ZRT 800, 9-bult variator renovering/uppgradering

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Snart är det påsk och det innebär att även trippeln tinar fram. Håller på renovera primären och vikterna är slut i både bussningar och nötta av dåliga rullar. Någon som vet om det går att använda Polaris vikter i den här variatorn? Har nämligen i någon gömma 10-58 vikter som jag förhoppningsvis hittar snart, för tunga säkert med det löser vi med en rondell isåfall. Eller finns något annat vettigt alternativ. Känner dock inte för att lägga ner flera tusenlappar på justerbara då det som sagt bara är en påskräser.

Sitter idag 122/285 primärfjäder, kommer byta den till en 143/285 dels för att jag har nån fetisch för höga tillslag samt att motorn känns ut att svara bättre på lite högre varv.

Sekundär renoverade jag ifjol. Nya rullar, ny 57/50 helix och ny röd/vit fjäder.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Yes Polarisvikter passar och har bättre ramp än Arctic cats vikter till just Zrt 800 och Thundercat 900/1000cc-Jag kör bara polaris vikter och Supertip ställbara på min Åsk-katt. Men du måste slipa ner vikterna till samma vikt som org runt 53-54gram antar jag? En Thunder 900a har 54gr och 1000 54,5gr. 143/285 lär bli bra med org vikt de blir nog runt 4000v tillslag.
 
Reactions: snötoken

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Vågen sa typ 53 på org vikterna. Så jag provar kanske just över. Vad bör jag sikta på för varvtal?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
om inte mitt minne sviktar så har du max vrid vid 8200 och max hp 8300, va ett tag sen men jag tror det är där i trakten
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
ser nu mulle har en -00 zrt bänkad som gav 146 vid 8400, vet dock ej om det va nånting gjort på den =)
hade en vän som hade en sån, en riktig israket va det iaf =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Thundercat 900 och 1000cc ger max vis ca 8300 men man drar dem till 8400 med ytterst lite förlust så de upplevs gå bästr om man draer dem, till 8400. Jag skulle tro de gäller zrt 800a också då ebart borret skiljer.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Låter vettigt 👍 Nu är 10-vikterna nerslipade till 53.5 så får vi se om det blev för mycket eller för lite 😆

Boost III finns det att få tag på original insugsgummin? Bytte ett ifjol och hittade då bara pirat men såg nu att det är små torrsprickor i det nya. Provade bryta i det och sprickorna går inte igenom så gjorde en liten nödlösning tillsvidare och smetade Sikaflex 221 runt hela gummit. Limmade ihop slangen mellan luftburkarna på en kollegas summit med det för ett par år sedan och det håller fortfarande 😊
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag skulle nog säga att lagade original insugsgummin är bättre än pirat.
fixade gummina på min rotax trippel som hade genomgående sprickor med Sikatack Drive 60 blev väldigt bra.
Tog även och ”regumerade” klim skorna med detta och ser ut at funka hur bra som hellst.
 
Reactions: snötoken

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Casco rubberfix och Loctite repair är de två lim som är bäst i mina tester de tål tom bensin.'
Här kan man köpa nytillverkade gummiboots mellan förgasare och luftburk ivf.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Casco rubberfix och Loctite repair är de två lim som är bäst i mina tester de tål tom bensin.'
Här kan man köpa nytillverkade gummiboots mellan förgasare och luftburk ivf.
Loctite repair är ett lim jag provat och det anser jag vara i princip värdelöst. Då funkar drive 60 1000gg bättre då det blir som riktigt gummi.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag skulle nog säga att lagade original insugsgummin är bättre än pirat.
fixade gummina på min rotax trippel som hade genomgående sprickor med Sikatack Drive 60 blev väldigt bra.
Tog även och ”regumerade” klim skorna med detta och ser ut at funka hur bra som hellst.
Jag skulle tro att det jag bytte ifjol också var ett pirat för det såg relativt nytt ut 🤦‍♂️Men det är nu också lagat så finns ett till nödgummi 😆 Dom två resterande är gamla och fula men hela så förmodligen original.

Gillar Sikaflex, blir precis som gummi finns både svart och vit. Redan lagat bootsen mellan förgasare/luftburk ifjol och det håller ihop fint. Dock osäkert om det tål bensin och man ska inte ha bråttom då det tar flera timmar innan det härdat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag köpte pirat insugsgummin till min Thundercat från Rinab eller Skoterdelen, de va modell större än org 44mm för att kunna köra Lectron 44mm och Mikuni vm 44or. De höll bara 20 mil under samma vinter men jag fick ingen pengarna efter att ha skickat tillbaka dem. Men då körde jag utan luftburk så gasarna hängde fritt i bakken vilket stressade gummina extra mycket. Nu kör jag egentillverkade stålinsugsrör med silikongummi mellan gasare insug och de håller för evigt trots frihängande gasare.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Ja mitt hade gått 20mil i bästa fall och då är ändå luftburken kvar.

Håller det inte nu så tänkte jag precis i dom banorna att jag gör nått eget patent i aluminium.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Sikaflex verkar hålla än så länge iallafall. Gjorde dock också en specialare med spännremmar mellan racket och kyllimpan mellan topparna då jag upptäckte att förgasarna ändå hänger ned gummina en hel del även fast jag har luftburken kvar.

Blev förresten skitbra med renoverad primär och 10-vikter, nu är den riktigt hårig 😁
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Stumma inte förgasarna för mycket för då flödar gasarrna över på tomg och upp till ca 4000v då de skakar som mest. Jag satt fast mina vm 44or och Lectro 44 med hemmabyggda i nsug med för kraftiga insugsgummin hydraulslangar och de flödade som grisar trots att de va frihängande bak. Bytte då till silikonslan sum insuggummi och då slutade flödningen. Men de flödade över även med silikongummi om jag gjorde dem för kort, de måste va ca 20mm distans mellen förgasare och insugsrör annar blir de för stumt. Thundercat 900an har bäst balans för zrt 800/900/1000 har underligt nog samma balnansaxel. 900an går sjukt fint vibrationsmässigt men jag har inte kört en zrt 800 men de påstås vibrera mer än 900an.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Tror det är lugnt. Har bara spänt upp ytterst lite, precis så man ser att dom inte hänger på gummina. Körde 8mil idag och en kortare sväng i veckan utan några tendenser till flödande. Har nog tjuvat lite luft innan för man har varit tvungen att choka ner tomgången men nu går den ner till normal efter typ 5 sekunder.

Tycker motorn går väldigt mjukt och sött. Iofs är den renoverad förra säsongen och jag körde den knappt innan men det finns inte en tillstymmelse till vibrationer i min iallafall. Nya kolvar som jag vägt och putsat till exakt lika vikt, lite störd är man kanske 🤔 nya lager på balansen och om det nu gör nån nytta eller inte så fyllde jag lagren med isoflex, det kan inte bli sämre iallafall.

Enda kvarstående som jag stör mig lite på är att den båar lite mellan typ 3000-5000varv. Inte bludder så det känns som att den går lite snålt. Ska man testa ett steg högre lågfart. Över 5000varv går den riktigt rent och fint och svarar direkt på gaspådrag. Eller får man bara leva med det. Första Arctic trippel jag äger och har bara kört en thunder 1000 tidigare men det är så många år sedan så jag minns inte hur den gick.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den går garanterat för snålt om de tar 5 sek att gå ner på tomg. Prova först skruva på bränsle/luftskruvarna för att få den gå ner fortare men om de inte går så sätt i 10% större lågfartsmunstycken och justara in skruvarna igen. Höj även trottelnålarna ett hack.
 
Reactions: snötoken

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Drog ut skruvarna en kvart till och nu ligger den 1-2sek på typ 2500 sen ner till tomgång, båandet försvann nästan, men jag är den enda som märker det. Så det får duga nu får vi se om man spårar ur nästa säsong med att ta ner det på nördnivå för det är verkligen det nu. Några som testat en gammel goding idag och samtliga är imponerande över hur bra den går. 😆