Vilken skoter?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
Tack för alla svar!
Boost du pratade lite om att Arctic har bra motor, men andra nackdelar, som vad? Hört att variatorerna var dålig upp till 16 då team variatorerna kom. Vad finns de att förebygga eller göra om man skulle få tag på en maskin som är runt 14 i form av variator eller andra nackdelar som man ska se sig för?
Mvh
Tack för alla svar!
Boost du pratade lite om att Arctic har bra motor, men andra nackdelar, som vad? Hört att variatorerna var dålig upp till 16 då team variatorerna kom. Vad finns de att förebygga eller göra om man skulle få tag på en maskin som är runt 14 i form av variator eller andra nackdelar som man ska se sig för?
Mvh
Tack för alla svar!
Boost du pratade lite om att Arctic har bra motor, men andra nackdelar, som vad? Hört att variatorerna var dålig upp till 16 då team variatorerna kom. Vad finns de att förebygga eller göra om man skulle få tag på en maskin som är runt 14 i form av variator eller andra nackdelar som man ska se sig för?
Mvh
Variatorerna är bra effektivt sett, men de slits lite fortare och spricker lättare än Polaris och brp. Ex om en Polars/Ski-doo variator behöver repsats vid 500 mil så går en AC variator 200-300mil. Yamaha går 1500 mil men då är de en sävligare variator också . Kolla skivorna efter sprickor de är viktigast vid köp. men de gäller alla märken. AC har även skatbo till elhärva så elfel på div elprylar är vanligt. Sedan skallrar chassit isär i nitningar överallt redan vid 700 mil kan man behöva nita och limma om den här o där. Några årg har lite dålig kedjesträckare men den är bytt på många .
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Helt klart finns det 800 etec som har trasig vev men vad jag vet är den inte nått vanligt fel. Har för mig att BRP hade problem med vevarna runt 2011 men dom bytes på garanti. Hur märkte du att veven var vriden om du bara skulle byta kolvar och maskinen gick bra ?
När jag ändå skruvade i motorn så var det lika bra att kolla upp det som gick kolla enkelt. Så jag mätte upp den på varitortappen och såg att den slog mer än vad som är specat så då lämnade jag in bottendelen till simo för riktning. De upptäckte att veven inte gick att rikta då presspassningen på ena skinkan var för dålig. Utöver det så var 2 lager slut så en renoverad utbytesvev blev det bästa alternativet.