Xcr 440 sp

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Vad det blir för aggregat är jag inte säker på ännu, men har ett kullagrat garrett (T3/4) hybrid liggande, detta som levererade på 2L bil motorn... Men kan bli ett k03 med kanske dom är iaf mindre i storlek...
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Än har det inte blivit någon turbo på maskinen. Förra året blev den helt stående pga tidsbrist och snöbrist här i krokarna. Nu har jag dock haft in den och skruvat ihop det sista samt försökt få till ett någorlunda avgassystem / ljuddämpare byggt på orginal pipa. Har dock lite problem med att få den att gå som den skall just nu så ska riva förgasarna och gå igenom dem imorgon tänkte jag.

Startar och går på choke, dock lågt på varv.. Varvar jag upp den och slår ur choken så går den på tomgång ~2500 - 300o rpm... lägre och den lägger av. Går när den blivit varm att varva upp och få den att gå bra o sjunga ut ordentligt men vid längre fullgas så lägger den av och dör. Går att dra igång den igen om man chokar dock inte utan choke.

Sjunger på fint när den sjunger ut iaf.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Var kolvarna inte till sp motorn? kollade du exakt var ringstopparna satt? sätter man dom vanliga 440 kolvarna i en sp-96a så blir det problem.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Patrik E: Kolvarna är inte till en SP motor, då jag inte hittade några till vettigt pris iom att cylindrarna tog lite stryk efter förra kolvraset så vill inte slänga ut för mycket pengar. Dock är dom inte till vanliga 440:in heller. Utan dom kommer från en 650 trippel egentligen, diametermått är det samma och ställde dem bredvid varandra och det stämmer bra med hur orginal kolvarna ser ut, tror det slog 0,5mm i längd på kjolen på kolven.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
De låter som den går snålt på tomg prova skruva på bränslejusterskruvarna första hand och duger inte det sätt i 10-20% större lågfartsmunstycken.

Du måste kolla vart ringstopparna sitter för ringgapet bör ligga minst 3mm från närmsta insugskanal.
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Jag har sett vad som händer då man har fel kolvar i dom, kolvringen gräver sönder cylindern.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Jämförde altl på kolvarna och dom var lika så när som på kjolen, som diffade ca 0.5mm så tror inte det är något problem med kolvarna förutom att dom var billigare.

Däremot kan jag säga att alla munstycken var igensatta av gammal soppa + ena choke sliden hade fastnat i förgasaren (dock i läge ur) Efter detta blev det helt annan sång i maskinen och inte samma problem längre, dock uppstod ett nytt. Har nu tomgång på ca 2500 och där står den och går lääääääääänge om jag vill. Dock när jag ska ge på gas efter att den stått där på "tomgång" så böar den bara och tappar varv. Slår jag av då så återhämtar den sig om jag inte gått på för hårt med gasen, dör den så är den ett helvete att få igång igen (sur?) låter jag den hämta sig och pumpar lite försiktigt får jag upp den i varv o den går som den skall. Funderar på att sänka nålen (flytta upp clipset) och se om det blir bättre, vad tror ni ?

Märkte dock att den gick tungt i mattan så rev ur boggien och konstaterade att lagren i dem flesta hjulen behöver bytas så det blir morgondagens fix.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Låter som några lågfartsmunstycken forfarande är lite skitiga. Rengör dem med koppartråd från fintrådig elkabel,,vecka tråden så den river lös skiten i munsyckena. De går ta ståltråd från stålborste men då får man karva försiktigt så de inte blir större i borr. Testa även skruva på luftblandskruvarna så den får mer sås.
Kolla även upp alla munstycken mot reservdelslistan för din modell, de brukar stå storleken på org munstycken där. Ev har någ klåpare bestyckat om den helt åt hell så den skärihop igen så kör inte förens du kollat det!

De kan även vara läkande packboxar på veven alt läkage runt insug. Testa spruta startgas runt insugen och även bakom variatorn på packboxen. Om motorn reagerar i varvtal så läker det. Försök även spruta bakom svänghjul via någ hål i kåpan men de brukar sälla läka där. Packboxen bakom variatorn brukar däremot läka ofta!
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Bestyckningen har jag kollat och den stämmer så där känner jag mig lugn, dock kan det vara så att det kanske är lite skit kvar i något munnstycke. Men måste börja med att köpa nya choke delar så jag får fungerande choke igen. Ska prova att ställa lite på blandningsskruven o se om det blir någon skillnad, just nu är den 1 varv ut som skall vara standard.

Så fort jag fått ihop boggien så ska jag kolla med startgas om någon packbox är dålig med, men borde den inte vara svårtstartad då med ? startar lätt som fan med fungerande choke trots att munstyckena då var något igensatta?

Tittade på stiften och dem verkar / ser blöta ut efter att den lagt av och inte vill starta igen.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Har hållit på lite med skotern nu och fått ihop och smörjt boggien, dock var/är den i sämmre skick än jag hoppats på men får gå så länge så får se vad som händer sedan. Alla lager i hjulen är iaf nya och fina och den är som sagt smord.

Startade den igen och kollade men kan inte hitta att den läcker någonstans (provade med startgas) dock så justerade jag in luftskruven 1/2 varv (fetare blandning) och det gav bättre gasrespons och verkar inte som att den lägger av som den gjorde tidigare. Får provköra bara det blir snö.

Tack så mycket för tips och idéer ang problemet med bestyckningen
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Nu... blir det antagligen motor byte :) Trippel under the hood. Har idag handlat mig en indy 650 med trippel utrustad med trippel pipor och rätt jäkla sorgsen i chassit. Dock går maskin runt (ej provstartad) ska gå igenom motorn och kolla hur kolvar/cylindrar mår innan jag gör något mera. Sen blir det nog till o stoppa i den nya kolvar och se över så den går... det dassiga chassit får gå i vinter sen bygger jag mod skoter i sommar.

Är en indy 650 133 sks iaf, årsmodell okänt och sitter förgasare på den. Ska ursprungligen komma från kanada sägs det och vara vässad.. Låter det vara osagt, sitter iaf pipor på den och återkommer med bilder under morgondagen.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Japp då ska vi se...

Den verkar vara tillverkad 88 som 89 års-modell då jag inte kan hitta sks 133 som 88 ?
1: Sitter PT-Racing pipor på den
2: Motornr: EC65PL-01
3: Röda toppar med 650 ingjutet i dem
4: Kolvarna är märkta 2346PS (smidda Wiseco kolvar) i cylinder 1 o 3
5: Kolv i cylinder 2 har endast CD som märkning och är inte lik dom andra två (antagligen en orginal kolv, gjuten)
6: Topparna för cyl 2 o 3 ser fina ut, dock har 1 märken av något tidigare ras så ska försöka putsa till den lite
7: Cylindrarna är stålfodrade och syns dom är annvända dock inte några grova repor men tänkte hona ur dom
8: Cylindrarna är portade (lite grovt i min värld men säkert väl fungerande
9: Huvudmunstycke i förgasarna är 500 cyl 1 och 490 cyl 2 o 3
10: Förgasarna är mikuni och stämplade med "T8 512" & "65L, 01C" någon som vet vad det är för storlek?
11: Vevparti verkar i gott skick och lager och packboxar skall kollas

Min plan är att skaffa nya kolvar, rekomenderar ni smidda eller gjutna? dom smidda som sitter i nu har agresivare design än den gjutna. Är vid överströmningskanalen som dom skiljer sig i utseende. Sen nya packningar och skruva ihop motorn. Göra rent förgasarna, skaffa ny bränslepump samt nya insugsgummin då dom är väldigt sunkiga. Och sen åker den ner i mitt 440 chassi tänkte jag.

Är det någon som har tips på bestyckning? verkar lustigt att det skall vara olika munstycken i förgasarna ? Vad är std bestyckning ?

Ska se om jag inte kan få upp lite bilder på det hela här...
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Nu så har jag fått ihop den nya maskinen, blev nya kolvar och montering i chassit. Förgasarna blev rengjorda och bränslepumpen renoverades. Förgasare och bränsle pump såg bra ut men skadar inte att gå igenom det i förebyggande syfte. Har startat / provkört idag och den går bra, riktigt jäkla bra och låter jävligt elak.

Tydligen var det PSI-pipor på skotern och inte PT som jag skrev tidigare

Något "rå" och lite ovårdad men bjuder på en motor bild så länge
 
Last edited:

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Brukar va gött ljud i dom där motorerna med pipor :)
Ja nog tusan låter den gott/elakt :)

Har provkört den lite försiktigt nu o måste säga att nog tusan går den iaf :) Började med att den rappade på mattan för första gången trots att den gick snålt i mellan registret. Så spännde mattan (vilken var lite väl slack men aldrig rappat med gammla 440 rovan) och sänkte clipset på nålarna 2 steg och provade igen. Går fint må jag säga, mjölkar lite försiktigt och har inte riktigt tryckt på ännu, inkörning av kolvarna men ändå på 1/3 gas så är inga problem att åka 80-100 km/h.. Varvräknaren är OFF så tomgång säger 5000 och lite små gas så varvar den 10000 på mätaren. Ska plocka ur och montera den som kommer från 650 chassit o se om det inte blir bättre med den.

Ska ta och prova sänka clipsen på nålarna ett steg till o se om det inte blir bättre ändå, samt jag tror jag ska köpa större lågfartsmunstycken, sitter 45 i nu och luftskruven är halvvarvet ute bara, har fått för mig att 1-1,5 varv är mer optimalt.

 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det har inte med tändpulser att göra, det är pulser på strömspolen som varvräknaren känner av.
 

ozze

Medlem
27 okt 2012
44
0
6
hemma i byn
Nu när det kommit lite mera snö & kommer mera snö så vill man ju få maskinen att gå riktigt gott.. Har haft problem med gassvaret i mellan registret, den bara brölar innan den riktigt kommer, så provade att nåla upp mera så hamnade på nedersta position på PTO cylindern o näst nedersta på dem andra två. Gick inge vidare alls, fick pumpa på gasen för att få igång maskinen och upp i varv, väl på varv funkade det bra dock, men så fort maskinen tappade lite varv blev det till att pumpa igen. Så gick tillbaka till nål inställningarna 3:e uppifrån PTO och 2:a uppifrån på övriga två. Blev mycket bättre mellan register, dock dog den ut på allt över 3/4 gas vilket torde leda till huvudmunstycken... så provade att leka lite med vent slangarna på förgasaren då jag har 500 & 490 som mainjet så kan jag tro den går riktigt fett på toppen... Har provat slangarna till styret och under huven och med dem under huven så börjar den sjunga ut bra, men får ibland någon bogg och misständningar i avgassystemet när det går tungt i lössnön... funderar på om det kan vara för att utblåsen sätter igen pga jag saknar något som föser bort snön från utblåsen under eller om det är mina ventslangar som inte är där dom skall?

Saknades slangar på motorn när jag hämtade den så kan inte säga hur dom varit å föregående ägare är inte säker. Så hur säger ni / tror ni jag skall ha dem ? 45 idle jet, 490&500 main jet (500 PTO) nålarna är mitt i på MAG + mitten och 4:e på PTO cylindern. Ventslangarna är kopplade mellan förgasarna och ner till en backventil med hjälp av en T-koppling och dem två yttersta går dels ner till en backventil samt just nu en loop och ligger under huven.

Hjälp mottages mer än gärna :)