vilken skoter? hjälp tack!

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Tjosan!

Jag fyller 16 nu i sommar och ska köpa en skoter till vintern men har lite dålig koll på de olika modeller jag kollat på! skulle behöva lite fakta från er erfarna skoterförare :) det får vara en skoter för högst 50k, helst ca 40-45k, måste ha nåt att köra för också. men får naturligtvis vara billigare.)

här är de modeller jag kollat på(mest intressanta högst upp osv.)

1. rev 440/600

2.summit 600/800

3. lynx racing 440(skriv gärna om rave/enduro oxå 600/800)

det är lite många skotrar, skulle vara glad för lite fakta så man kunde utesluta några så det bara är 1-2 st kvar.

Det får gärna vara fakta om hur mkt bensin de drar, om man måste serva dem mkt(är det mkt som går söner), svårkörda, hur de går efter led resp. djupsnö, mest prisvärda skotern. ja, ni förtsår. (ska inte ligga och pressa efter leden lr sjön, mer för att leka och fara på utflykter med polarna

MKT tacksam för svar då jag har väldig ångest över vilken jag ska välja, alla verkar så bra.
 

Macke_Et

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Boden Sverige
Rev 600 för under 50k blir nog tufft.. Rev 440 får du kanske en för kring 40-45k, men då är de ju de dära underhållet på 440in som kostar och är lite småjobbigt. En skoter för max 50k så är kanske Enduro 600 -03 och Rave 800 -03 intressanta.. Om du nu inte vill ha en Summit förståss..
 

Olaf

Medlem
17 jul 2006
22
0
1
Boden
finns ju att kolla på skoterbanken här på skoterleden. första sidan och sen spalterna till vänster
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
okej, tack för tipset. har kollat lite där nu och sett att båda 440-modelleran drar mkt soppa, rev 600 var ju svinaktigt dyr,kosatr ju nästa lika mkt som en -04 800, så den är nog ganska utesluten. summit 600 skulle jag kunna tänka mig, 800 drar för mkt bränsle. och rave 800 är även av intresse fortfarande.

alltså är det de här modellerna som är kvar nu.

rave 800

rev 600(ska se om det kommer bättre priser till hösten)

rev 440(hyffasde prisern grymt snygg och hörs gå riktigt bra)

skriv allt ni vet om skotrarna! all fakta av intresse, skriv vad ni än kommer på om skotrarna. för- och nackdelar, saker man måste byta ut för de håller dåligt, slitagedelar som man måste byta ofta. allt,allt,allt! skriv!
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Ski-doo har jag själv och har aldrig krånglat, 440, skulle jag aldrig köpa, underhåll krävs det väldigt mkt av. har inte lika långlivslängd heller.
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Tja! Verkar inte som du vet alls vilken typ av skoter du ska ha?! Allt från 440 - led - lössnö....?!

Vet inte hur mycket du har åkt innan å så?! Men men... Om jag får säga mitt så är em led/hybrid skoter nog det bästa att börja med. Då får du ju grundera till all körning. Senare kan man ju kanske gå in på tex en lössnö maskin. Och mitt val skulle nog vara att börja med en 5 - 600. Går så det räcker och ibland tom bättre :) ! Drar mindre soppa oxå för den delen. Jag har alltid gillar dom nyare enduro alltså från -01. Och där har du både 5 6 å 700 å välja mellan!
Jaja nu har jag sakt mitt :) ! Ha'de
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
ok, mm kanske det.

lite lössnö har jag kört, farsan köpte en summit 600sdi -06 i vintras som jag han köra i en säsong. otroligt grym skoter (fast enligt han var det för kort matta) ,det evrkar vara mkt underhåll på 440 och jag som inte är någon mästarmekaniker precis kanske inte ska börja med det då :p men om raven och enduron har jag hört mkt bra, fjädringen lär ska vara något extra och hållbar hörs den vara. drar inte mängder med soppa och är hyffsat snygg. en hybrid är ju så dyyyr :(

men skoter kan jag köra, inga problemm har kört sen jag var 6 :) inte sj då alltså.

anledningen till att jag både vill ha en kort och en lössnö är det att jag har velat ha en "racer" sen jag vet inte när. men när farsan köpte summiten så blev man nästan fast, ett jäkla grepp i mattan och en kraftfull motor. lite farligt nästan. jag e van vid att när man kör uppför en backe och gasar på lite så spinner det bara, med summiten var det annat, tryckte man in gasen så reste den ju på en gång.var lite svårt att vänja sig :)

föresten, 45.00 för en summit 600 -03 som gått 200 mil, är det ett bra pris?

ny lista! :)

summit 600, enduro/rave 600, rev 600.

förtsätt skriv, hjälper mkt!
 
Last edited:

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
jepp, det finns en!

på blocket.

är det någon som vet om det är "omöjligt" att resa med en summit 600 01-03? jag har hört nån nämna det.

hur är det med försäkringen för mig? dyrt?
 
Last edited:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Kanske kan ge dej lite info iaf, kör själv en summit 583, årsmod -96.
Är 18 år och har helförsäkring på länsförsäkringar, det kostar mej ca 3000 per år, har glömt om de va 2600 el 3600 men tro de va 2600. Skotern står på mej.

Har själv spanat en del på nyare summit 600. -01 till -03. Tycker 45 tusen för en 03a låter som ett riktigt bra pris, bara att slå till om den är fräsch. Kolla bara så inte chassiet har fått nå smällar så det är krokigt, brukar synas vid fothålen och bakåt på tunneln.

Det du sa om att du hört att de inte vill resa, de ä sånt man kan justera i boggin med balataremen och ställa fjädringen hårt fram i boggin och mjukt bak. De bruka funka på de flesta skotrar. Funka för mej iaf.


Nu har jag svamlat färdigt så jag avvslutar väl med att säjja lycka till med skoterköpet// Tobbe
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
ok, det var ju inte så hemskans dyrt för helförsäkring under 1 år då jag ska ha den avställd under sommaren. då halveras väl priset om jag inte minns fel. blir väl lite dyrare för mig antar jag eftersom jag är yngre.

bra tips! var till väldigt stor hjälp! :)

skulle ha slagit till om jag haft pengarna :/ har inte fått moppen såld än och lönen för sommarjobbet kommer inte förän i slutet av månaden. sen måste jag få farsan att sponsra mig! :) har inte helt övertygat honom än men det börjar ta sig, hehe.

måste man slänga på någon fotstegsförstärkning tror ni? eller den kanske håller?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Det har ju varit en del problem för försäkringsbolagen förr och är väl fortfarande. Vissa ställer på skotern över helgen och ställer av den igen på måndagen. De har även haft problem med att vissa kört oförsäkrat och när de kraschat har de ställt på skotern dan efter. Därför gör länsförsäkringar och en del andra bolag så att försäkringen gäller året runt och det inte går att ställa av skotern. Lång förklaring för en liten sak... hoppas du hänger med iaf.

i fall fotstegsförstärkare behövs eller inte har ja ingen aning om, men om inte annat så brukar de ju vara rejält mönstrade så man inte kan halka, de är ju också en bra sak med dem.
Med andra ord lär de inte vara onödiga, tror inte fotstegen som fanns då var de bästa vad gäller fotfäste heller, men det är bara spekulationer då jag aldrig kört en summit 600.


Lycka till med sponsringen// Tobbe
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
okej, men jag har för mig att farsan brukar ställa av skotrarna under sommaren.

han har dom hos länsförsäkringar, där har jag min moppe också och där har jag bara försäkring under sommaren sen på vintern ställer jag va den.

mm :)
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Jag har en summit 600 -99, den funkar perfekt som allround skoter tycker jag iaf. Den går bra på både leden och i snön. Grymmt härlig skoter :) den reser utan problem...
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Vart reser den? till verkstaden lr? ^^

rotax 4-life skrev:
Jag har en summit 600 -99, den funkar perfekt som allround skoter tycker jag iaf. Den går bra på både leden och i snön. Grymmt härlig skoter :) den reser utan problem...
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Har oxå haft en summit 600 -99 Helskön skoter som sagt! funkar perfekt som allround skoter med den lite kortare mattan och mindre kammarna. Ang. försäkringen så kan inte jag ställa av min sommartid med länsf. Och moppen går under något annat i försäkringen så den kan du nog inte jämföra?! Ha'de
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
okej, det var ju mindre bra. var nästan helt säker på att det gick :/ aja, man kan inte få allt man vill :)

vet ni om mattan på summiten slits snabt? man ska visst inte ligga och hårdpressa efter led/sjö nån längre bit, mattan går varm och då gär kammarna av. jag tror det var så? men håller den bra? måste man byta ofta eller kan man köra ungefär 6-700 mil? jag ska inte köra järnet efter leder, ska mest vara utanför leden.

men fortsätt skriv om andra skotrar också! eller andra skotern blir det. för nu har jag bestämt mig! en rev 440 eller en summit 600!

men måste man byta kolv kolvringar etc väldigt ofta? mer än 1 gång/ 100 mil? för jag tror inte ens jag kör 100 mil på en vinter. och jag kör inte specielt hårt heller, det är blandad körning. och jag har en ganska kunnig farsa som nog mer än gärna hjälper till ifall jag måste fixa något :) han gillar såna skotrar hehe.
 
Last edited:

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Min summit har gått nästan 900mil med orginal matta, inte en enda kam är av eller trasig så.....
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Mattan slits beronde på vart och hur du kör.. kör du på fina fjället med mkt snö så slits den nästan ingenting medans kör du där de är hårdare så slits den mer. Ganska logiskt vA? ^^
men du bör kunna köra 600-700 mil på mattan..

Jag tycker de låter väldigt konstigt om du ska behöva byta kolv / kolvringar var 100/mil..
Du lär kunna åka bra mkt mer än 100 mil på kölvarna..
och vadå kör bara 100 mil per sesong?! du bor fan i norrland kör gosse kör!!!

j-son skrev:
okej, det var ju mindre bra. var nästan helt säker på att det gick :/ aja, man kan inte få allt man vill :)

vet ni om mattan på summiten slits snabt? man ska visst inte ligga och hårdpressa efter led/sjö nån längre bit, mattan går varm och då gär kammarna av. jag tror det var så? men håller den bra? måste man byta ofta eller kan man köra ungefär 6-700 mil? jag ska inte köra järnet efter leder, ska mest vara utanför leden.

men fortsätt skriv om andra skotrar också! eller andra skotern blir det. för nu har jag bestämt mig! en rev 440 eller en summit 600!

men måste man byta kolv kolvringar etc väldigt ofta? mer än 1 gång/ 100 mil? för jag tror inte ens jag kör 100 mil på en vinter. och jag kör inte specielt hårt heller, det är blandad körning. och jag har en ganska kunnig farsa som nog mer än gärna hjälper till ifall jag måste fixa något :) han gillar såna skotrar hehe.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
hehe, ja det verkar ju logiskt :)

ja, det kanske blir lite mer körning nu när man har egen skoter! "underdrev"(kom inte på rätta ordet :D) kanske lite när jag sa att jag kör mindre än 100 mil/säsong. 180 mil är nog mer lagomt, men nu kanske det blir 300 mil/säsong. kommer nog inte ha så mkt ledig tid när jag ska gå naturvetenskapliga linjen, mkt plugga. men men, vill man ha ett bra jobb så man kan köpa många skotrar när man blir vuxen då får man avstå från lite latjolajban ibland :)


men åter till skotrarna :p om ni har några erfarenheter av saker som snabt slits ut och måste bytas, eller saker man måste kolla till lite oftare så skriv gärna det! modellerna är rev 440 -03 och summit 600 01-03! skirv gärna om svaga punkter som man kanske måste förstärka mm.mm. tacksam för svar!