Yamaha Phazer MTX TURBO

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Jag köpte en Phazer turbo för någon månad sedan, och nu efter några provkörningar så är det dax att börja bygga om den.

Här ser ni en bild på hur den såg ut när jag köpte skotern.
Den var då utrustad med turbo annars original.

Det hela började med en rejäl service och slutade i det största projektet jag själv har gjort :p hehe


vad som skall göras:

#Renovera framvagnen med nya bussningar och Fox Float dämpare.
#Tunneln ska bli svart
#tank och dyna ska flyttas bakåt 3cm
#Värmeisolera avgassystemet ordentligt
#Backen ska bort för att göra mer plats för rejäla laddtrycksrör
#No slip drivhjul ska monteras
#Byta matta till en med 57mm kamhöjd
#Lätta boggien rejält sam montera Fox Float dämpare
#Aluminium hjul i boggien
#Nya fotsteg med bättre snögenomsläpp
#Montera Fatbar styre
#Flytta ner mätarinstrument till lyktkåpa
#Tillverka ett nytt fäste för laddtrycksmätare
#Bygga en snyggare ljuddämpare som ligger under tunneln

Det lär ju tillkomma fler saker under resans gång :p
 

Attachments

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
När jag började riva isär maskinen så upptäckte jag att vattenröret har skavt mot ventilkåpan och det har resulterat i ett hål :p
Åkte på Yamaha Center och hämtade en ny kåpa direkt.
 

Attachments

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Skoj med en till turbo. Det lilla som du visar i bildväg får mig att gissa att det inte är ett mcx utan något hemsnickrat kit?
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
nej inget hemmasnickrat skit! det är MCX turbokit med tjockare topppackning och 0.9bar laddtryck vid havsnivå vilket ger 140hk :) nu måste jag bara ändra lite utväxlingar och få bättre grepp så att alla hästkrafter kommer ner i snön :)

Glidklackarna i sekundär variatorn var ju så jävla slut så det hade blivit en kant på dom (Ungefär som slagg) så fjädern kunde inte tryckas ihop utan fastnade i klackarna :p Köpte nya klackar direkt och rengjorde allt och monterade ihop igen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Känns nog som att det isf är installerat och omgjort av någon annan än Erik? Känner inte igen "snorkellösningen".

I vilket fall så är det kul att fler hajar potentialen Phazern har med lite modifieringar.

Vad har du tänkt göra åt boggien? Har själv en del planer inför sommaren. Kanske tänker vi lika och kan dra nytta av det?
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Mcx kittet är monterat i altersbruk hos Erik.
Snorkeln är hemmagjord av förra ägaren, men den ska byggas om ytterligare nu när jag ändå gör allt annat.

Jag kommer att börja med boggien på fredag kväll och då kommer jag lägga upp lite bilder under helgen, jag ska minska ner antalet hjul och montera ALU hjul istället samt ta bort spiralfjädrarna och ersätta med en Fox Float
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Det vart en hel del tid i garaget denna helg, men nu är det över för imorgon så är det 6 årsdag för mig och sambon så jag får fortsätta nästa helg.
Här har ni lite bilder som visar hur det har gått.
bild 053.JPG
Boggieskenorna var tvungna att bli lite kortare, annars tar dom i drivhjulen vid första gropen.
bild 046.JPG
Nya styret och ett hemmagjort fäste för laddtrycksmätaren
bild 031.JPG
Jag var på yamaha center och beställde lite andra grejer och då vart det även en styrbussning från billetx utav bara farten :p
bild 056.JPG
istället för att köpa en offset axel för att köra med 2st vändhjul i ALU så tillverkarde jag lite egna hylsor till original bulten för 2st ALU hjul, nu ska bara bulten kapas i rätt längd och sedan gängas.
bild 038.JPG
Alla bränsleslangar byttes ut till nya och även t-kopplingen till en betydligt kraftigare variant, då den gamla var i plast:blink:
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Nu är tunneln klar
IMG_1881.JPG
Så här vart den nya lite lättare och betydligt snyggare boggien
IMG_1965.JPG
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Nu är backhuset bortplockat och har ersatts av den nya drivaxeln med nya lager och tätningar.

IMG_1940.JPG


kylsystemet har fått ny värmeisolering som ska klara 2200grader,
även tanken har fått samma isolering plus att jag har monterat en extra plåt som avskiljer tanken helt från motor och avgassystem för att förhindra brand. bild kommer på detta
 
Last edited:

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Jag ser att det är några stycken som har läst tråden, men inte en enda kommentar? kom igen nu grabbar! säg vad ni tycker/tänker, har ni några tips eller råd mm

Är det någon som sitter på ett par floatare till framvagnen?
kanske någon som har en 365/371 matta med minst 51mm kamhöjd och 2,52 delning?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om du ska isolera avgassystemet fram till turbon så se till att isoleringen tål snö/is-sprut. I annat fall så bör du se över en lösning för (främre) hålet i tunneln.

Vet även att det finns de som har haft problem med is i PCV:n och wastegaten, så även bakre hålet är det flera som lagt igen, tror att Yamaha tog bort det efter typ 2009 eller så.

Jag lade helt igen det främre på min, men i efterhand hade jag nog lagt ett lämpligt nät som släpper ut värmen men hindrar den värsta is/grus/snö-sörjan att nå isoleringen.

Jag inbillar mig att turbon vill ha varma avgaser, det och den flyttade dumpventilen (till plenumet) tror jag är anledningen till att jag inte upplever något turbolagg överhuvudtaget på min.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ett annat enkelt tips som drastiskt förändrade min skoter till det bättre var att göra om kullederna så att det går att justera cambervinkeln. Kanske den bästa/billigaste förändringen jag gjort.
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Kallholmen
Jag har ju haft plåtar som har täckt för båda hålen i tunneln men det vart ju så jävla het, tänkte testa köra så här denna säsong så får vi se, men det där med nät var ju en jävligt bra ide. :) tack för de

Jag vet också att turbon fungerar bäst när den är varm, men nytro kör ju med turbon i tunneln och det verkar ju fungera bra.
Man måste ju tänka på att turbon behöver kylning också
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ser bra ut!

Det är ju fortfarande lågsäsong så det är ganska svalt intresse i alla trådar!
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Själv har jag sånt jävla sug efter snö och skoter så det rycker i tummen!!

Men jag funderar litegran på mattabytet, vad tror ni blir bäst?
44 backcountry matta eller en 51 challenger?
jag är lite orolig för att motor och variatorer kommer att få jobba ganska hårt om jag monterar en 57mm matta, desto högre kammar desto mer belastning.
är det någon som kör med 57mm matta eller högre på phazern? hur upplever ni den?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skulle monterat så jäkla långa kammar jag fick plats med. Phazern är fan läskig på riktigt om man kör led. Har du "bara" 44 mm kammar så tvingas du ju köra led
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade en 153" med 51 kammar på min Phazer utan turbo och det funkade fint för mig