Xcr 440 saknar gnistan

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Du kan ju alltid ta lös svänghjulet och verifiera så att allting sitter rätt där bakom först, ifall det finns någon justermån på statorn tex
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Börjarde kolla på skotern igen och försökte ta av svänghjulet men jag har ingen svänghjuls avdragare som passar så kom inte längre, vad kan jag mer felsöka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hej igen nu har jag fått av svänghjulet och ser ingen tokigt, någon mer erfaren kanske ser vad som kan va tokigt? Hur ska man gå vidare nu tycker att grejerna ser nya ut…
De ser nytt ut men lita inte på att den lösskruvbara spolen ät ok för de är förmodligen en billig chinastator. Mät värdet på den lösa spolen och om den jordar i chassi stomme. Den får inte jorda med andra ord.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
De ser nytt ut men lita inte på att den lösskruvbara spolen ät ok för de är förmodligen en billig chinastator. Mät värdet på den lösa spolen och om den jordar i chassi stomme. Den får inte jorda med andra ord.
Antar att spolen är den gula delen, vad ska jag mäta den med? Ohm? Hur menar du att jag ska mäta om den jordar men den får inte jorda?

Sen en till fråga som kanske är lite dum men som jag ändå fundera på, som jag skrev tidigare fick jag ju en stöt av stiftet men det kom ändå ingen gnista, hur kan detta ske? För att jag ska kunna få en stöt antar jag att strömmen måste färdas igenom stiftet och på så viss borde det väll bli en gnista vid hoppet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Antar att spolen är den gula delen, vad ska jag mäta den med? Ohm? Hur menar du att jag ska mäta om den jordar men den får inte jorda?

Sen en till fråga som kanske är lite dum men som jag ändå fundera på, som jag skrev tidigare fick jag ju en stöt av stiftet men det kom ändå ingen gnista, hur kan detta ske? För att jag ska kunna få en stöt antar jag att strömmen måste färdas igenom stiftet och på så viss borde det väll bli en gnista vid hoppet?
Ja de är den långa gulaktiga spolen som du ska mäta men jag ser du redan ohmmätt den til 180 ohm och de va ok. Men kolla så inte den joprdar genom att ohmmäta mellan en av kablarna ut från den spolen och jord i själva statorns stomme.
Du kan få en stöt av stiftet utan att de ger gnista om den bara ger 25000 volt för de ska va 35000-45000 volt.
 
Reactions: Max Li

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ja de är den långa gulaktiga spolen som du ska mäta men jag ser du redan ohmmätt den til 180 ohm och de va ok. Men kolla så inte den joprdar genom att ohmmäta mellan en av kablarna ut från den spolen och jord i själva statorns stomme.
Du kan få en stöt av stiftet utan att de ger gnista om den bara ger 25000 volt för de ska va 35000-45000 volt.
Förlåt att jag är så trög fattad men får ut samma värde när jag mätare igen, vilka punkter skulle jag mäta mellan?
 

Attachments

Last edited:

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Men den är inte kortsluten mellan brun/vit och svart/röd- till jord(metallen på startorn)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Men den är inte kortsluten mellan brun/vit och svart/röd- till jord(metallen på startorn)
Ok då är är den ok rent mätmässigt och ser ny ut så den funkar nog. Annars då man mäter beg statorer så kan de mäta ok men fela ändå. När man mäter beg spolar som visar ok värde kall så värmer man dem med hårtork och mäter samt knackar samtidigt på statorn för de kan framkalla motståndsfel. Om du orkar så gör men sådan mätning också men ha i åtanke att värdet ökar med värmnen så 180 ohm blir nog 210-220 när spolen är ca 40-50c varm.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Ok då är är den ok rent mätmässigt och ser ny ut så den funkar nog. Annars då man mäter beg statorer så kan de mäta ok men fela ändå. När man mäter beg spolar som visar ok värde kall så värmer man dem med hårtork och mäter samt knackar samtidigt på statorn för de kan framkalla motståndsfel. Om du orkar så gör men sådan mätning också men ha i åtanke att värdet ökar med värmnen så 180 ohm blir nog 210-220 när spolen är ca 40-50c varm.
Vist kan jag kolla det men vad ska jag felsöka nu? Börjar ju bli smått tokig
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Vist kan jag kolla det men vad ska jag felsöka nu? Börjar ju bli smått tokig
Om värdet på statorspolen forfarande är normalt med värmnemätning så måste felet ligga den kombinerade tändspole/cdi boxen. Den går inte mäta så den får man köpa på vinst o förlust eller om du kan låna av någon.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Testade värma, gick normalt upp till ca 225 Ohm sen banka jag och ibland hände ingenting ibland hoppa den upp mot 350+, men tror jag värmde den för mycket för nu 5 minuter senare gården fortfarande inte att röra med händerna dok har den gått ner till 221ohm(stadigt)( även om jag slår på den) dok är den fortfarande alldeles för varm. Den fortsätter gå ner och är nu på 215 oavsett om jag bankar, men bränner mig fortfarande på den.
 
Reactions: Boost III

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Men om jag förstått det rätt så ligger problemet i antingen starton eller cdi? Cdi har inbyggd tändspole? Och spolen går inte att testa eftersom den är inbyggd
 
Reactions: Boost III