Var köpa rejäla spännband till vettiga priser?

palt

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hej!

Har ledsnat på att köpa billiga typ Biltema spännband som man får byta relativt ofta.
Så frågan är var kan man köpa riktigt spännband som håller till ett vettigt pris?

mvh Fredrik
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken storlek har du haft på spännbanden?

Dom minsta som bara är ca 25mm breda är ju bara skräp.
Men går man upp på dom som är ca 40mm breda och har brottlast på minst 2 ton så tycker jag Biltemas eller Julas grejer funkar.
Andra ställen: Swedol lär ju ha en del...

Men se till att skilja på brottlast och surrningslast.
Ett band med 2 ton brottlast brukar benämnas med 4 ton surrningslast.
Viktigt när man ska jämföra olika band, så det är samma lastvikt man jämför.
 

palt

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Det är dom som är 40 mm breda jag har haft, tycker dom fransar upp sig extremt lätt, iofs så är jag inte jätteförsiktig med dom, men ändå...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Volvo lastvagnar och Scania har bra priser på riktiga band, 72:- + moms för 6m 4ton band.
 

Yam ss440

Medlem
13 mar 2010
31
0
6
Piteå
Varför spara in på något så banalt som spännband som du ska surra fast något för x antal 10000kr? Tror nog att fästena i vagnen går sönder före.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Personligen gillar jag 35mm banden som oftast är på 2000/4000kg. Smidiga att jobba med jämfört med 50mm och känns inte lika veka som 25mm.

Sen har jag gott om extra öglor på släpet så jag brukar dra fast varje skoter med 4st band.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Om ni ska ha till att spänna fast skoter/cross så kan jag rekommendera dom här. Grymt bra.
http://www.24mx.se/spannband-24mx-3?q=spännband&s=spännband
Nja, de där får man ju knappast lika bra kraft att spänna med som traditionella spännband med "spärrhandtag". Liknar mest "lyxiga" bagageremmar, tycker jag.
Tycker dessutom det var ganska dyrt för dom.

Själv använder jag faktiskt Biltemas "4-tons", som prismässigt ligger i paritet med de du visar från 24MX. Mina band har jag haft i åtminstone 3 år och de har ännu inte fransat sig nämnvärt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Byggmax säljer riktigt prisvärda spännband som känns gedigen samt är priset helt rätt. Duger gott å väl för skotern.
https://www.byggmax.se/sok?filter.query=spännband

och som camata säg.. Håll er borta från de där simpla spännbanden. Skulle inte lita för fem ruttna lingon på dom!
Enda problemet är att de kraftigare spännbanden brukar vara kroniskt slutsålda på Byggmax. Men det finns ju både 2- och 4-tons spännband till bra pris på vilken stor prylochkrafskedja som helst - det går lika bra att handla på t ex Biltema eller Jula.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Fast Biltemas är ju direkt värdelösa. Mjuka i banden med mycket töjning och är mycket!!! Känsligare för att börja fransa sig.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om ni ska ha till att spänna fast skoter/cross så kan jag rekommendera dom här. Grymt bra.
http://www.24mx.se/spannband-24mx-3?q=spännband&s=spännband
Här blev det en liten miss. Sådana spännremmar är perfekta på crosscyklar. Tanken är att man hakar fast en rem i varsin sida på styret, drar ihop banden och komprimerar fjädringen så då spänner framgafflarna själv fast crossen.
Detta är inte att rekommendera på en skoter.

Illustrationsbild: