xenon lyser inte

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Tjena.
Har försökt kopplat in mitt xenon som jag köpt nu (50w, h7)

men det lyser inte.
presic när jag drar igång denså blixtrar det till lite i ena lampan men sedan händer inget mer...

har provat koppla så det ligger på både hel å halvljus men det blir ingen skillnad:hmmmm2:
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
nej det har jag inte.

det är en mxz 700 -01

men jag testade på ett 12v bilbatteri, då blinkade det lite starkare.
men håller på ladda de batteriet så får se hur det går då.

men dom ska väll endå dra mindre ström än org lamperna?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
det är sant att dom drar mindre ström än orginal men behöver mer när dom ska tändas,skotern levererar för lite ström på tomgång,gasa lite mer å se om dom tänds,finns en tråd hur du gör om det inte funkar
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
det är sant att dom drar mindre ström än orginal men behöver mer när dom ska tändas,skotern levererar för lite ström på tomgång,gasa lite mer å se om dom tänds,finns en tråd hur du gör om det inte funkar
jag har gasat upp till 5000 varv där den drar iväg men det händer inget
H7 är inte rätt lampa till en mxz -01!
det är väll bara de att den inte passar i hålet?
att den lyser eller inte spelar väl ingen roll?:hmmmm2:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nej spelar absolut ingen roll, har monterat en h7 också, väntar på likriktare vilket jag förmodar att du har ? Lät dock mystiskt att det inte gick igång på ett bilbatteri !? Gör det inte de trots bra med ström så är det fel på nån ballast.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har laddat på batteriet nu och nu lyste de som fan :rock:

men lyser fortfarande inte på skotern :hmmmm:

men jag har ingen likriktare, var finns de att köpa?
visst gör en sån så att ja har jämn ström hela tiden?
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
har laddat på batteriet nu och nu lyste de som fan :rock:

men lyser fortfarande inte på skotern :hmmmm:

men jag har ingen likriktare, var finns de att köpa?
visst gör en sån så att ja har jämn ström hela tiden?

Anledningen till att det inte funkar att en xenon lampa kräver en jämn likspänning.. En skoter utan batteri har inte det.. den ger en laddinpuls varjegång magneterna i svänghjulet passeras.. och det blir pulserande likspänning. en vanlig glödlampa funkar ju ändå. och man märker ju inte om den blinkar 5000 ggr per sekund. En likriktare kommer inte att göra någon skildnad tror jag. Monterade xenon kit på min brors rmk 800 -02 men den har batteri och då äre det inga problem. för då får man den jämna och stabila likspänning som krävs.

Men lycka till

//erik
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det går utan batteri. Men vet inte exakt hur man gör. Det är nån på forumet som kör med Xenon utan batteri på sin Summit X-RS 800.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mycket svårt att få Xenon att fungera utan batteri. Detta för att Xenon har oerhörd stor startström som inte en vanlig stator klarar av utan hjälp av en blyack.
När sedan lampan är tänd så tar de väldigt lite porjus,
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Mycket svårt att få Xenon att fungera utan batteri. Detta för att Xenon har oerhörd stor startström som inte en vanlig stator klarar av utan hjälp av en blyack.
När sedan lampan är tänd så tar de väldigt lite porjus,
mm läst här på forumet att det behöver mycke ström för att tända.
men vad är blyack och porljus?

men om jag köpet ett litet mc batteri 12v och sätter på skotern, hur skulle jag kunna få laddning på de?
kan jag koppla det i elsystemet på nått sätt?

läster i nån tråd om att sätta ett motstånd eller en liten lampa på kabeln, men fattade inte hur de fungerar.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
mm läst här på forumet att det behöver mycke ström för att tända.
men vad är blyack och porljus?

men om jag köpet ett litet mc batteri 12v och sätter på skotern, hur skulle jag kunna få laddning på de?
kan jag koppla det i elsystemet på nått sätt?

läster i nån tråd om att sätta ett motstånd eller en liten lampa på kabeln, men fattade inte hur de fungerar.

Hehe.. Ett blyack är samma sak som ett batteri och porjus är samma som spänning/ström.. :p En likriktare gör Likspänning ja. men har du en pulserande lik så går det inte ändå.. har man en nyre skoter så funkare det för då är spänningen mycke rakare/jämnare.typ en Summit X-RS 800 eller Dragon rmk 800 som jag kör går det bra. ska du sätta ett batteri måste du ha en spec Laddspole för batteri. alla skotrar har ju inte det.. Har läst nånstanns att det finns spec xenon satser för skotrar utan batteri.. men jag komer inte ihåg vart jag såg det..

//erik
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Har xenon utan batteri, fungerar hur fint som helst, tänder på tomgång utan blinkningar. Har bara kopplat in mig så jag har 12v på kabeln som ska gå till batteriet.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Har xenon utan batteri, fungerar hur fint som helst, tänder på tomgång utan blinkningar. Har bara kopplat in mig så jag har 12v på kabeln som ska gå till batteriet.
mm, men jag har inget batteri.

kan ni inte bara rada upp några saker som gör så att jag kan ha xenon utan batteri
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Har xenon utan batteri, fungerar hur fint som helst, tänder på tomgång utan blinkningar. Har bara kopplat in mig så jag har 12v på kabeln som ska gå till batteriet.


Jo men du har en mycke nyare skoter.. det funkar bra på min också utan batteri men på en äldre skoter. -01 tror jag han hade hade.. så funkar det inte..

//erik