XCR-600 ( 1995 ) Motor som inte vill gå ordentligt... ?

MAGNUSSON

Medlem
12 feb 2007
42
0
1
Pite
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Föresten, Måste man ha variatoravdragare för att få bort primärvariatorn?
Har läst om någon annnan metod där man använder olja och gängtejp.
Skulle någon kunna förklara den metoden för mig?

mvh/Robin

Jag har hört att man kan hälla olja där variatorbulten ska sitta och sen gänga in en bult som du lindat gängtejp på.. vet ej om det funkar eller om jag beskrivit rätt;)

Mvh Magnusson
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Jag har hört att man kan hälla olja där variatorbulten ska sitta och sen gänga in en bult som du lindat gängtejp på.. vet ej om det funkar eller om jag beskrivit rätt;)

Mvh Magnusson
jag vet nu redan hur jag skall gå till väga för att få loss variatorn.

Imorgon får jag för hoppningsvis mina grejer från rinab och sen ser vi väl om skotern går som den ska.

mvh/Robin
 

daka

Aktiv medlem
9 feb 2006
60
0
6
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

stäfa, axeltätning av samma typ som sitter på vevaxeln!
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

6.5kg är inte det otroligt lite?.. kompet ska väl ligga kring 10kg.
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

kompen är för låg hade typ 6,2 på alla på min och for till åf och frågade vad de tyckte och han jag pratade sa att de ser ut som den har skurit på alla och då var de typ alla vevaxellagrena som hade kurkat
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

min xlt gjorde så där när veven hade vridit sej... så du kan juh kolla kolv läget på den med ta bort magnapull å kolla på svänghjulet, de sitter 3 platter där, det sitter en sensor som känner av dom platorna när dom passerar på de viset kan du kolla veven om den är vriden. kolla även tändspolar, packboxar, cylinderfots packníngen. antingen så har du dåligt vevhus komp på nån cylinder vä eller hö sida eller så är veven vriden. min var vriden. min tjoffa i förgasare å avgas system då den va vriden.. xcr samnt xlt har inga bra vev axlar ;(
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

min xlt gjorde så där när veven hade vridit sej... så du kan juh kolla kolv läget på den med ta bort magnapull å kolla på svänghjulet, de sitter 3 platter där, det sitter en sensor som känner av dom platorna när dom passerar på de viset kan du kolla veven om den är vriden. kolla även tändspolar, packboxar, cylinderfots packníngen. antingen så har du dåligt vevhus komp på nån cylinder vä eller hö sida eller så är veven vriden. min var vriden. min tjoffa i förgasare å avgas system då den va vriden.. xcr samnt xlt har inga bra vev axlar ;(
Får nästan ta och kolla upp det där med veven :(, har bytt packbox på variatorsidan men den såg då iaf inte speciellt nött ut.

Nu när jag monterat ihop allt igen måste jag har gjort något fel, men vad det är vet jag inte. För nu pyser(suger,skjuter) det luft från kolv/cylinder.
dvs det hörs väldigt tydligt att den suger in/skjuter ut luft. Om jag håller handen för ena insuget (är lika på alla) och drar runt motorn med hjälp av handkraft då från variatorn, så när kolven åker upp suger den in luft och handen trycks in mot insuget(ja ni vet hur jag menar) och när kolven sedan åker ner skjuter den ut all luft igen (dvs man känner när det blåser ut). Självklart när jag tar bort stiftet försvinner det och motorn går runt som vanligt pga att det bildas ju inget tryck.

någon som vet om det skall vara så eller inte? kommer själv inte ens ihåg att jag hört ljudet före jag rev ner motorn.

mvh/Robin
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

är du 100 säker på att du inte blåst en kolv eller så?..

låter juh tråkigt likt när jag körde sönder våran gammla rxl 650... då var det kolven som farit.
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

hur kan jag kolla så vevhus kompet är som det skall?

mvh/Robin
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

är lite jobbigt att kolla... de bästa du gör, kolla veven så att alla kolvar går 120grader inan dom når topp... kolla mot platterna som sitter på svänghjul.. lossa cylinder blocket lyft det... kolla kolv ringar cylinderfots packning.. byt vevtätningar. om veven är som den ska å de är inget fel på kolvar å packboxar , det sitter 3 st tapp pluggar till varje cylinder med... kolla så dom skruvarna sitter där... du tappar ut bränslet som ligger i vevhuset med dom...
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

sen så de dära med att de suger blåser i insugs gummit... klart drar man motorn sakta så åker juh vevhus kompet ut igen... kolven tätar juh inget vidare.. visst har du kolv styrt insug eller... annars vore de om du har slidmatning... för då är reedventilerna små dåliga
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

är ju kolvstyrt så de varken slidmatning eller reeds. Ska dela på motorn imorgon och täta igen veven, misstänker att den kan läcka pga grisigt vev block så det kan ju vara något sånt. ringer dig imorgon om jag inte hittar felet.

//robin
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

för att dela på vevhuset måste jag då plocka bort svänghjulet? snabba svar önskas!!

//Robin
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

ja det måste du. har jag inte skrivit de tidigare ?

03-03-2007 18:42PärHagmandu kommer bli olycklig då du lyft upp motorn.
du måste ha 1 till avdragare till svänghjulet :D
jag har provat att få lös mitt sväng hjul med min svänghjuls avdragere men det sitter som F-N
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Med ett komptest ska vara omkring 10Kg, läcker det ut = lika med inget(mindre) komp.
Har för mig att du skrev att du hade mindre?
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

ska låna svänghjulsavdagare av Lynx/skidoo Åf idag och hoppas på att den passar så att jag kan dela på veven. så blir det att byta packboxarna och täta mellan vevblocken.

//Robin
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

Ok, hoppas det går bra.............

Mvh/
Bola.....
 
R

Robin

Sv: XCRen går på 2 cylindrar!

jo man får ju hoppas på att den där avdragaren passar på polaris =/

Funkar det bra med flytande packning och täta mellan vevhushalvorna? den tål ju värme upp till 250 -300 grader tror jag de var.

//Robin