Xcr 440 saknar gnistan

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Köpte en xcr 440 som ett protjekt, chassit ska va en 99a tror jag men motorn 93a, kan inte få gnista på stiften, men om jag känner på stiftet när jag drar så får jag en stöt, stiften är helt nya, för att motorn ska kunna få gnista behöver väll endast cdi va inkopplad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Stator cdi och tändspolar måste va inkopplad och dödare avslagen.
Om de är dubb la tänspolar så liogger nog inte felet i dem för de är långsökt att bägge lagt av. Men om de är en tändspole med dubbla kablar ur så kan de va den.
De kan även va fe på någon dödarfunktion som tändningslås,, stoppknapp,,och dödmansgrepp om den har det.
Statorn kan också va väck men den går att ohmmäta upp.
Cdi boxen har jag som sista orsak.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Det finns ingen elsystem på den men nu har jag kopplat in dödmansgreppet, de jag har kommit fram till är om jag håller stiftet i handen och drar så får jag en stöt men när jag håller stiftet mot motorn blir det ingen gnista samt jag får ingen stöt, frågan är ju få varför får jag ingen stöt när den jordad mot motorn eftersom den borde fortfarande få ström, den förra ägaren sa att han hade bytt allt möjligt med tändningen tex tandlås, kablar, stift, cdi osv
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De är inte lätt att veta om tändningen verkligen är på om man inte har hela elsystemet intakt. De är två kablar ut från stator som endera ska byglas ihop eller vara isärdragen för att den ska ge gnist men .jag vet inte vilka kablar de gäller.
Att du får i dig ström men inte med jordat stift vet jag inget om, jag brukar inte hålla i stiften som test för de är farligt om man har svagt hjärta, gnistan vit stiftet ger 35000-40000 volt bara så du vet :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
För att motorn ska kunna ge gnista så behövs endast cdi vara inkopplad, avstängningsknappen från cdi brukar vara en ensam svart/vit kabel, med en rund vit kontakt. är den bara urkopplad så ska motorn gå. Kopplas den mot jord så går inte motorn.
Den stora vita kontakten från statorn med gula och bruna kablar behöver inte vara inkopplad, det är bara för lyse mm
Men frågan annars är om det är rättkopplat från cdi till stator. Då skulle en bild underlätttat.
Sen kan det vara en ide att mäta värderna på kablarna från statorn.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
För att motorn ska kunna ge gnista så behövs endast cdi vara inkopplad, avstängningsknappen från cdi brukar vara en ensam svart/vit kabel, med en rund vit kontakt. är den bara urkopplad så ska motorn gå. Kopplas den mot jord så går inte motorn.
Den stora vita kontakten från statorn med gula och bruna kablar behöver inte vara inkopplad, det är bara för lyse mm
Men frågan annars är om det är rättkopplat från cdi till stator. Då skulle en bild underlätttat.
Sen kan det vara en ide att mäta värderna på kablarna från statorn.
Hur mäter man statorn?
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ser ut som det sitter nya grejor där.
Till statorn så bör du ha ca 165ohm mellan brun/vit och svart/röd kabel.
Den vita från stator är jord så den ska ha 0 ohm mätt mot metallyta på motorn.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag ser att du har en dubbeltändspole med cdi inbygg cdi och då går de inte prova lös tändspole. I sådant fall måste man utesluta cdi/tändspolen genom att mäta om statorn är ok eller inte. Mäta statorn gör du med vanlig multimeter inställd på motstånd men de gäller att få fram vika kablar man ska mäta mellan och värdet.
Rmstators usa brukar ha den infon.
Här är ett ex på hur man mäter på en stator till xcr vattenkyld motor men de påstår att den passa fläkkyld också? Jag är osäker på om den passar din men du ser hur de uppger värdet ivf.Du har en universal kontakt ser jag så kontakten stämmer inte med org.
Där uppger de värdet till 165 ohm som du mäter med urryckt kontakt. Som du ser får de diffa +-20% .
Source : Brown/White to Red/Black = 165ohms +/-20% .
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
De verkade va rätt stator på RMstators så värdena stämmer och även Asker har samma värde .
Om nu det värdet är fel så köper du enbart en lös spole som man skruvar los/fast samt löder två kablar = klart.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Kom inte ner med multimätaren i hålen på kontakten så gjorde små kablar som jag kunde sticka ner och då mätte jag ca 180ohms, vad är nästa jag borde felsöka?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Använde en kabel då också och mätta ca 0,7
Ok om du får samma värde när du kortsluter multimetern. En del multimeters vill inte visa 0.0ohm utan det kan bli typ 0.7ohm. Men är det olika värden här så har du kanske felet...
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ok om du får samma värde när du kortsluter multimetern. En del multimeters vill inte visa 0.0ohm utan det kan bli typ 0.7ohm. Men är det olika värden här så har du kanske felet...
Får 0,5 om jag kortsluter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Mätte igen på vita kabeln och fick mest 0,6 ibland 0,5
Om nu mätaren är ok dvs 0,5-0,6 är full kontakt utan motstånd så låter de som statorspolen är ok.
man ska veta att statorlindningar är luriga, de kan visa rätt värde men fela ändå.Prova värma lindnmingen med hårtork samtidigt som du mäter den och knacka även på den. för att se om värdet blir helknäppt. Den kommer öka i motstånd ca 10-15% om du värmer den men de är ok. 3 av 10 felande statorer mäter perfekta värden kall som varm.
Endera chansar du byta statorlindningen för den är biligast eller så köper du en ny cdi/tändsple.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Om nu mätaren är ok dvs 0,5-0,6 är full kontakt utan motstånd så låter de som statorspolen är ok.
man ska veta att statorlindningar är luriga, de kan visa rätt värde men fela ändå.Prova värma lindnmingen med hårtork samtidigt som du mäter den och knacka även på den. för att se om värdet blir helknäppt. Den kommer öka i motstånd ca 10-15% om du värmer den men de är ok. 3 av 10 felande statorer mäter perfekta värden kall som varm.
Endera chansar du byta statorlindningen för den är biligast eller så köper du en ny cdi/tändsple.
Det ska ju vara ny cdi och allt
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Det ska ju vara ny cdi och allt
Är även statorspolen ny? Den mätte rätt värde men som sagt de är luriga och kan fela ändå.
Om du tar lös svänghjulet så kolla att inte magneterna är spruckna eller lösa.
 
Last edited: