Vilken skoter?

P3rsson

Medlem
21 feb 2020
13
0
1
21
Lycksele
Hej, vet inte riktigt vart jag ska placera denna tråd men här är nog lämpligast.

Alltså, var tänkt jag skulle köpa en skoter denna säsong men efter lite eftertanke och andra saker som kommit i vägen har jag övervägt det och ska köpa nästa säsong. Vilket i sin tur kommer generera i större budget.

Jag har förut varit inne på Arctic då jag sökt runt 12-15 årsmodellerna. Men i och med bredare budget kan jag nog sträcka mig upp mot 60-70 000. Då undrar jag ifall ni på forumet har tankar kring hur och vilken skoter jag borde välja (Fördelar, nackdelar, konsekvenser osv osv)

Uppskattar seriösa kommentarer som inte är i stil med "Brp är bäst punkt." utan mer utförligt :)
Öppen för allt- dock är jag lite mer för arctic, ni får gärna motbevisa mig. Hade varit kul att veta hur stor roll saker är- lixom om det påverkar körningen, hållbarhet och dylikt väldigt mycket, eller om de egentligen kanske inte är något större problem.

Tack!
Mvh
 

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
130
3
18
Södra Dalarna
Fråga som du får tillbaka är: vilken slags skoter? Hur kör du? Var kör du?
Tänker på ledracer, crossover, djupsnö och touringmaskin osv
 

P3rsson

Medlem
21 feb 2020
13
0
1
21
Lycksele
Hej, ja det kan vara bra att säga- glömde. Jag skulle säga att där jag är och kör är det 65-75% lössnö och cirka 30% led.
Dvs åt lössnö hållet.
Jag kör blandad terräng, mestadels halv-gles skog
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Köp en 155" Artic cat m800 valfri årg så har du den driftsäkraste motorn ivf. Men även Polaris pro rmk tds från 13- har säker motor och just tds har klarar ledkörning bättre än pro rkm pga en kylare extra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Köp en 155" Artic cat m800 valfri årg så har du den driftsäkraste motorn ivf. Men även Polaris pro rmk tds från 13- har säker motor och just tds har klarar ledkörning bättre än pro rkm pga en kylare extra.
Fel... tds har inga extra kylare eller så..
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Skulle vilja slå ett slag för Yamaha Viper MTX ingen dum maskin inte värst på nått sätt och ganska tung men motorn är trevlig och den håller bra går helt ok i snö och funkar även hyffsat på led funkar tom att dra pulka med i låg fart eftersom den har luftkylare och fläkt. För 60-70000 kr får man en -16 modell med lite smalare framvagn men funkar trots det rätt ok på led om man inte har racing ambitioner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Fel... tds har inga extra kylare eller så..
. Jaha jag säger inte emot men de är en extra kylare ivid drivaxeln på den pro rmk tds som jag har i garaget. De är en årg 15 om de har betydelse? Jag har för mig jag även läst att de har det också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
. Jaha jag säger inte emot men de är en extra kylare ivid drivaxeln på den pro rmk tds som jag har i garaget. De är en årg 15 om de har betydelse? Jag har för mig jag även läst att de har det också.
Har du extra kylaren längst fram så är den eftermonterad.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Både ski-doo och Lynx är helt ok maskiner 600 håller bäst men även 800 har helt ok hållbarhet men går inte att jämföra med livslängden på en 4T motor som i tex Vipern. Både ski-doo och Lynx har helt ok kylning så dom fixar ledåkning utan problem bara man håller fart så snön sprätter upp på kylarn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Okej tack för svar. Ingen som har något att säga om Ski-doo och Lynx? Summit, boondocker osv
Om du kollar på en Ski-doo Lynx 800 så se till att motorn har gått lite och då menar jag bara max 500 mil. Man kan köpa en som gått 700+ också men då måste vevaxeln va helt ny eller minst nyrenoverad. Problemet med alla 800or är att de vrider vevaxeln så lätt, de kan räcka med en remsprängning så vrider sig veven med dyra rep som följd. Många 800or som gått 700+ har helt utbytt motor eller ny vevaxel och då kan man köpa dem, för de går i regel närmare 700 mil innan de är godnatt ingen såvida de inte sprängt en rem! Men de är ju svårt att veta om en beg maskin redan sprängt en rem och har lite vriden vev så de är riskabla köp. Däremot en brp 600a motor håller stenbra i motorn och köper du en e-tec så drar den bet mindre soppa än övriga märkena. De andra märkena klarar remsprängningar bra.
Artic cat är den enda motor du kan köpa valfri kubik under hela 2000 talet utan att oroa dig för motorn ivf. Men då har Ac andra brister i stället, men inga dyra fel som rasad motor ivf. När de gäller 600cc kan du köpa valfritt märke under hela 2000 talet de håller lika bra allihopa. Polaris måste du akta dig för 800cc före 2013 för 11-12 har tunna cylinderkjolar som spricker närsom. Och tidigare 800or hade dåligt ramlager på drivsidan vevaxel.
Största fördelen e-tec 600/800 är låg bränsleförbrukning men de upplevs slöare än övriga märkena trots att de har liknade effekt, 600cc klagas de mest på i slöhet.
 
Reactions: Jäkna

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Har inte hört om nån 800 som fått problem på grund av vriden vev och då har några gått långt runt 1500 mil med omfettad vev och bytta kolvar. En remsprängning kan säkert påverka veven även om jag inte känner till nått fall men mil talet tror jag har väldigt lite med ev vridning av vev att göra. I det här fallet med en budget på 60-70000 kr är det inga problem att få en fin 800 av de senare årsmodellerna med låga mil.
 
Reactions: patric70

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Har inte hört om nån 800 som fått problem på grund av vriden vev och då har några gått långt runt 1500 mil med omfettad vev och bytta kolvar. En remsprängning kan säkert påverka veven även om jag inte känner till nått fall men mil talet tror jag har väldigt lite med ev vridning av vev att göra. I det här fallet med en budget på 60-70000 kr är det inga problem att få en fin 800 av de senare årsmodellerna med låga mil.
Har inte hört om nån 800 som fått problem på grund av vriden vev och då har några gått långt runt 1500 mil med omfettad vev och bytta kolvar. En remsprängning kan säkert påverka veven även om jag inte känner till nått fall men mil talet tror jag har väldigt lite med ev vridning av vev att göra. I det här fallet med en budget på 60-70000 kr är det inga problem att få en fin 800 av de senare årsmodellerna med låga mil.
Har inte hört om nån 800 som fått problem på grund av vriden vev och då har några gått långt runt 1500 mil med omfettad vev och bytta kolvar. En remsprängning kan säkert påverka veven även om jag inte känner till nått fall men mil talet tror jag har väldigt lite med ev vridning av vev att göra. I det här fallet med en budget på 60-70000 kr är det inga problem att få en fin 800 av de senare årsmodellerna med låga mil.
De här är inget jag hittat på att brp 800an har skör vevaxel de är vida känt världen över. De tidigare rotax 3 serien va än värre de vred sig stup i kvarten och de gick inte rikta dem och tro att de skulle hålla, de har jag erfarenhet av själv. Så fort man riktade en vev försämrades pressfattningen så den vred sig ännu lättare. Men jag har även hört om e-tec 800or som klarat 1700 mil utan vevhaveri men då är de lugnt köra.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Aldrig hört talas om att de skulle vara nått problem med veven på 800 e tec motorn försökte googla men hittade ingen info om vridna vevar va några som gått av men sånt händer ju ibland.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag hade vriden vev på en 800 e-tec och den gick inte fixa så det blev utbytesvev på den. Kollar man på dootalk så finns det ett flertal som har haft samma problem. BRP hade dessutom helt nya vevar som låg utanför spec som såldes så deras kvalitetskontroll var kanske sådär... Med det sagt så märkte inte jag av något fel på den motorn trots vriden vev. Men det är ju inte ett direkt okänt problem. Den gick som en klocka och jag skulle "bara" byta kolvar i förebyggande syfte vid typ 780 mil. Kolvarna var dock gott och väl inom spec förutom viktmässigt. Skillde 6 gram mellan kolvarna.

Jag frågade vilken 800 som var bäst när jag hämtade nya veven och då svarade han att alla är lika dåliga...han bytte dock mest kolvar på polaris och vevar på brp. Detta var hösten 2017 och han tycke att brp's nya 850 kändes lovande då...jag undrar vad han tycker nu några år senare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Kollar man in blocket annonser så står de ofta ,,utbytt motor eller bytt vevaxel på många E-tec 800 maskiner. Jag skulle undvika en e-tec 800 om inte veven är helt ny dvs inte riktad. Står de nyrenoverad motor med riktad eller som många skriver fel balanserad vev skulle jag backa.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kollar man blocket står det renoverad motor eller bytt vevaxel på många olika fabrikat av 800 dvs även Polaris och Artic cat.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Jag hade vriden vev på en 800 e-tec och den gick inte fixa så det blev utbytesvev på den. Kollar man på dootalk så finns det ett flertal som har haft samma problem. BRP hade dessutom helt nya vevar som låg utanför spec som såldes så deras kvalitetskontroll var kanske sådär... Med det sagt så märkte inte jag av något fel på den motorn trots vriden vev. Men det är ju inte ett direkt okänt problem. Den gick som en klocka och jag skulle "bara" byta kolvar i förebyggande syfte vid typ 780 mil. Kolvarna var dock gott och väl inom spec förutom viktmässigt. Skillde 6 gram mellan kolvarna.

Jag frågade vilken 800 som var bäst när jag hämtade nya veven och då svarade han att alla är lika dåliga...han bytte dock mest kolvar på polaris och vevar på brp. Detta var hösten 2017 och han tycke att brp's nya 850 kändes lovande då...jag undrar vad han tycker nu några år senare.
Helt klart finns det 800 etec som har trasig vev men vad jag vet är den inte nått vanligt fel. Har för mig att BRP hade problem med vevarna runt 2011 men dom bytes på garanti. Hur märkte du att veven var vriden om du bara skulle byta kolvar och maskinen gick bra ?
 

P3rsson

Medlem
21 feb 2020
13
0
1
21
Lycksele
Tack för alla svar!
Boost du pratade lite om att Arctic har bra motor, men andra nackdelar, som vad? Hört att variatorerna var dålig upp till 16 då team variatorerna kom. Vad finns de att förebygga eller göra om man skulle få tag på en maskin som är runt 14 i form av variator eller andra nackdelar som man ska se sig för?
Mvh