X-tra hjul i boggin till RS MTN

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
vidamic skrev:
Vilka hjul och vilken isrivare använder du?
Jag har isrivarna som en svensk har tagit fram som Yamaha har i sitt sortiment. Är typ en vajer med rivpiggar som du fäster i framvagnen. Sen har jag yamahas orgianl extrahjul. Funkar super
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
har yamaha gått ut me något servicemedelande ang slidesnötningen på rs maskinerna . har nyss köpt en venture tf som jag förstår nöter slides. ignirnerar bara yamaha problemet eller försöker dom göra någonting åt det?
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag var nere på Yamahacenter och kollade in min kärra idag, samtidigt frågade jag om dessa problem med slides och varmgång. Försäljaren kallade ut teknikern och bad han svara på frågorna. Han sa att dom löst problemet med att släppa på mattan lite i sträckningen, för mig (noob) lät det som en lösning. Beställde isrivare den som tillverkas i Jämtland nånstans av en fjäder med en krok nertill som drar upp snö. Sen bad jag dom montera ett bukskydd åt mig, tittar man undertill så är det en plåtkant som garanterat tar i när man glider över en sten, med bukskydd så kan det inte hända. Vad är det mera jag skall kolla innan jag signar pappern klart? Detta forum är kanon när man går i skoterköpartankar man får svar på dom dummaste frågor av vanliga skoterförare med egen erfarenhet. Tack alla som skriver.
 

harge

Välkänd medlem
8 sept 2005
120
0
6
piteå
okej. hmm jag var inne på första servicen i dag. å dom böt drivaxeln cdi boxen å chimsa in variatorn så den sluta skramla. . då fråga jag han om slidsen å när man kört ner slidsen så att det är ca 3 mm kvar innan man är nere på markeringarba slutar dom bränna slides helt. dom är helt änkelt för tjocka från fabriken i förhållande till hjulens storlek. när man är nere på markeringen är det tydligen 6 mm kvar av sliden tills den är helt slut

dom hadde tydligen en manskin som gått 500 mil på samma slides å betet sig precis så.

detta gäller en venture tf
 

Yamahamannen

Aktiv medlem
29 okt 2004
60
0
6
Västerbotten
vidamic skrev:
Vad är det mera jag skall kolla innan jag signar pappern klart? Detta forum är kanon när man går i skoterköpartankar man får svar på dom dummaste frågor av vanliga skoterförare med egen erfarenhet. Tack alla som skriver.
Motorvärmare kan jag "varmt" rekommendera.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Sidewinder skrev:
Bilden som är här är från min maskin ..
Är det din skoter även på blocket från samma företag?
Undrar isf var du hittat pakethållaren den var snygg.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Tar upp detta igen.
Jag hoppade över extra hjulen när jag köpte skotern eftersom man slackade mattan vid leverans, men nu är mina slides regält slitna baktill där det saknas ett extra hjul. Bör inte Yamaha lösa detta problem med extra hjul eller "bättre" slides? När den tjockare delen av slidslen är borta är det dags att byta då? Släden har gått 172mil nu många mil är efter led men det mesta är "offtrack" vilket är klart roligast. När man kollar på mattan så kulle den ha vart mera utskuren för att släppa in regäld med snö fram till och under slidesen kan man tycka.

Är det fler som har kollat upp detta?
 

Sightveiler

Medlem
9 apr 2006
26
0
1
Piteå
Har just köpt mig en Vector MM -06. Har ju läste lite om slidesproblemen. Kom nån fram till någonting? Vad skiljer 05 mot 06? har den problem med rappande matta?

Ett ev turbosats skulle ju göra att man får fönsterdrift samt fullklippt matta.

Tacksam för svar.

/Andreas
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Har kört ca 400mil på mina slides. Tar mig nog 50mil till på dom.. Det tycker jag är rätt bra för en så lång maskin. Så har jag ändå kört på blankis å sånt...:cool:
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Bilden som är här är från min maskin ..

Vilken bild pratar vi om? Maila gärna den bilden till mig på:

bean_norrland@hotmail.com

Har nu även hört at KN racing ska ha ngn form av typ "spacerplattor" (vet inte om man kan kalla det för de?) som gör att man flyttar ner samtliga boggiehjul ngn mm & på så sett minska slitage på slidsen?

Ngn som hört & sett ngt sådant? Erfarenheter?

För ngt måste man ju hitta på antingen extra hjul el ngt annat...blir även & montera på isrivare.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Kan det vara som så att hela problemet ligger i att kylaren inte längre "linjerar" på samma smarta sätt som förr med slideskenorna, vattendroppet och snö smältet ramlade ner bättre förr!?!?!

Det går ju inte att läsa hur som haver, det skulle typ kräva kylelement som låg några mm längre in, vet inte om detta stämmer, har för mig att jag läst det på ett amerikanskt forum, men isrivare...vill man ha det..?

//johan med Rx1MM-03
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
men isrivare...vill man ha det..?
Inget fel med isrivare. Men man skall INTE ha sådana som man monterar på skidorna. I vissa snösituationer+hastighet så blir maskinen 'lynnig' då.

Sedan finns det modellen som man skruvar i sidan på buken... *USCH*

Jag kör med vajermodellen som jag skruvat fast i länkaget till krängningshämmaren. Funkar hur bra som helst, och snöduschen hamnar precis mot hålen i mattan. Och de går inte sönder då man dunkar in backväxeln. Och som en extra bonus så slipper man skallret från krängningshämmaraxeln när bussningarna blir slitna. :)
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Inget fel med isrivare. Men man skall INTE ha sådana som man monterar på skidorna. I vissa snösituationer+hastighet så blir maskinen 'lynnig' då.

Sedan finns det modellen som man skruvar i sidan på buken... *USCH*

Jag kör med vajermodellen som jag skruvat fast i länkaget till krängningshämmaren. Funkar hur bra som helst, och snöduschen hamnar precis mot hålen i mattan. Och de går inte sönder då man dunkar in backväxeln. Och som en extra bonus så slipper man skallret från krängningshämmaraxeln när bussningarna blir slitna. :)
Ang. Isrivarna av vire modell som skruvas fast i krängningshämmarstaget.
En kompis hade det på sin vector och på ngt oturligt sätt fastnade en rivare i en sten, så framvagnen blev sned:(.
Det blev till att svetsa aluminium och rikta.
Men i övrigt var han riktigt nöjd med dem.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ang. Isrivarna av vire modell som skruvas fast i krängningshämmarstaget.
En kompis hade det på sin vector och på ngt oturligt sätt fastnade en rivare i en sten, så framvagnen blev sned:(.
Det blev till att svetsa aluminium och rikta.
Men i övrigt var han riktigt nöjd med dem.
Han måste ha haft superotur. :eek:
Kan inte fatta hur en vajerstump kan fastna i en sten och slita sönder framvagnen. Speciellt då vajern bara sitter nypt fast likt en kabelsko med ögla. Vilket jag tycker är den svaga länken då vajern inte sitter alltför hårt i kabelskoöglan och tenderar att brytas iväg (skall modda det lite till denna säsong).

Var det nedre A-armen som gick paj?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Inget fel med isrivare. Men man skall INTE ha sådana som man monterar på skidorna. I vissa snösituationer+hastighet så blir maskinen 'lynnig' då.

Sedan finns det modellen som man skruvar i sidan på buken... *USCH*

Jag kör med vajermodellen som jag skruvat fast i länkaget till krängningshämmaren. Funkar hur bra som helst, och snöduschen hamnar precis mot hålen i mattan. Och de går inte sönder då man dunkar in backväxeln. Och som en extra bonus så slipper man skallret från krängningshämmaraxeln när bussningarna blir slitna. :)

Du får gärna plåta en bild & maila mig. Så jag ser hur du monterat....:rolleyes:

bean_norrland@hotmail.com