetaljer, Leovinci ZX system å en massa styling osv osv.

Såldes våren 06 då jag tyckte man blivit för gammal.