Yamaha 2015

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Visst är det samma Motor i Yamaha Vipern Och Yamaha Nytro?


Då bör dem väll gå lika hårt?

Är en Viper 153" mycket lättare än en Nytro 153"?
Ja det är samma motor men nytt tändsystem i Vipern.

Har för mig att Vipern är ca. 20-25kg lättare torr(fulltankad blir del väl kanske ca. 10kg mindre eftersom det är större tank i Vipern) så den bör ju gå lite hårdare så sett.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vet inte vad Nytron väger, men Viper 162" har jag för mig väger strax över 277kg.
Med turbo tillkommer väl kanske 6-7kg?
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Okej tack så mycket,
Ja då blir det då inte byte för den skull p,ga vikten.

Men en Viper måste ju vara betylidgt lättare att bryta omkull å skråköra än en Nytro?

Man får ju slita för kung och fosterland med min 2014 Nytro för att hålla kvar den. Då dem är rätt breda mellan skidorna skulle Jag gissa på?

Blir det en till Yamma då blir det då en med 240hk MCX utan tvekan :)
 

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Nä viktmässigt är det väl ingen jätte skillnad men den är bättre fördelad på Vipern.
Jo Nytron är rätt bred om axlarna så man fick vara ganska bestämd med den, Vipern behöver man knappt ta i för att bryta omkull så den lär vara betydligt lättare att skråköra med( den är nog lättare att hantera än Nytron i all annan körning oxå). :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Nä viktmässigt är det väl ingen jätte skillnad men den är bättre fördelad på Vipern.
Jo Nytron är rätt bred om axlarna så man fick vara ganska bestämd med den, Vipern behöver man knappt ta i för att bryta omkull så den lär vara betydligt lättare att skråköra med( den är nog lättare att hantera än Nytron i all annan körning oxå). :)
Jasså? Nästa gång det blir byte prövar Jag nog skotern i alla typer av terräng sist Jag köpte Nytron så var det bara en Demo maskin Jag han prova på led..

Inte missnöjd med Nytron men har kört roligare skoter..
Dock förbannat bra kvallite i Yamaha . Inte rört en enda skruv på den och den har gått 150mil nu bortsett från Service hos återförsäljaren. Ännu orignal rem.

Fast blir nog att återgå till en Summit igen då man får rolig skoter utan en Turbo för 40k. ;)
 

wiktorb

Medlem
10 jan 2014
36
0
1
sunne
Bara en undran, hur går det med era Viper MTX 2015?
Tycker min har gått som en klocka förutom att min boggie dämparen hade fel från fabrik så den blev de retur på. sen så har ja väll haft lite problem med att mattan skaver på svängarmen (rätta mig om jag har fel) men då var mattan lite slak, så vet inte om problemet har försvunnit nu när jag spänt den, har inte hunnit kört något efter det. :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
inga fler som vill berätta vad ni tycker om viper MTX? måste väl blivit lite åkt nu..
Ja, nu har det blivit lite åkt ja. Jag är väldigt nöjd med maskinen, men. Har alltid ett eller några men, oavsett märke jag haft.
-190-kit borde sitta standard, enligt min åsikt, för att få riktig snurr på mattan.

-Variatorerna i standardutförande lämnar en del att önska tycker jag, i alla fall för min typ av körning. Gör stor skillnad bara att borra ur yttre niten i primären samt spänna helixen.

-Framvagnsbyte blir det, oavsett om jag byter till en -16 eller ej. Skinz-framvagnen gör SJUKT mycket för hanterbarheten i maskinen.

-Stänklappen, den är enbart i vägen i lössnön!

-Har ej provat boggieförändringen ännu, men vad man läser så är det nog ett måste på -15-maskinerna.

På det stora hela är jag skitnöjd med maskinen, har inte haft ett enda problem med skotern, och den har använts till det den ska användas. Men som vanligt finns det saker man vill ändra/förbättra för att passa till sig själv och sin egen körstil.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Se till att mattan är tillräckligt spänd, problemet med nosliphjul är just att det är lätt att köra med för slak matta.
Blir värre om man råkar spänna för mycket, man kan uppleva att det kuggar när detta sker, så via uteslutningsmetoden spände jag mattan som en fiolsträng, vilket resulterade till att det vart värre.
Var rädd att det var i kedjehuset efter det, men icket..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Blir värre om man råkar spänna för mycket, man kan uppleva att det kuggar när detta sker, så via uteslutningsmetoden spände jag mattan som en fiolsträng, vilket resulterade till att det vart värre.
Var rädd att det var i kedjehuset efter det, men icket..
Man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller...
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Man behöver ju inte överdriva åt andra hållet heller...
Givetvis släpptes sträckningen då det inte gav resultat..

Det ska vara så! Nu när det som var ivägen nötts bort så är problemo finito!
Jasså, känns lite lite dumt bara, med min körstil och effekt behövs det nog så mycket material som möjligt.
Om jag inte minns fel så bytte man drivhjulen på Nytros med fulltryck?
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Viper MTX 153 o uppåt med 270kit så rekomenderar jag att byta drivhjul.. Dom håller en stund men när man väl fått första överkuggningen så är de nästan färdigt.. De är samma typ av hjul som satt på nytro 13-14 o dom höll inte heller för 270hk.. dom ger vika tyvärr
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Viper MTX 153 o uppåt med 270kit så rekomenderar jag att byta drivhjul.. Dom håller en stund men när man väl fått första överkuggningen så är de nästan färdigt.. De är samma typ av hjul som satt på nytro 13-14 o dom höll inte heller för 270hk.. dom ger vika tyvärr
Vilka drivhjul rekommenderar du? :)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Jasså, känns lite lite dumt bara, med min körstil och effekt behövs det nog så mycket material som möjligt.
Om jag inte minns fel så bytte man drivhjulen på Nytros med fulltryck?
På min så har det naggat lite på "kanten" bara, inte på själva kuggen utan bredvid.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
På min så har det naggat lite på "kanten" bara, inte på själva kuggen utan bredvid.
Samma här, har dock några grövre repor vid foten på en kugg, tycker det är konstigt att detta inte upptäckts.
Tänkte höra med ntc imorgon, får se om dom gubbarna har nån fiffig lösning..