Yamaha Phazer MTX TURBO

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Nej det står ganska så stilla just nu, jag försöker få tag på mcx i altersbruk för att höra om dom kan bygga ett helt nytt avgassystem med några modifieringar åt mig.
Plus att jag försöker hitta vettiga dämpare till boggie och framvagn.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om du vet hur du vill ha systemet (och av någon anledning inte vill svetsa själv) så lär det billigaste alternativet vara att vända sig till valfri lokal smed. Erik och MCX är duktiga, men inte billiga.
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Mcx altersbruk hade inte tid att svetsa avgassystem, så jag får försöka hitta en annan lösning. Kanske låna en liten behändig svets och montera ihop nya systemet med punkter och sedan lämna iväg det till en firma som svetsar det riktigt bra.
Har bokat tid till den lokala dekalfirman också som ska klistra fast heltäkande polyretan dekaler på tunnel och alla plastkåpor, kommer bli jävligt snyggt :) !!!
har även beställt en BTR från mcx som ska monteras nu i helgen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ett tips för avgassystemet är att göra en kraftig mall (jigg) av utblåset som du monterar fast avgasflänsarna på innan du svetsar. Det sparar en hel del jobb (egen erfarenhet)... Då slipper du korrigera värmespänningar och ev slag i systemet i efterhand. Vilket är apbökigt och tar tid.

Tänker du dig två rör hela vägen till turbon eller en annan placering av flexrören, eller vad har du för plan?
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Jag vill fortfarande ha 2-1 system som original, bara ta bort dom främre flexrören, och montera ett flexrör längre bak.
Jag ska ta bort avgassystemet ihelgen och ta med det till jobbet så får vi om kollegan kan hjälpa.
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Phazern har ju en jävligt taskig BTR original, därför vill jag montera en av lite bättre kvalitet.
Även nytrons original BTR är lite halv taskig
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Nu är den nya Malpassi BTR monterad och inkopplad.

IMG_2173.JPG


Jag har även börjat montera betterboardsen, bild på fotstegen kommer imorn
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Efter sju synder och åtta bedrövelser så är nu äntligen betterboardsen monterade :) det vart ju riktigt snyggt, och förhoppningsvis så ska det fungera mycket bättre i lössnö också.IMG_2178.JPG
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
är det någon som har ett bra tips på hur jag ska kapa den nya mattan från 38cm till 35cm bredd?
rondell är uteslutet med tanke på all rökutveckling.
Jag har försökt hitta någon firma som vill ta på sig jobbet, men ingen vill ta det ansvaret.
 

Empatraz

Välkänd medlem
8 apr 2013
106
0
6
Färila
Ser bra ut!

Tycker phazerns fotsteg slutar lite väl långt fram på något vis, de ser ut å va väldigt korta även om man kollar på ett rtx chassi... Aldrig så de känns som man tar foten för långt bak och missar fotstegen om man kliver bak och vill åka mer rulle eller liknande? bara en tanke jag har :)
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
nej det är nog ingen risk att man missar fotstegen :p tycker inte jag iaf.
Det är ju jävligt skönt med korta fotsteg så att man kan ta sig fram bra i djupsnön ;)
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Idag kom första snön här i kiruna, 2-3cm ungefär. Nu j-ävlar börjar suget komma igång ordentligt :)
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
är det någon som har ett bra tips på hur jag ska kapa den nya mattan från 38cm till 35cm bredd?
rondell är uteslutet med tanke på all rökutveckling.
Jag har försökt hitta någon firma som vill ta på sig jobbet, men ingen vill ta det ansvaret.

Kolla i min tråd. Jag körde med mattkniv. Men fick många bättre tips. Tror att cirkelsåg med små tänder är det bästa.
Inlägg #55 och framåt: Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=67778

Du kan göra den något bredare än 35 om du vill. Jag gjorde min typ 36, 37 cm om jag minns rätt. Om du gör den bredare så är det dock lite knepigt att få mattan förbi drivaxelns lagerstöd. Men det går med lite vilja.
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Tack för tipsen :) Jag ska bara hitta en lämplig matta att sätta kniven i :p

Nu är motorn uppstartad med nya BTR och några små modifieringar på bränsleslangar och luftslangar, och satan vilken skillnad det vart på maskinen :) HELT stabil tomgång, MYCKET bättre gassvar och MYCKET mer lättstartad, nu behöver jag inte stå och nöta på starten i 5sek innan den startar, bara vrida till på nyckeln lite snabbt och så startar motorn :)

Det har varit en riktigt lyckad helg i garaget :)

Nu ska jag beställa en 67mm laddtrycksmätare och en 57mm AFR mätare med bredbandslambda, medans jag väntar på leverans så ska jag göra ett nytt mätarefäste där båda mätarna sitter bredvid varandra lite diagonalt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
är det någon som har ett bra tips på hur jag ska kapa den nya mattan från 38cm till 35cm bredd?
rondell är uteslutet med tanke på all rökutveckling.
Finns förstås flera olika uppfattningar om hur mattor kan kapas.
Rondell, cirkelsåg, tigersåg och bandsåg
Har kapat flera mattor till mina bergshästbyggen.
Har kommit fram till att rondell funkar bäst. Helt klart ryker det mycket, det är smutsigt m.m. Dock går det fort, är enkelt och en rondell har de flesta hemma. 20 minuter och du är klar!
Kapa ute, gärna om det blåser då är rökutvecklingen ett mindre problem. Dessutom kapar rondellskivan glasfiberstavarna på ett enkelt sätt.
Mask och "engångskläder" är det enda som behövs.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Jag håller med ovanstående talare.
jag kapade först en sida med cirkelsåg och den andra med vinkelslip och vinkelslipen var helt klart att föredra.
körde utomhus när det var lite småblåsigt och det var inga bekymmer med rökutvecklingen.
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Det känns så jävla fel att sätta rondellen i en sprillans ny matta :p men jag blir nog tvungen.

Från det ena till det andra,
Jag läste nyss att Tikka Race har bänkat en phazer turbo till 157hk med mcx kittet, anledningen till att dom fick 17hk mer än mcx är att dom har bänkat motorn utomhus i -10 grader, vilket är en ganksa normal temp när man kör skoter, medans mcx bänkar inomhus med en stor fläkt som ska ge kyla.
Efter att ha läst detta vart jag väldigt glad, och ännu mer sugen på vintern ! :)
 

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Nu fick jag äntligen tag i en challenger matta med 51mm kammar, som jag ska sätta kniven i :)
Får se om jag hinner modda mattan och montera den innan maskinen säljs, den ligger på annons nu.