Önskar veta ALLT om Garmin Nuvi 500

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Vill ha en (1) GPS som funkar till bilen, skotern och allt annat. Ser att Garmin har kommit med en (Nuvi 500) som verkar vara som klippt och skuren för mig. Vore perfekt om alla som hinner köpa före mig kan kladda ner lite plus/minus/tips osv.

Tjohej!
 

Plaza

Medlem
10 apr 2009
18
0
1
Karlstad
Va tycker ni om Garmin Zumo 550 då??
Helt annan prisklass, men den verkar vara det ultimata.
Har bara läst lite om den på hemsidan, så jag allt för insatt i det.
Nån annan som har nått om den.

Sorry, hoppas det gick bra att jag låna tråden.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Va tycker ni om Garmin Zumo 550 då??
Helt annan prisklass, men den verkar vara det ultimata.
Har bara läst lite om den på hemsidan, så jag allt för insatt i det.
Nån annan som har nått om den.

Sorry, hoppas det gick bra att jag låna tråden.
"Jag" har en Zumo 500 i ena familjen, där den används på skoter och i lastbil, och en Zumo 550, som används på MC, i den andra familjen och helheten får med beröm godkänt.

500ans nackdelar har varit att den inte gått att uppdatera hemifrån och att den har "gått i sömnen", alltså att den ruttat runt hela nätter fastän den varit helt still rent fysiskt. Tror detta är avhjälpt nu, ivf.
Sen blir den givetvis lite omedgörlig, med avseende på bildskärm och knappar, i kallare väder (-10°C och nedåt), liksom alla andra elgrunkor med liknande design.

550n har väl lite extra features med telefon/MP3/blåtand upp till intercom eller vad det nu är?
Den har väl varit ut 200-300 mil sedan inköp i våras och inga märkbara nackdelar än så länge.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Nån som har en bra lösning på ström till gpsen? Är det svårt att montera "ciguttag"? Är den strömmen likriktad?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Va tycker ni om Garmin Zumo 550 då??
Helt annan prisklass, men den verkar vara det ultimata.
Har bara läst lite om den på hemsidan, så jag allt för insatt i det.
Nån annan som har nått om den.

Sorry, hoppas det gick bra att jag låna tråden.
Jag har en 550, använder den både i bilen och på skotern.
Är nöjd med den, om den är bäst vet jag inte men den är bra iaf, stor skärm som är lätt att se, även när det är sämre väder.

Nån som har en bra lösning på ström till gpsen? Är det svårt att montera "ciguttag"? Är den strömmen likriktad?
Enklast är väl bara att sätta ett batteri under huven och koppla till ett cigguttag, bara att ladda batteriet vid behov.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Har en Zumo 500 som jag haft på skotern hela förra säsongen. Den har fungerat klockrent. Skärmen har inga problem med kyla, har glömt den ute över natten och den fungerar med frost över hela skärmen. Sedan är dom ju IPX7 klassade dvs helt vattentäta.

Kör friluftskartan pro och Norrlands skoterledskarta. Fungerar kanon.

Monterade likriktare och ett litet 4A gele batteri på skotern.

Nuvi 500 klarar samma saker, men man får köpa till fästen och kablage om man vill koppla direkt på batteri.

Edit, kan ju förklara skillnaderna på modellerna, zumo 500 har norden vägkarta som standard samt mc/skoterfäste med strömkablage för batterimontage. Zumo 550 har dessutom europa vägkarta samt sugkoppsfäste med högtalare och ciggkabel till bilen i övrigt är dom identiska vad gäller finesser blåtand mm . Nuvi 500/550 där är det bara norden/europa som skilljer båda levereras med ett enkelt sugkoppsfäste samt ciggkabel.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Slösa inga pengar på "scooter" fästet! Det är nog gjort för att ha på en vespa (scooter på engelska) för jag provade på hjulingen, å det gick inte, tippar hela tiden då det är ett fäste med kula...
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Slösa inga pengar på "scooter" fästet! Det är nog gjort för att ha på en vespa (scooter på engelska) för jag provade på hjulingen, å det gick inte, tippar hela tiden då det är ett fäste med kula...
Är det bara en kula?
På skotern "våran" är monterad är det en fot (dvs inte på styret) med en kula, en arm med två låsskruvar i vardera ände och ett huvud med en kula. Alltså kulledad på två ställen.
Inga problem där inte.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Till vänster är plattan som fästes i GPSen, till höger är "armen" med kula som sitter i bilen eller båten eller vart man vill ha den. På "Scooter" fästet ser det exakt likadant ut förutom att styr fästet är annorlunda mot för detta klister fäste. Det klarar inte ens vinddraget i 70km/h.

 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Till vänster är plattan som fästes i GPSen, till höger är "armen" med kula som sitter i bilen eller båten eller vart man vill ha den. På "Scooter" fästet ser det exakt likadant ut förutom att styr fästet är annorlunda mot för detta klister fäste. Det klarar inte ens vinddraget i 70km/h.

http://www.pixbox.se/pic29003702
Ser onekligen dåligt ut för ett terrängfordon...

Garmin RAM Mounting Kit


 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Beställde mig en Nuvi 500 idag, man får se om den levererar som jag har tänkt =)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag är också sugen på en Nuvi 500:a

Jag har en Summit 600 sdi -08 och tänkte sätta gps:en till höger om varvräknaren... Summiten saknar ju hastighetsmätare så det finns en tom plats där.

Vad tror ni om det? Har 500:an för liten skärm för att man ska se nått? Går det att koppla in sig direkt på batteriet eller måste man stabilisera spänningen först?

Synpunkter tas gärna emot!