Vilse i skoterdjungeln

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Jag ligger i startgroparna för en flytt norrut (Örnsköldsvik), från Sthlm. Så då måste man ju såklart köpa en skoter!
Har tittat runt lite och har väl en budget på ca 40-50k , men vilken ska man köpa?!?!?
Kommer mest troligt att köra led till 90% dock så har sonen precis fyllt 16 och tjatar om att det är dax för honom att få ett skoterkort.
Men tänker att det är pappa som betalar så då bestämmer oxå han.😛
Vill kunna sitta två på den, ska vara bekväm efter leden, Driftsäker. 2t eller 4t?
Så vilken/vilka modeller ska man titta efter, vilka ska man undvika.

Sen så undrar man ju såklart om det finns bra leder i Ö-viks området?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Om du vill kunna sitta två på den så bör du nog kolla på halvlånga skotrar, kallas ofta hybrider eller crossovers. De utrustas ofta med dubbeldyna av ägarna, vilket är en fördel om ni ska åka två. Om du vill ha driftsäkerhet i tvåtaktare så är det 600cc som du främst bör kolla på. 800cc är inte alls lika driftsäkra (undantaget Arctic Cat ev.).

Exempel på sådana skotrar kan vara Ski-doo Renegade 600 e-tec, Lynx Xtrim 600 e-tec, Polaris Switchback 600, Arctic Cat XF6000 eller Crossfire 600. Samt håll då utkik efter de som är utrustade med dubbeldyna så slipper du köpa en sån (dyrt).

Om vi pratar fyrtaktare så är väl Yamaha det bästa valet, där har du Yamaha Nytro XTX/TTX eller Yamaha RX1/Apex XTX/TTX. Där Nytro är en något modernare konstruktion rent chassiemässigt, men där RX1/Apex har starkare motor och fantastiskt härligt motorljud. Osäker på hur utbudet är på dubbeldynor till dem, vet inte om jag någonsin sett en Nytro eller RX1/Apex med dubbeldyna... Jag vågar inte säga något om hur Nytro eller RX1/Apex står sig mot tvåtaktarna vad gäller att köra. Yamahas fyrtaktare är ju rejält mycket tyngre än tvåtaktarna i alla fall, sen är ju frågan hur stor roll det spelar när man kör mestadels led. Kanske upplevs tyngre? Någon annan kan kanske göra den jämförelsen.

Om man har med sonen i beräkningarna och att han kanske vill börja köra själv, så kanske han kommer vara intresserad att kunna köra lite i lössnö och då är tvåtakts 600cc hybrider/crossovers mycket bättre att köra där än både Yamaha Nytro XTX/TTX och Yamaha RX1/Apex XTX/TTX i alla fall. Så på det sättet är väl tvåtaktare mer framtidssäkert.
 
Last edited:

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Men vad tycker du om venture då?
Har läst att de glappar i styret, låter ju sådär.
Största skillnaden mellan 2t o 4t ?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Men vad tycker du om venture då?
Har läst att de glappar i styret, låter ju sådär.
Största skillnaden mellan 2t o 4t ?
Yamaha generellt har väldigt driftsäkra skotrar, oavsett om det är 2t eller 4t. Just Venture har jag inte superbra koll på, men visst kan de vara ett alternativ. De har ju också halvlång matta och i princip alltid dubbeldyna. De räknas till kategorin "touring", dvs. inte fullt lika sportiga skotrar som hybrider/crossover som jag skrev om tidigare. Touring-skotrar är oftast lite tyngre, mer byggda för komfort än sport. I princip alla andra märken har också sådana modeller, heter då oftast just något med "touring" i namnet. Troligen så kommer din son tycka att alla sådana skotrar är lite tråkigare än hybrider/crossovers, har oftast lite mindre häftiga färger och inte fullt lika bra stötdämpare heller. Men för ledkörning och sitta två på skotern så tror jag helt klart de är bra annars.

Skillnad mellan 2t och 4t, i generella ordalag, är ungefär enligt nedan.
2t: Fördelar är att de är lättare (lättare att köra främst i lössnö), har mer effekt för cylindervolymen (en 600cc 2t har oftast ca. dubbla antalet hästkrafter eller mer än en 600cc 4t), går att dra igång med snöre (vilket oftast inte går med 4t, de är beroende av elstart). Nackdelar är att de låter mer än 4t, luktar mer än 4t, förbränner 2t-olja som man kontinuerligt måste fylla på och generellt har sämre hållbarhet än 4t.

4t: Fördelar är att själva motorerna har otrolig hållbarhet om de har fått service etc. när de ska (de kan gå i tusentals mil utan att något i motorn behöver bytas), de är generellt tystare än 2t och de luktar väsentligt mycket mindre avgaser än 2t, de behöver inte förbränna olja för smörjning utan det är samma som en bil att man bara behöver hålla koll så oljenivån inte blir för låg. Nackdelar är att de oftast är rätt mycket tyngre än 2t (besvärligare att köra främst i lössnö), att de är beroende av elstart och att det är något mer omfattande service på en 4t än på en 2t (byte av oljefilter och motorolja, vilket man inte behöver göra på en 2t).

Sen så är det lite olika skotermodeller som 2t respektive 4t sitter i. Generellt så har de mer sportigare modellerna, där det är viktigt att de är lätta och lättmanövrerade, 2t-motorer. Det inkluderar då modeller som man ska köra i lössnö med i besvärlig terräng/klättra i berg med eller modeller som är gjorda för att köra riktigt snabbt med efter dåliga leder eller hoppa med. 4t-motorer sitter oftast i modeller som är mindre sportiga, såsom arbetsmaskiner eller touring-maskiner, där det inte spelar så stor roll att de inte är lätta eller lättmanövrerade.
 

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Tack för bra och förklarande svar.
Men för en ledkörande "gubbe" så en 4t touringmodell alltså.
Tänker att sonen har inte så jättestor vana, inte jag heller iofs.
Men när sonen börjar klaga så antingen får han köpa en själv eller så byte av skoter.
Men alla crossover modeller är 2t?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tack för bra och förklarande svar.
Men för en ledkörande "gubbe" så en 4t touringmodell alltså.
Tänker att sonen har inte så jättestor vana, inte jag heller iofs.
Men när sonen börjar klaga så antingen får han köpa en själv eller så byte av skoter.
Men alla crossover modeller är 2t?
Det finns crossovers med 4t, men de är lite mer ovanliga. T.ex. både Ski-doo Renegade och Lynx Xtrim finns med motorer som heter 600 ACE och 900 ACE t.ex., de motorerna är 4t och är bra motorer. Om än kanske inte så värst kraftfulla (ca. 60 respektive ca. 90 hästkrafter). För att nästan enbart puttra efter leder så är 4t bra helt klart och om man ska åka två så är touring-modeller inget dåligt alternativ. Det finns då även "arbetsmaskiner", dvs. skotrar som har bred matta och växellåda, som också kan fungera för att köra efter leder och har bra komfort för det. Exempel på det kan vara Ski-doo Expedition och Lynx Commander. Bägge de finns också med 4t-motorer (även om 2t är vanligare). De kan däremot upplevas som ännu tyngre än touringmodellerna, så kanske bättre att i så fall främst kolla på crossovers/hybrider samt touring som har 4t.
 
Reactions: jonas73

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
RS Venture (4-takt) finns som TF, alltså förlängd boggie med flip. Alltså en ledad förlängning som gör backning i snö mycket bättre.
Sedan så har TF också längre matta vilket hjälper otroligt mycket på den välbyggda Yamahan (läs tung) Mattan är 384cm lång och 38cm bred.

RS Venture med kortare matta heter GT, den har mattlängd 365cm. 38cm bred.
 
Reactions: jonas73

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Angående leder i Örnsköldsvik så är det varierande kan man säga. Nolaskogs skoterklubb ansvarar ju över de leder som finns och är en stor skoterklubb med många mil leder. Men är ju fortfarande frivilliga som sköter lederna.

Men vill nog hävda att det finns gott om leder åtminstone =) Beroende på vart i Örnsköldsvik man bor kan standarden variera beroende på hur engagerade ledsladdare man har för säsongen.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Så vilken bra 4t touringskoter skulle ni rekommendera, bekväm efter led med lite tryck i motorn?
Sen vad är lagom att lägga är 40k för lite för en vettig skoter?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Här har du en bra maskin som går enormt bra och är halvlång samt rätt höga kammar så den tar sig hyfsat bra utanför leden också. Den går sjukt fint på led. Sadeln är enda nackdelen på Rx1 warrior MM (mountenmax). De går ganska bra att åka två på den sadeln men en dubbeldyna vore ju bättre såklart.
700 mil på en sådan "motor" är ingenting även resten av maskinen håller bra.
Och ljudet från Radfyran är underbart också.
 
Reactions: jonas73

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
tänker jag helt fel om jag skulle köpa två skotrar i stället, men att jag köper två lite billigare.
Kan man få en vettig skoter för mellan 20-30 k?
Då tänker jag att man köper en touring och en lite roligare lekskoter.
Eller ska man satsa på en, fast lite dyrare?
 
Last edited:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Gullänget har rätt bra anslutning till skoterleder som går åt alla möjliga håll så det blir nog bra åt er
 
Reactions: jonas73

Znorkel

Medlem
26 aug 2021
22
3
3
Sollefteå
Jag brukar översätta att 400 mil på en skoter är ca: 10 000 på en bil. Vid 1200 mil är en skoter glapp och sliten, då är det dax för helrenovering. Det är ungefär 30-40 000 kr i delar – plus nån månad meka i garaget. 🙂

Två skotrar för 20-30 000 kr kan bli mycket skruvning. Jag tror ni får ut mer av en skoter för 50 000 kr. Börja med en och upptäck vad ni gillar, det tar nån säsong innan man vet det.
En Touringskoter är en bra start, de är som en snittskoter, funkar till allt möjligt.

Jag är en Lynx/ Ski-doo-kille (BRP), men jag hör mycket gott om Yamaha – t.ex 4T Apex från 2012 – de verkar vara slitstarka och hålla länge, dock tunga. De som haft dem brukar sakna dem när de sålt dem 🙂👍
 
Reactions: jonas73

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tror också mer på en lite nyare skoter för lite mer pengar än två äldre billigare. Det lär bli rätt mycket skruvande och inköp av reservdelar för att hålla igång de två äldre och billigare skotrarna, vilket lär förta lite av nöjet med att äga en skoter. Det är klart, om någon av du och sonen eller bägge två tycker om att skruva i motordrivna fordon så kan ju det vara ett nöje i sig, men om det inte är något som ger er glädje så försök köpa en så ny skoter med så få mil som möjligt istället. Samt antingen fyrtaktare eller så 600cc tvåtaktare, om ni vill ha så problemfritt ägande som möjligt.
 

jonas73

Medlem
21 mar 2023
34
1
8
51
Stockholm
Ja just skruvandet är väl inget som man vill göra under säsongen, mycket oxå för att inte kunskaperna finns.
Jaha, så en dyrare i stället för två billigare. ja är nog bättre kanske.
man lär väl få sitta bakom eller stå o titta när han kör iväg. 😢
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Alla 4-taktsmotorerna på skotermarknaden är lika säkra eller egentligen ännu säkrare än en 2-T 600cc. Men sällan skojigare.
Yamahas motorer är supersäkra, samma med BRP:s ACE-motorer. De tidigare V-motorerna blev aldrig någon hit, och det var en hel del problem med dem.
Polaris hade också 4-takt en period, men de var inte speciellt kul, och Arctic Cats 660-motorer var säkra men det slöaste som suttit i en snöskoter på den här sidan millenieskiftet. De fanns med turbo också vilket hjälpte en hel del.
 
Reactions: jonas73