variatorsetup på F7 Ext?

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Jag har en F7 ext -04 och har precis satt i ny bikemanhelix (48-58) och har bytt den gröna org.fjädern till en blackmagic Svart/rosa. På primären har jag inte gjort ngt ännu men har beställt en Bikeman fjäder med värdet 160/300. Den som sitter där nu är orange. Tillslag på ca.3800 varv) Vikterna är på 70g, alltså orginal. Jag har också en 010-rem som ska vara ännu mera grepp än 020.
Nu är min fråga om den här modden låter normal för er som "kan"???
Jag har snappat upp lite här och där och fixat en egen setup. Jag frågar eftersom jag har inget att jämföra med! Direkt när jag köpte den här F7´an behövde den renoveras... Kan variatorer gå sönder om man exprementerar "fel"??? Variatorerna blir varma nu, men inte heta. Jag tycker det är grymt bra backshift, känns som man kör för länge på 1´ans växel innan det börjar växla på riktigt!
Har ni ngt tips på ändringar, varningar eller annat så svara/fråga gärna:)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fick du till den heta sekundären?
Variatorerna tar ingen skada av experimenterandet i sig, såvida du inte är oförsiktig vid själva mekandet i dem.
För att den inte ska köra på "1ans växel för länge" kan du prova släppa sekundärfjädern.
Viktigt när du fått den att röra på sig är att den växlar ut fullt. Du kan använda en penna av valfritt slag, som du ritar ett område med på primärens inre skiva - på "slutet" av skivan. Mata fullt över en sjö och kolla sedan om remmen suddat ut det ritade området.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Bra idé, det ska jag göra. Jag vet att variatorerna egentligen bara ska bli ljumma, inte varma.. då betyder det att remmen slirar! Kommer man ifrån det på en F7´a?? Man moddifierar för grymt ax och bra backshift, samt bra/mjuk rem... bra grepp!
Om nu variatorskivans yttre kant inte suddas ut betyder det att jag behöver tyngre vikter?? (jag ska byta fjäder till 160/300 först.) Vet du ungefärligt vad för tillslag det blir?
känns som att den inte övervarvar, utan ligger där omkring ca 7900 varv, när man matar fullt!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bra idé, det ska jag göra. Jag vet att variatorerna egentligen bara ska bli ljumma, inte varma.. då betyder det att remmen slirar! Kommer man ifrån det på en F7´a?? Man moddifierar för grymt ax och bra backshift, samt bra/mjuk rem... bra grepp!
Om nu variatorskivans yttre kant inte suddas ut betyder det att jag behöver tyngre vikter?? (jag ska byta fjäder till 160/300 först.) Vet du ungefärligt vad för tillslag det blir?
känns som att den inte övervarvar, utan ligger där omkring ca 7900 varv, när man matar fullt!

7900 är ju nästan toppen.
Om du hade haft justerbara vikter skulle jag lastat en extra bricka på toppen för att få den att sudda fullt ut. Ev. skulle detta få den att varva lite för lite - ned mot 7800 (men då har man förhoppningsvis viktat på mitten, som man kan ta bort då toppen gör mest skillnad) - (och du vill ju inte spänna sekundären något mer), och då är det att börja om med ett steg mjukare fjäder på toppvärdet.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Fick du till den heta sekundären?
jag smörjde upp sek.variatorn och stack ut i 20min. Sen var prim. och sek. lite varma bara! Det var nog det! Dock lite för varma för att jag ska känna mig lugn.
Jag har ej råd med justerbara vikter för tillfället, möjligtvis till sommaren. Så min tanke är att jobba på det jag har och nöja mig där! (svårt) Jag ska till bengans för att skaffa en krysskil oxå. Det är ju en liten peng för stor skillnad! :)
Jag har bludder på låga varv oxå, När man drar iväg precis när maskinen är kall, blir det en svart,blöt rand i snön! ...mysigt... problemet är borta sedan när den blir lite varmare! Är det boysen reeds man ska införskaffa sig då eller? ska jag vänta tills maskinen blir lite varmare ...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag smörjde upp sek.variatorn och stack ut i 20min. Sen var prim. och sek. lite varma bara! Det var nog det! Dock lite för varma för att jag ska känna mig lugn.
Jag har ej råd med justerbara vikter för tillfället, möjligtvis till sommaren. Så min tanke är att jobba på det jag har och nöja mig där! (svårt) Jag ska till bengans för att skaffa en krysskil oxå. Det är ju en liten peng för stor skillnad! :)
Jag har bludder på låga varv oxå, När man drar iväg precis när maskinen är kall, blir det en svart,blöt rand i snön! ...mysigt... problemet är borta sedan när den blir lite varmare! Är det boysen reeds man ska införskaffa sig då eller? ska jag vänta tills maskinen blir lite varmare ...
Lägg pengarna på bättre grejor än reeds. De kommer inte att hjälpa dig.
Om det bara är när den är kall så har det ju ingen större betydelse.

Ha så kul med krysskilen! Blir det 2.5°? Den gamla kan sitta litegranna... Var JÄTTEnoga med att få det helt rent i spåret den nya ska in i, så att den går någorlunda lätt dit och kan tryckas på rätt snurr av svänghjulet - ifall du satt den lite, lite fel.
Se till att ha en fin avdragare, dock!
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Det var bra det du sa om reedsen, Kände att jag inte hade pengarna iaf...
Jag siktar nog på en 2,5°, men eftersom min styrbox är uppdaterad 2ggr (enligt förra ägaren) så vet jag inte... Är det för skarpt/mycket? Vad kan hända? Bengans sa att det var en bra idé med en krysskil.. att den kommer gå renare, kanske ngn hk på toppen. Brukar det vara strul med svänghjulet? Kanske är en sommaraktivitet...
Nu först blir det en ny prim.fjäder :) Jag tror att remmen slirar för mycket på primären just vid tillslaget... som är vid runt 3800v... (för lågt)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det var bra det du sa om reedsen, Kände att jag inte hade pengarna iaf...
Jag siktar nog på en 2,5°, men eftersom min styrbox är uppdaterad 2ggr (enligt förra ägaren) så vet jag inte... Är det för skarpt/mycket? Vad kan hända? Bengans sa att det var en bra idé med en krysskil.. att den kommer gå renare, kanske ngn hk på toppen. Brukar det vara strul med svänghjulet? Kanske är en sommaraktivitet...
Nu först blir det en ny prim.fjäder :) Jag tror att remmen slirar för mycket på primären just vid tillslaget... som är vid runt 3800v... (för lågt)

Näh, svänghjulet brukar inte sitta så fasligt. Har du bara rätt grejor så går det bra. Tar väl ett par timmar för den oinvigde.
Lite halvtrångt kan det dock vara. Du ska ned med en nyckel för att hålla avdragaren och en liten smidig 1/4" mutterpicka.

Och ta för fasen bort statorn innan du ens börjar fundera på att ta bort den nuvarande kilen!
Har sett skräckbilder på en jänkare som börjat slå bort sin kil, med statorn på plats, men insett att kilen sitter ganska bra där den sitter... MYCKET mera plats att pilla med kilen och riskerar inte döda statorn med ett litet dåligt slag från hammaren.

Att din box ska vara uppdaterad flera gånger ser jag inte som något dåligt, ej heller som ett hinder för att kila maskinen. Det var en 04a du hade? Då har de säkert kört in 05ans under 05/06 och 06ans 06/07. Varje år har de väl i princip fetat på mitten och dragit ned marginellt på topp.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
jag har nu satt dit en ny primfjäder som slår till på ca 4300 varv. perfekt! Dock var det första gången jag tagit bort primvariatorn och såg då att det satt 67g vikter.. och att toppvarvet nu ligger på ca 7750. Nu är frågan om toppvarvet sänkts pga sluttrycket i nya fjädern...som är uppåt 300? eller pga att jag släppte ett snäpp på sek.fjädern. Jag tycker att backshiften duger! så hellre att den växlar upp snabbt! Fråga 2: Om jag byter till 70g vikter, kommer varvet höjas eller sänkas?? Jag vill ju uppåt 7900 varv, vad ska jag göra?
(gott att variatorerna bara känns ljumma numera efter en repa):D
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag har nu satt dit en ny primfjäder som slår till på ca 4300 varv. perfekt! Dock var det första gången jag tagit bort primvariatorn och såg då att det satt 67g vikter.. och att toppvarvet nu ligger på ca 7750. Nu är frågan om toppvarvet sänkts pga sluttrycket i nya fjädern...som är uppåt 300? eller pga att jag släppte ett snäpp på sek.fjädern. Jag tycker att backshiften duger! så hellre att den växlar upp snabbt! Fråga 2: Om jag byter till 70g vikter, kommer varvet höjas eller sänkas?? Jag vill ju uppåt 7900 varv, vad ska jag göra?
(gott att variatorerna bara känns ljumma numera efter en repa):D
Kul att du börjar få ihop det hela!

Mer massa på vikterna = högre tröghetsmoment = maxvarvar mindre.
MEN, detta beror även på utformningen av vikterna.

Du skulle kunna slipa bort cirka 1 gr från toppens baksida på vikterna och prova då. Lite bonnmeck, men har ju fungerat under hela 90-talet. =)
Viktigt att de väger lika när du är färdig.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
varvtalet var ju 7900+ innan jag bytte till hårdare fjäder... Om jag tar ännu lättare vikter så orkar väl inte prim.variatorn trycka på remmen som i sin tur inte orkar växla sekundären....??? eller??
:confused:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
varvtalet var ju 7900+ innan jag bytte till hårdare fjäder... Om jag tar ännu lättare vikter så orkar väl inte prim.variatorn trycka på remmen som i sin tur inte orkar växla sekundären....??? eller??
:confused:
Mer snurr till följd av lättare vikter resulterar ju i mer tryck från vikterna.
Men nu gör du mig osäker... Det är nog för tidigt på morgonen att tänka. =)

Men du kan ju prova med att gå ned ett steg på sekundärfjädern och se om den fortfarande orkar i djupsnön och att den växlar najs.

Edit:
Menade ju givetvis upp ett steg...
 
Last edited:

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jag skulle låta vikterna vara i det här läget.
Testa istället att byta till en annan motorfjäder, tex. BM svart/orange.
Att släppa på sekundären ett snäpp till leder till ännu lägre toppvarv.

Kanske en helix med flackare slutvinkel....
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Förresten, växlar den fullt ut?

Om den växlar fullt ut har helixens profil en mycket marginell betydelse för maxvarvet.

Black Magic's svart/orange fjäder har 315 i sluttryck. Vad skulle man vilja ha det för? Den kommer väl ev. att varva mer, men inte växla ut fullt isf.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Försöker bara hjälpa till.
Om den växlar fullt ut men har för lågt toppvar (ca100rpm) skulle jag testa en lite hårdare fjäder. Den växlar förhoppningsvis fortfarande ut.

Om den inte växlar ut kan en helix med flackare slutvinkel hjälpa.

Så kolla först om den växlar ut.
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
Gott att folk hjälper till... :rolleyes:
Jag har testat med en tuschpenna , men jag har inte åkt på sådana ställen där det går att blåsa fullt i fler än 5 sek... Då har det blivit ca 1,5 cm kvar på prim.var. kört som snabbast ca 100kmh!
ska oxå sätta in en ny tändkil och injektor perfektor som stryper bränslet lite! Kanske får högre toppvarv av det???
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag kör min (nästan std) f7 ext med : bikeman stealth pipe ,300 injektor perfektor,1,5 graders kil , 23/41 , röd sekundärfjäder,60/40 helix ,06:ans 75 g org vikter och gulvit primärfjäder , fungerar otroligt bra,går som ett skott bortsett från att utväxlingen tar slut när det går lätt, inkopplingsvarvet blir nog för lågt för dragracing när om fästet är bra (3200-3300 varv)

mer effeklt = mer varv så länge registret ser likadnat ut , tändkilen gör att varven (på motorn) sänkas ngt =kallare pipa och munstycket gör att dom höjs
snålare=varmare , varven borde öka med samma variator setup
 
Last edited:

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
intressant!:hmmmm2: min setup är ju helt annorlunda, jag vet ju inte vilken körstil du vill ha iofs... Du hade bara 1,5 kil? bengans rekommenderade runt 2,5 - 2,75. Vad gör det för skillnad?? 23/41 skrev du, är det drevningen? kanske nerdrevat?? Du har 75g vikter.. vilket varvtal ligger man på då? Det klämmer ju iaf åt remmen bättre än mina 67g... (nu hade ja inget remslir iaf)
Jag har tillslag på 4400v i min f7, du har lägre 3300v... Har du ngn backshift?
jaja, mycket frågor och lite hockey! roligt att ta del av andras erfarenheter
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en större kil ger mer effekt men sänker varvet mer , och ökar ochså risken för haveri , att ligga och cruisa med bortåt 3 grader xtra tändning kan vara på gränsen , ja den är nerdrevad tror 24/39 är std , varvar 7800 och klättrar mot 8000 (över när utväxlingen börjar ta slut men den drar fortfarande hårt) jag upplever bachshiften som bra skotern känns rapp speciellt jämfört med min polares 06:a som är mera trimmad men jag kör fortfarande ifrån honom i acc och även i toppfart vid tyngre före (änn sålänge)
 

silverdahl

Välkänd medlem
13 jun 2006
138
0
6
Brunflo
du har en -06 primärvariator då va? eller är vikterna densamma som på -04??
jag skulle vilja göra detsamma som du har gjort med drevningen men fick svaret att jag inte kan göra så mycket... då jag har back! tydligen blir det svårt med neddrevningen då... Då kommer mitt varvtal att höjas automatiskt! eller hur!