Yamaha Viking -89 Hjälp!!

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Har en Viking 540 stående i verkstan som strular.


Från början:
Kördes men bluddrade lite och gick på 1 cyl av och till. Tillslut dog den helt utan gnista.

Åtgärdat och kollat:
Tändplattan hade slagit sig något så magneterna tog i spolarna. (Aldrig hört tidigare, dock pirat som satt, bytt till original nu.)
Med ny platta gick allt fritt.
Dock 1 död spole på plattan som är utbytt.
Andra spolarna har rätt ohm enligt handbok.
Cdi död också ny monterad.
1 tändhatt död som är bytt.
Nya stift.
Spolen med tändkablarna testad annan.
Så i princip all el ny el utbytt.
Tändningen kollad.
Ny soppapump testad
Överbliven el som lysen osv bortkopplat för tillfället.

Såg att den fuktat mellan motorhalvorna samt en packbox som fuktat.
Alla packningar, packboxar bytta samt nya kolvar när allt ändå var isär. Blocket var fullt av bensin när det revs, borde ej vara denna mängd där.

Fel:
Finns en jämn ej pulserande gnista, kanske något svag.
Får bensin (förgasaren rengjord 4 gånger) kollat nålventilen som verkar ok.

Den startar men går ej. Startar till, går som en 1 cyl skoter, svarar ej på gas eller choke men tuffar igång och kan stå relativt länge. Låter som en 1 cyl motor på tomgång.

Var skall jag fortsätta leta fel? Förslag? Någon som känner igen gången?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kolla om tändstiftet blir blötare av soppa på samma sidan som vevhusmattningen tas till soppapumpen för om membranet läcker på soppapumpen vräker den in soppa i de vevhuset. De i sin tur släcker de stiftet helt eller semisläcker det så de orkar gnista ute i de fria men inte i cylindern.
Du skriver ny soppapump men testa sug i vakumslngingången ändå för säkerhets skull. Jag brukar rycka lös slangen som går till vevhuset och montera en ny slang på pumpen man kan testsuga och blåsa i med käften. Om membranet är helt ska de inte gå suga eller blåsa mot pumpen de ska va så stopp att man kan suga fast tungan i slangen.
Du skriver även nya packboxar på vevaxeln och då antar jag de yttre på pto sida och magnetsida är bytt? Om någ av dem läcker brukar man tappa den cylindern åtminstone på tomg och lite gas.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Kollar pumpen idag. Genom test via slangen. Den borde funka men kollar alla tips jag får.
Den har ett flöde ut ur soppapumpen konstant (antar nålventilen stänger det flödet), dock pumpar den soppa i komptakt när man har slangen lös och drar runt motorn.

Japp packboxar som läker ger ofta dålig gång låga varv så därför byttes allt.

Tycker att något annat är fel. När man kollar gnistan brukar den mer "rytmiskt" slå. Liksom pulsera i takt med kompen. Nu är den mer konstant och mindre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ta ett kompprov för rätt vad de är har du grillat en kolv de går fort som blixten om de inte får soppa. Gnistbortfall kollar du enkelt med tändningslampa stroposkop som du sätter på tändkabeln då ser du dirfekt om ena cylindern blir utan tändström.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du kan ha "läckage" i dödarkretsen. Vid CDI:n letar du på den utgående kabeln som är svart med en vit rand, dra isär den kontakten och prova att starta. Funkar tändningen nu, så har du fel i dödarkretsen. Tändningslås, stoppknapp, dödmansgrepp eller eventuellt T.O.R.S-systemet.
Tänk på att du inte har någon möjlighet att stänga av nu, så ha parkeringsbromsen indragen eller variatorremmen av.
Du får choka ihjäl den.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Nu finns ett fel.
Spolen med tändkablarna är kollad med strobb.

1 kabel blinkar i samma takt som gången på motorn.
1 kabel blinkar det ojämnt men snabbare ifrån.

Gissar det blir byte av den som nästa steg.
 
Reactions: Boost III

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Yamaha har "wasted spark" alltså bägge tändstiften gnistrar samtidigt, både vid ÖDP och NDP. Så du kan växla tändkabel hur du vill, motorn ska gå oavsett.

Skulle nog börja att kolla om vevaxeln är rak. En vriden vev kan skapa väldigt lustiga fenomen
Och du nämner att tändplattan skulle ha slagit sig, så att magneterna tagit i spolarna. Tändplattor slår sig inte med mindre än att någon bryter på dem med en jätteskruvmejsel. Är däremot veven krokig, så kan svänghjulet vobbla och magneterna ta i spolarna.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Tänker att "strömen" i kablarna är olika då en pulserar och en rusar? Borde de inte ha samma tempo med stroboskop? Speciellt om du kan byta kablarna.

Veven är kollad med klocka då det var min första tanke också. Eftersom tändplattan inte ska kunna nå magneterna.

Dock borde den ha "nuddat" magneterna mindre symetriskt då och mer stötvis. Plattan skilde mycket, låg och glappa på plan yta. Borde inte slå sig, men den monterades ny för ca 6 år sedan, sen har den inte sett dagsljus.
Nya original plattan är nästan dubbla materialet och dubbla vikten mot den "pirat" som satt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Prova ta bort tändhatten på den tändkabel som gnistrar oregelbundet för yamaha tändhattar är värdelösa de tappar kontakten inv. Tryck in en ståltråd i tändkabeln och linda fast den på stiftet om du inte har en annan tändhatt. Om de inte funkar testa förgrena den tändkabel som funkar till båda stiften, de sm sagt wasted fire så den ska gå gå bra då men kör inge mycket på de viset = risk för att överhetta tändnspolen.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Testat det ni skrivit.
Tog en ny tändspole med nya kablar och hattar.
Men den flimrar lika som den gamla. En med puls, en oregelbundet.
Kollat med strob på kabeln till tändhatten.
Finns ju bara en "signal" in.

Vad har jag missat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Då kan magneterna i svänghjulet sprukit om de tog i och då blir magnetfältet helt uppfuckat eller så har magneterna tappat kraften pga att de tog i. Jag har faktiskt varit med om spruckna magneter på en yamaha crosshoj fyrtaktare som gav dålig gnista. Prova dra ett järnföremål över magneterna inne i svänghjulet och känn om någon magnet drar sämre och leta sprickor i magneterna. Magneterna kan även ha lossnat i limningen så de tar i statorplattan även nu, de kan va huvudorsaken även tidigare att de tog i statorn.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Lika gång med nytt svänghjul. Tog tändplattan och monterade i en annan lika motor men samma gång så felet hänger ihop med den. Gissar jag missat något där.

Var bör vita kabeln från tändplattan kopplas i själva skotern? På min xlv går den till relä innan batteriet.

Vikingen i fråga har ej batteri. Bör jag koppla ström el. Jord på den kabeln? Såg nu att den hamnat i skym undan.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
CDI bytt säger du. Är du helt 100% säker på att det är korrekt CDI-box?
Fel CDI kan ändra tändläget (borde i.o.f.s vara lika "död" på båda) Vet en kille som bytte CDI på en ET340 och fick fel, den motorn gick ganska hyfsat, fast baklänges....
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Den låter lika nu som med gamla cdin.
Den nya är en helt ny original med samma nr och siffror. Alla kablar lika och passade rakt på.


Blev osäker på vita kabeln jag såg nu. Man mäter ju den tillsammans med en av de andra utgående (osäker på färg i skrivande stund) för att kolla spolar. Har mätt upp enligt service handboken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Lika gång med nytt svänghjul. Tog tändplattan och monterade i en annan lika motor men samma gång så felet hänger ihop med den. Gissar jag missat något där.

Var bör vita kabeln från tändplattan kopplas i själva skotern? På min xlv går den till relä innan batteriet.

Vikingen i fråga har ej batteri. Bör jag koppla ström el. Jord på den kabeln? Såg nu att den hamnat i skym undan.
Förstår jag rätt att när du mont tändplattan i annan motor så började den gå lika illa som i din motor?
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Monterade i en ny motor men behöll tändplattan ja. Har 2 motorer 1 tändplatta.

Så inkoppling el. En del på svänghjulet har jag uteslutit till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Monterade i en ny motor men behöll tändplattan ja. Har 2 motorer 1 tändplatta.

Så inkoppling el. En del på svänghjulet har jag uteslutit till.
Ok så felet ligger i tändspolen på statorplattan inte i kabelhärva i skoter? Exakt vilken årsmodell är det på motorn jag tänkte kolla på sprängskiss om de är dubbla tändspolar på tändplattan? Är de en större spole och en mindre uppepå varandra som skruvar ihop?
 
Last edited:

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Det är en 1988.
Det är 2 spolar på varandra, den undre lite större nybytt då den var död.
Finns även en fullhög spole samt en liten koppling till, den är jag osäker på vad det är.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Det är en 1988.
Det är 2 spolar på varandra, den undre lite större nybytt då den var död.
Finns även en fullhög spole samt en liten koppling till, den är jag osäker på vad det är.
Ok då kan de va fel på även den lilla spolen för den sköter tändpulserna.Jag byter alltid stora och lilla spolen om de är fel på tändningen. De andra mer grovtrådiga spolarna är för lyse eller laddning.
Även om den lilla spolen mäter rätt värde så kan den va väck ändå.