Yamaha Viking -89 Hjälp!!

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Då testar jag det.

När jag mäter på spolens röda kabel emot tändplattan (jord) så är dem sammankopplade ska det vara så? Alltså signal på mätaren med läget där man kan kolla att kablarna är hela.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag har ingen koll på kabelfärger men ingen av tändspolarna på tänplattan får ha kontakt med jord för då är de kortslutning i någon spole. De gäller även lysspolar och laddspolar.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Lindningen på spolarna är jordade i ena änden, det är därför som du ska ohm-mäta dem mellan svart och respektive färg på ledare. T.ex mellan gul och svart, eller brun och svart, och har du kontakt igenom så är lindningen hel. (eller har åtminstone inte avbrott)
Ljusspolarna har så låg resistans att det handlar om ca 0,20 Ohm. Primärtändspolen har högre motstånd, (kan ej värdet på VK -89) men 300-400 Ohm bör det vara. Rätt mätvärde kan du få om du ringer en Yamahaåterförsäljare.
 

Superdalle83

Medlem
2 mar 2024
13
1
3
40
Östersund
Hittat felet.
Det är den "lilla" spolen som är problemet.
Men var köper man en sådan på nätet? Måste jag gå till återförsäljare för att få tag på den?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Hittat felet.
Det är den "lilla" spolen som är problemet.
Men var köper man en sådan på nätet? Måste jag gå till återförsäljare för att få tag på den?
Nu när jag kollar sprängskiss som visserligen är en 1988 men de är nog samma så finns ingen extra spole som har med tändning att göra. De är bara en laddspole nr 5 på bilden och då är nog inte lilla spolen boven,,,, jag kan ha fel ang att den inte ska jorda i chassit om lyset funkar? Om de bvara är röd kabel ut från lilla spole så måste den jorda i tändplattan men är de två kablar ut från den spole ska den inte jorda i plattan.
Men däremot har den en pulsspole som triggar igång tändpulserna nr 6 på bilden den kan ev va felande

Här har du pulsspolen och den ska ha ett motstånd av 200ohm.
 
Last edited: