Xcr 440 sp

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Hejsan, tänkte jag skulle slänga upp en tråd på mitt "projekt" jag också. Är en Polaris Xcr 440 sp från 1996.

Köptes förra vintern, och gick fint som den var då men tyvärr så vart det stopp i olje munstyckena som resulterade i värme nyp på höger cylinder och fick dra den hem.

Som planen är nu kommer följande göras:
- Nya kolvar/kolvringar (kolvar beställda)
- Höjd i baken (blev 50mm)
- Framflyttat styre (20mm)
- Turbo?

Är väll ungefär där jag är idag.

ImageUploadedByTapatalk1379962478.639999.jpg
ImageUploadedByTapatalk1379962520.828712.jpg
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Idag tittade dom nya kolvarna hem i lådan. Provmonterat och ser bra ut trots att dom var till en annan modell. Dock var dom ca 1mm kortare i kjolen men komphöjd och kolvbult var lika så det är lugnt. Har hunnit med att modda dem lite och hoppas att det går bra nu i vinter.

ImageUploadedByTapatalk1380124566.070351.jpg
Syns på finnishen på kolvarna hur mycket man betalat för dem. Men förhoppningsvis ska det funka i vinter. Gammla kolvarna får bli reserv/hyllvärmare.

Nu gäller det bara att bestämma sig för turbo eller icke.

Mvh
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Oftast skriver du uppskattad läsning Asker, mycket man kan lära sig i dina trådar och mycket bra tips kan man hitta.

Men nu är du tråkig!

Tänk om någon sagt åt dig att man inte borde stoppa ner en 2t 500 i en hög med rör och fyra hjul.... Hur kul vore det :p

Kör hårt! Dit med en turbo!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Oftast skriver du uppskattad läsning Asker, mycket man kan lära sig i dina trådar och mycket bra tips kan man hitta.

Men nu är du tråkig!

Tänk om någon sagt åt dig att man inte borde stoppa ner en 2t 500 i en hög med rör och fyra hjul.... Hur kul vore det :p

Kör hårt! Dit med en turbo!
Ok då, kanske var lite tråkig nu :)
Klart jag vill se en turbo!
Haha det är många som sagt att det inte går att bygga en quad.. köp en färdig istället har det sagts, och det gjorde jag också.. köpte en helt ny den blev mest stående i 1.5år för den var inte bättre, sen såldes den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Turbo på 440 lät först helknas men ju mer man tänker på det desto mer intressant låter det.

Gäller bara att lista ut storleken på turbon. Jag tror en rullagrad snurra som klarar ca 300hk i bilmotor kan stämma bra för att få ut ca 150-160hk ur en 440cc 2takt.

Vore ju helt klart enklare att stoppa i en 800 motor utan turbo, men det är ju gjort 100a ggr om = för enkelt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vi har sett många som drömmer om turbobyggen här. Tyvärr är det vanligt att det stannar vid bara drömmar eller knappt halvfärdiga projekt.
Är du intresserad och kunnig eller tar hjälp av dom som har kunskap om detta, kan det möjligen bli något intressant.
Det är ju en hyffsat gammal skoter du tänker testa bygga på. Du bör räkna med att projektet kommer kosta en del. Fundera om det är värt att satsa så mycket pengar i en gammal maskin? En vintageskoter med turbo är fränt men knappast jämförbart med en modern skoter utan turbo. Oddsen att det funkar perfekt är kanske inte de bästa?
Hoppas verkligen att du sjösätter ditt turboprojekt, lycka till!
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Hejsan :)

Har hållit på med bilar både turbo och sugmotorer även turbo konverterat ett par motorer. Har mappat insprut och byggt/renoverat motorer från grunden så anser mig ha hyffsad koll dock är just två takts turbo nytt för mig.

Och anledningen till att jag vill bygga turbo på den är just för att den är billig, känner inte att jag vill sätta tänderna i en skoter för säg 100k och börja snickra turbo.

Har ett aggregatliggande som är kullagrat och ska klara leverera 400hk på en 2 liters bilmotor. Har haft och kört med den och hade då ca 0,5bar ladd vid 1500varv och den pumpade 2bar till varvstopp (8250).

Hur mycket måste göras med förgasarna vid turbo? Tryck in på ovansidan trottlarna, behöver dom trycktätas på något vis?

Funderar även på om man skulle gå loss och montera insprut men då börjar det bli mer än jag hinner med :)

Mvh
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Har ett aggregatliggande som är kullagrat och ska klara leverera 400hk på en 2 liters bilmotor. Har haft och kört med den och hade då ca 0,5bar ladd vid 1500varv och den pumpade 2bar till varvstopp (8250).

Mvh
utveckla :) hur gjorde du det, vad körde du med? 2 bar till vilken luftkonsumtion?

vad är det för förgasare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
400hk rullagrad turbo är en aning för stor men jag skulle inte bli förvånad om den funkar stenbra ändå.

Enligt dragraceåkare i USA kör man med fördel groteskt stora snurror och får snabb uppspol ändå. Du lär kunna ta ut ett 50tal mer hk utan motorras. Den ligger väl runt 85hk org så en snurra som max kan flöda 250-300hk skulle såklart passa bättre men testa gärna den du har!!

Förgasare är ju billigare än insprut och funkar kalasbra. Trycksätt i flotörhus och ovan trottel så är det klart. Viktigaste trycksättningen är flotörhus som du tar från så nära kompressorhus som möjligt, typ direkt ut ur snäckan via ett pitotrör med 4mm hål i. Trycksättning bränslepumpregulator och ovan trottel tar du från valfritt ställe i plenum.
Alla andra utg ur förgasare pluggas,typ alla ventslangar.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Förstår inte att alla ska pyssla med fler slangar än nödvändigt.

Borra hål i trotteln och skit i att trycksätta ovanifrån.

Mindre slangar = mindre som kan jävlas (lossna etc)
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
utveckla :) hur gjorde du det, vad körde du med? 2 bar till vilken luftkonsumtion?

vad är det för förgasare?
Det var en två liters motor där det mesta varv genomgånget. Portad, komp ca 8,8:1, kammar balanserad, sekventiellt insprut och mängder med tid laggt på mappning. Levererade 330 hk på hjulen när det var klart.

Det där med hål i trotteln för å slippa slangar låter ju kung! Vill ha så enkelt och snyggt som möjligt, ju mindre skit som kan jävlas desto bättre.

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
När det gäller rundtrottelförgasare måste man överdriva trycksättningen ovan trottel för de har jävulskt lätt för att hänga sig på full gas. Borra gärna stooora hål i trotteln och testa men lägg ett finger på dödarknappen under de första provturerna. Säkrast är dock trycksättning med slang på rundtrottel och gärna lite större lufthål genom trotteln också.

En flatslide trottel duger det med lite större hål borrat genom trotteln än standardhålen.
Jag har provat både rund och flatslide och jag är dö-rädd rundtrottlar med turbotryck.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte hur du gjort boost men jag borrade, funkade fint med vm38or.

Även deamoncaten är väll borrad om jag inte mins fel. Och det är mig veterligen Första VÄL fungerande 2t turbon i sverige