Det är den ensamma med blå och röd kabelsko.Vilken är det? Nu är bara den från cdin inkopplad
Det är den ensamma med blå och röd kabelsko.Vilken är det? Nu är bara den från cdin inkopplad
Det hända inkopplade är dödmansgräppetHar du dragit ur sladdarna till dödaren?
Det är den ensamma med blå och röd kabelsko.
[/QUOTE
Ja det är till dödmangreppet, om det inte sitter på får man inte en liten stöt av stiftet så antar att den är kopplad rätt
Prova att tjuvkoppa dödmansgreppet. De är endera öppen eller stängd krets då den ger gnista. Dra loss kablarna från dödaren och funkar inte det så bygla ihop dem.Det hända inkopplade är dödmansgräppet
Jag har testat både med och utan dödaren inkoppladHar du dragit ur sladdarna till dödaren?
Är även statorns spole bytt? Om inte så är de den du byter på vinst o förlust som nästa åtgärd.Någon som vet vad jag ska testa nu?
De ser nytt ut men lita inte på att den lösskruvbara spolen ät ok för de är förmodligen en billig chinastator. Mät värdet på den lösa spolen och om den jordar i chassi stomme. Den får inte jorda med andra ord.Hej igen nu har jag fått av svänghjulet och ser ingen tokigt, någon mer erfaren kanske ser vad som kan va tokigt? Hur ska man gå vidare nu tycker att grejerna ser nya ut…
Antar att spolen är den gula delen, vad ska jag mäta den med? Ohm? Hur menar du att jag ska mäta om den jordar men den får inte jorda?De ser nytt ut men lita inte på att den lösskruvbara spolen ät ok för de är förmodligen en billig chinastator. Mät värdet på den lösa spolen och om den jordar i chassi stomme. Den får inte jorda med andra ord.
Ja de är den långa gulaktiga spolen som du ska mäta men jag ser du redan ohmmätt den til 180 ohm och de va ok. Men kolla så inte den joprdar genom att ohmmäta mellan en av kablarna ut från den spolen och jord i själva statorns stomme.Antar att spolen är den gula delen, vad ska jag mäta den med? Ohm? Hur menar du att jag ska mäta om den jordar men den får inte jorda?
Sen en till fråga som kanske är lite dum men som jag ändå fundera på, som jag skrev tidigare fick jag ju en stöt av stiftet men det kom ändå ingen gnista, hur kan detta ske? För att jag ska kunna få en stöt antar jag att strömmen måste färdas igenom stiftet och på så viss borde det väll bli en gnista vid hoppet?
Förlåt att jag är så trög fattad men får ut samma värde när jag mätare igen, vilka punkter skulle jag mäta mellan?Ja de är den långa gulaktiga spolen som du ska mäta men jag ser du redan ohmmätt den til 180 ohm och de va ok. Men kolla så inte den joprdar genom att ohmmäta mellan en av kablarna ut från den spolen och jord i själva statorns stomme.
Du kan få en stöt av stiftet utan att de ger gnista om den bara ger 25000 volt för de ska va 35000-45000 volt.
Ok då är är den ok rent mätmässigt och ser ny ut så den funkar nog. Annars då man mäter beg statorer så kan de mäta ok men fela ändå. När man mäter beg spolar som visar ok värde kall så värmer man dem med hårtork och mäter samt knackar samtidigt på statorn för de kan framkalla motståndsfel. Om du orkar så gör men sådan mätning också men ha i åtanke att värdet ökar med värmnen så 180 ohm blir nog 210-220 när spolen är ca 40-50c varm.Men den är inte kortsluten mellan brun/vit och svart/röd- till jord(metallen på startorn)
Vist kan jag kolla det men vad ska jag felsöka nu? Börjar ju bli smått tokigOk då är är den ok rent mätmässigt och ser ny ut så den funkar nog. Annars då man mäter beg statorer så kan de mäta ok men fela ändå. När man mäter beg spolar som visar ok värde kall så värmer man dem med hårtork och mäter samt knackar samtidigt på statorn för de kan framkalla motståndsfel. Om du orkar så gör men sådan mätning också men ha i åtanke att värdet ökar med värmnen så 180 ohm blir nog 210-220 när spolen är ca 40-50c varm.
Om värdet på statorspolen forfarande är normalt med värmnemätning så måste felet ligga den kombinerade tändspole/cdi boxen. Den går inte mäta så den får man köpa på vinst o förlust eller om du kan låna av någon.Vist kan jag kolla det men vad ska jag felsöka nu? Börjar ju bli smått tokig