XCR-600 ( 1995 ) Motor som inte vill gå ordentligt... ?

R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

jepp, alla trottlar lyfter och stiften blir ju blöta.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

exakt så där betedde sig min 650 innan den skar pga trasig packbox i vevhuset...
jag var tvungen att pumpa upp varven med gasen så den inte skulle dö när jag kom på lågvarv..

Edit.. stå bara inte med nyllet ovanför luftburken om du startar med startgas =)) min baktände med fulla luftburken med startgas :p
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

exakt så där betedde sig min 650 innan den skar pga trasig packbox i vevhuset...
jag var tvungen att pumpa upp varven med gasen så den inte skulle dö när jag kom på lågvarv..

Edit.. stå bara inte med nyllet ovanför luftburken om du startar med startgas =)) min baktände med fulla luftburken med startgas :p
har endast använt startgas när man letar efter tjuvluft runt motorn, dvs inte i luftboxen.

kan det vara så illa att det är packboxen?

ska kolla upp om det är nålventilerna idag iaf.

mvh/Robin
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

om det nu är packboxen så borde det väl märkas om du toksprejjar startgas där.
är väl inte hela världen om det skulle va den.. tror jag kunde ta ut den med motorn intakt
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

går inte att plocka ur den utan att separera motorn, gick på gammlare fuji motorer.

Gick inte att spraya startgas kring veven pga att variatorn "fläktade" bort allt.

måste vara det för jag har kollat ALLT annat.

Slangar Okej
Bränslepump Okej
Förgasare Okej
Kompet Okej
Gnista Okej
Stiften Okej
Packningar Okej (var ingen skillnad när jag sprayade startgas)

Jag har Packboxar hemma från packnings satsen, det var det enda jag inte har bytt i sommar.

Skall öppna och byta ihelg och se om det hjälper.

mvh/Robin
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Ursäkta megasent svar, du kanske redan fixat den.
Men det brukar kunna bli det fenomenet när linjärtätningen gått (packboxen):eek:

Det läcker ut komp i stället för att det läcker in luft, alltså när kolven vänder ner så få bränsleblandningen ingen komprimering då går den taskigt på låga varv om den nu går över huvud taget och illa på höga.
en kompis hade exakt samma fel på sin 440 AC.

Men kolla även slangarna som går till flottörhuset om dom är hela eller hoppat av dom måste sitta på plats (luftburken) annars går dom som en fi..a:D
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Blev inget skruvande ihelg pga att jag väntar på verktygen jag skickade in en order på hos rinab (momentnyckel,variator-avdragare samt komp mätare)

Jo det måste vara något sånt som du säger "Bola" pga att jag har kollat Allt på den.

Alla slangar
Förgasare
Komp
Försökt kolla Kolvarna med endoskåp
Bränslepump
mm.

ja i prinsip allt utom packboxarna. Tji fick jag som sket i att byta dom e sommras när jag renoverade hela motorn : /

Föresten, Måste man ha variatoravdragare för att få bort primärvariatorn?
Har läst om någon annnan metod där man använder olja och gängtejp.
Skulle någon kunna förklara den metoden för mig?

mvh/Robin
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

HEJ... robin taskigt det där med skotern din jag hadde samma problem med xltn då var det packboxarna som var sönder du får tyvär klyva motorn och byta men lycka till med det och det bästa är nog med en variator av dragare för det där med gäng tejp och olja är lite problem om man inte gjör det exakt LYCKA TILL...:)
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

jo, imorgon blir det att splitta på motorn sen när jag får avdragaren ska allt ihop igen så fort som möjligt så jag får njuta litegrann utav lovet iaf :)

får hoppas på att RINAB är lika snabba som vanligt med sina leveranser (brukar bara ta 1dag att få grejorna!!! och ändå bort man högst upp)

uppdatering om hur det går kommer, var så säker.

mvh/Robin
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

du kommer bli olycklig då du lyft upp motorn.
du måste ha 1 till avdragare till svänghjulet :D
jag har provat att få lös mitt sväng hjul med min svänghjuls avdragere men det sitter som F-N
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

men förhoppningsvis behöver jag kanske bara byta packboxen på variatorsidan då det endast är dem 2 cylindrar närmast variatorn som går piss.
eller?

mvh/Robin
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

kolla om det sitter 3 plåtbitar på svänghjulet, så det inte är en som är borta. plåtbitarna sköter om att ge impulser till cdi:n. har du mätt upp om alla värden är bra, på cdi:n, tändspolarna mm.
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

nej har inte kollat upp några "plåtbitar" måste jag dela på motorn för att få tag på dem?

nej har inte kollat upp värdena på cdi heller pga att jag inte vet vilka värden det skall vara men den tänder ju på alla och går ju ganska bra på tomgången.

mvh/Robin
 

polaris 400

Aktiv medlem
25 dec 2006
94
0
6
Lövånger
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

plåtbitarna sitter på utsidan svänghjulet, dom går just under pulsgivaren till cdi:n. men torde knappast vara det felet.
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

nej det tror inte jag heller, tror starkt på att det är packboxen som är sönder nött...

mvh/Robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Uppdatering från idag:

Förgasarna i disikering


Så ser väl skotern ut just nu


Tänkte att de är väl lika att lacka om pipan IGEN när man ändå håller på
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

FY F*N för litet kall garage, hade tur med vädret idag iaf, ca -2 grader



Nu väntar jag bara på Verktyg innan jag river resten av motorn.

mvh/Robin
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Hej
jag har exakt samma problem på min xlt. den surar ner mittiga stiftet.. har bytt platts på allt rengjort, kollat gnista mm. dragit oljeslangarna i retur till oljeburken mm. och den surar fortfarande ner sig.
min senaste teori är att stefan i oljepumpen läcker in olja till vevhuset.
har inte hunnit kolla detta än men... när du har isär motorn kolla det!

mvh
daka