2T Turbo, är det bra?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
vet att det funkar med turbo på 2t, men är det riktigt optimalt?

Funderar lite om 2T Turbo, är helt novis på ämnet så jag inbjuder till diskussion om ämnet. I min värld så är 2T bl a helt beroende av pipans funktion för att prestera helt bra så om man dunkar dit en turbo så borde iaf pipans funktion påverkas.

hur funkar det här:
- 2T och lambdasensor rimmar inte,alltså reglerar man bränslesprutet på tempsensorn i stället? Eller kör man bara med så mycket soppa att man alltid är helt safe?

- Pipan är väl avstämd mot ett flöde motsvarande sugmotorns prestanda, vad händer egentligen med utflöde och returflöde då men trycker in bränsleluft-blandning in i cylindern? Vad betyder trycket för pipans avstämning?

- Laggar det inte kraftigt då det blir så lång väg till turbon, tänker att pipans volym är ganska stor i förhållande till cylindrarnas volym.

- Vad tycker reed-ventilerna om turbotryck?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
vet som sagt inte så mycket om ämnet, men det jag har läst är att lambda-sensorn inte gillar obränt bränsle vilket avgaserna i en 2t gärna innehåller om man inte har ett mer avancerat kontrollsystem som motverkar detta. (e-tec är ett exempel på det)

Ett annat problem är att pipans gasinnehåll varierar med tiden eftersom flödet av gaser går fram och tillbaka (en viss del av de obrända gaserna sugs tillbaka till förbränningsrummet från pipan).

Det här betyder att lambda-sensorns läge i förhållande till pipans geometri är avgörande för hur tillförlitlig signalen blir.

men hur gör man i praktiken?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Har också funderat på detta ämne. Ska man göra en tryckbox runt förgasarna eller ska man köpa en jätteförgasare och montera på sugsidan på turbon? Om man inte bygger tryckbox, räcker det med att trycksätta flottörhuset isåfall?

Man skulle ju kunna göra som på bilar, sätta en elektrisk bensinpump och spridare, en tryckregulator och en tryckvakt som öppnar spridarna... eller ska man hellre bestycka upp huvudmunstycket uta helvete? Vad ska man använda för att backa tändningen vid laddtryck?
 

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
chris burant kör ju överladdad m8., de går ju som fan., :p

tikka säljer ju 2t turbo satser, å dem verkar ju hålla lagom fint.:hmmmm:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
vet som sagt inte så mycket om ämnet, men det jag har läst är att lambda-sensorn inte gillar obränt bränsle vilket avgaserna i en 2t gärna innehåller om man inte har ett mer avancerat kontrollsystem som motverkar detta. (e-tec är ett exempel på det)

Ett annat problem är att pipans gasinnehåll varierar med tiden eftersom flödet av gaser går fram och tillbaka (en viss del av de obrända gaserna sugs tillbaka till förbränningsrummet från pipan).

Det här betyder att lambda-sensorns läge i förhållande till pipans geometri är avgörande för hur tillförlitlig signalen blir.

men hur gör man i praktiken?
λ-sensor före eller efter turbo? 4T har den (rel. långt) efter.
Går det att få ett godtyckligt mätresultat ens (i jmfr. med 4T) med tanke på de fluktuationer du pratar om?
Behöver man ens en fast monterad λ-sensor?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ja det är ju det som är frågan. På en 4T används ju lambda till att styra bränslemängden air/fuel ratio
men om man inte kan lita på lambdavärdet för en 2t-turbo, hur reglerar man då bränslesprutet?
eller bestämmer man bara att köra fett så in i bänken?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
ja det är ju det som är frågan. På en 4T används ju lambda till att styra bränslemängden air/fuel ratio
men om man inte kan lita på lambdavärdet för en 2t-turbo, hur reglerar man då bränslesprutet?
eller bestämmer man bara att köra fett så in i bänken?
Tryckstyrd BTR löser ju en hel del problem (och skapar säkert lite huvudvärk).
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag tror mer att det handlar om att justera in motorn i en bromsbänk där man kan ha koll på bränslefödet...
Läsa av kolvtopp och stift osv..

2t turbo är en barnlek :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag tror mer att det handlar om att justera in motorn i en bromsbänk där man kan ha koll på bränslefödet...
Läsa av kolvtopp och stift osv..

2t turbo är en barnlek :)
Poppo?
Absoluttrycket (kanske fel term?) är inte konstant för varje varvtal, vid alla förhållanden.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
de är mycke snack å lite verkstad från många... varför ska man räkna på allt?
jag tror mer att man ska gå den hårda vägen, prova lite olika lösningar och inte bygge en värsting motor det första man gör, för de har inte nån lyckas med.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det har blivit ett giganiskt intresse för 2T turbo här på forumet. Grymt häftigt. Jag är själv för feg för att prova på något sådant, men läser gärna om, och imponeras av, andra som satsar.

Info finns spritt i massor av trådar nu, och jag tänkte bara samla ihop allt matnyttigt i en tråd. Uppdelat på lämpligt vis. Hoppas det är OK.....

Denna tråd ska handla enbart om byggande, praktiska erfarenheter och handfasta tips. Inte så mycket om teori (även om lite är oundvikligt).

Vi börjar med det som är mest positivt. Lyckade resultat:
Citat: Alf sundström

Eftersom det sålts turbosatser till 2T skotrar i 20 år så kan man nog vara ganska säker på att det fungerar....
Jag och min chef besökte Jim Czekala(DynoTech, C&H Dyno) 1997 och då var han i full gång med sina Aerocharger-satser.
Han föklarade att det var lite av ett misstag från deras sida då vissa reedmotorer ej gillade turbo.
Ultrans singelpipa var ett hinder och vissa andra (t.ex. Storm, T-cat) hade lite fel turbo från början.
Då den (på den tiden) nya Polaris 700an fungerade mycket väl med turbo var hans åsikt att insugstyp är av liten betydelse.
Då Aerocharger laddaren nu är konkursad för gott (eller?) är man tvungen att bygga på vanliga billaddare och lösa oljetillförseln till dessa.

Byggen med bilturbo har blivit vanligare, och det verkar redan finnas en hel del i Sverige som kommit igång, eller rent av är färdiga med sina byggen:

Citat: miffo.

Jag har en polaris 700 -03 och har efter allt "turbosnack" blivit mkt sugen att montera ngt på

skotern... för turbo ska jag ha på nån av mina skotrar...
Citat: Gurre

Hadde tänkt överladda en motor jag har.
Citat: k-len

jaja... jag orkar fanimej inte bry mig nu, skär den ihop så skär den :p ...Siktar på att ha det instalerat och klart för UNDER 2500kr. Skriver naturligtvis på hemsidan vad det kostat. (det SKA vara inkopplat denna vinter,
Citat: Ännu en gäst

Jag har startat den men väntar på en styrbox för efin.
M8_Turbo3.JPG
M8_Turbo4.JPG

Citat: Ranger_Mountain


Jag sitter just och projekterar en Turbo till Rotax 800 Twin...jag satsar lite försiktigt på 200-210hk med 0,5-0,6

bars laddtryck tillsammans med en billettopp med 12,0:1 komp.
Citat: Sten

Vi blir fler å fler ;-)
Brum pycssss brum brum pychss

En kort film på Demoncat. Kommentar till filmen:
Demoncat första provkörning
Första provkörning av min turboladdade Arctic EXT Special. Laddar den 0,7 bar med en Garret turbo från en Volvo 440.

Klarar 1 bar med helt stängd wastegate.
demoncat

Citat: Sten

har läst om en gls 3300 som tidningen Skoter byggde turbo på, tror dom ökade effekten med typ 40%. Kom upp till nästan 80hp på 503an,rätt intressant reportage. Dom använde sig av en oljepump som drevs av rem från veven,flyttade ut magnapullen en liten bit...
Citat: lagom?

Äntligen funkar skarasågen:)
Nu har jag fått snurr på den.

Citat: Ännu en gäst

I helgen blir det premiär med turbo-bygget.
Citat: Ännu en gäst


M8 turbon funkade, men har en del inställningar kvar att göra.
Svårt att få dig en uppfattning om hur skotern går och vad som ska justeras när snön forsar över huv och ruta.
..helt klart tufft när den laddar på och det skjuter iväg som aldrig förr.
Citat: miffo.

Nu ska grannen hjälpa mig att bygga.... vi tar hans gammla v-max 4 moror "som kommer att få nya

cyl+kolvar dom gamla finns inte längre" balanserad o svetsad vev har hans bror som vi får låna..

En hel del svar finns i Snowridertidningen med turbo Polaris 650.

Citat: Gunde

jag har lite funderingar om 2t turbo...
1Måsste man göra om förgasarna om man trycksätter dom?
2Vad har man för regulator som höjer soppatrycket?
3Vad har man för oljepump?
4Går alla förgasare att trycka igenom?

Citat: Alf sundström

1-4 kommer att behandlas i SR nummer 4


Resten kanske samlas här med lite tur.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
BRÄNSLEMATNING

Hur trycksätter man förgasare, och hur matar man bränsle till dem.

Det är bränslesystemet som är klurigast att fixa. En enkel lösning vad gäller bestyckning kan vara sugturbo.
Citat: Gunde

Sugturbo. Finns det någon som har provat det eller sett något sånt kitt??? Det finns ju ett par fördelar och nackdelar..
Citat: Ace

Citat: Mikael_N

Enda orsaken till att man har sugturbo är om förgasarna inte klarar av att fungera med övertryck.

Ingen förgasare klarar övertryck igrundutförande. Men det går ju att fixa.
En annan lösning är insprut. Antingen hemmabyggt eller ommappat originalsystem. Det verkar dock som de flesta går på trycksatta gasare, och därför lämnar vi både insprutning och suglösningen för stunden. Så, hur bygger man fungerande tryckförgasare?

Citat: Ranger_Mountain


Bränslepump för en EFI motor, hittade själv en lämplig från en MC.
Bränsletrycksregulator som anpassar bränsletryck efter laddtyck, jag valde en Malpassi.
PowerJets eller Dial-A-Jet verkar man behöva eftersom de största huvudmunstyckena inte räcker till för att föda tillräckligt många ponnis.
Citat: Ranger_Mountain

Citat: Sten

Nån annan som vet om det är rätt vis att trycksätta flotörhusen från plenum?
Du måste trycksätta flotörhusen samt ovansidan på trottlarna om du har roundslide förgasre
Citat: Sten

Hur högt bränsletryck behöver man...räcker det med 2bar?
Kan man använda sig av en bränslpump från en bil eller drar dom för mycket ström...
Citat: Alf sundström


En bilpump fungerar bra men den kan ha lite för hög strömförbrukning.
En EFI pump från en skoter/mc är mindre och lättare att driva.
Du måste dessutom ha en bränsletrycksregulator från Malpassi, kostar ca 650:-.
Då har du alltid lite högre bränsletryck än laddtryck vilket är ett krav då man trycker genom förgasarna.
Citat: Alf sundström

Det sköter Malpassiregulatorn automatiskt och den ger samma bränsletryck som en vanlig förgasarskoter har (0.1-0.2bar) + laddtrycket.
Citat: Alf sundström

En slang för laddtryck två ut till förgasare, en in från bränslepump och en retur till tank.
Den fungerar som alla tryckregulatorer men är specialbyggd för förgasarturbo.
Helt klart en nödvändig produkt för alla som bygger förgasarturbo med gasarna på trycksidan.
Otroligt billig med tanke på hur bra den är!

Citat: Alf sundström

En bränslepump som är avsedd för EFI i någon bil eller mc.
Välj så liten pump som möjligt då strömförbrukningen hos t.ex en K-jetronik pump är onödigt hög.
Tillförsel tas från tanken och pumpen ska mata en tryckstyrt bränseregulator.
Det finns bara ett val här och det är Malpassi-regulatorn som kostar ca 600:-
Den har ett inlopp och ett eller två utlopp till förgasarna.
Returledningen från regulatorn ska direkt till tanken (en ny nippel krävs oftast) och tryckledningen till regulatorn monteras i plenum.
Nu har man ett bränslesystem som alltid ger lite mer bränsletryck än laddtryck men ändå inte flödrar gasarna.
tryckregulator
Citat: Alf sundström

Citat: valmet440

Hur är det med trycksättningen av flottörhuset. Behövs det någon speciell packning eller flottör, eller är det bara att ansluta laddtryck till avluftningsnippeln?

Bara att ansluta!


Klart och tydligt tycker jag. Känns som hela denna delen är helt utredd!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
OLJEFÖRSÖRJNING TURBO

Aerodyne finns inte längre (eller så finns dom kanske...) De är väldigt dyra, och det är en gammal design med medioker prestanda. Därför är det mer intressant att använda billiga och bra bilturbos. Problemet är att de måste smörjas... Hur har folk här löst oljeförsörjningen, och hur ska den dimensioneras?

Citat: diravi

Saab b-motor, sitter i frammförallt saab 99, skiljes från h-motorn på att den senare har fördelaren i frammkant av kammaxeln, medans den intressanta B-motorn har en agregataxel med fördelaren i toppen och oljepumpen längst ner, det du behöver göra är två nya gavlatr till pumpen, och kapa ner axeln till lagom längd, sen sätta en remmskiva på den, och vipps, en extern oljepump.

Citat: Ännu en gäst


smörjningen av turbon är det inga problem med.
Men eftersom jag tog bort injektorpumpen så miste jag smörjning till dreven för vattenpumpsaxeln. Finns flera olika sätt att lösa det, men inte bestämt mig för vilket sätt än.
Citat: Ranger_Mountain


Oljepump har jag lyckats hitta en elektrisk från USA som bara drar 4amp.
Elektrisk Oljepump från Westech eller Mekanisk variant från Muller Performance eller
CPI Racing som också har bra bränslepumpar.
Oljetrycksregulator klarar man sig utan.
En anna variant är att så länge man håller sig til en kullagrad turbo så kan man KANSKE använda Mobil SHC 630 helsyntetisk motorolja till flygmotorer, den använder dom nämligen i Aerocharger. kanske man kan strunta i ett externt
oljesystem då????

Citat: Gunde

Eller så beställer du en av Muller Performance länk
Eller så ställer du dig i svarven och gör en :) hadde jag tillgång till en svarv så skulle jag gjort en, problemet är att du måste ha en ventil som håller koll på oljetrycket.... Det där med en elpump som pumpar olja gillar jag inte...
MVC-001S.jpg
Citat: Ännu en gäst

Just "Affes pump" som han hade på 650 sitter på min skoter nu, den ser i princip ut som Muller
performance pump. Har gjort en oljetrycksregulator och fixat en tank+oljekylare
Citat: Gunde

Först tänkte jag ta en volvopump men den blev så stor senså hittade jag en saabpump(B-motorn) och den går att göra lite mindre.. Man får göra nya gavlar på saabpumpen, men de ska nog inte vara nått problem.....
Axeln som driver oljepumpen får man svara ner så den passar in i hålet där oljepumpen har suttit på skotermotorn, ska driva den på samma sett som Ännu en gäst gör..
Citat: lagom?


jag använder e subaru bränsle pump som e ombygd t remdrift (2-veckors pulande) olje pump e en oljebränar pump. (knyckte den lösningen från en skotertidning) den e remdriven.
dessa drivs av vattenpums axeln med en remskiva.som separatsmörjningen har suttit på pumparna e nedväxlade 2.5 g
eftersom dessa e lågvarviga å vattenpumpen snurrar med nästan 9000v/m
öl o drickapump
astmamedicin
drickbegränsaren
Knotan

Citat: Alf sundström

(Oljepumpen behöver) Mycket lågt flöde men trycket får inte understiga 2 bar.
En oljepump från en 125cc "scooter" (som jag hade) är mer än dubbet så stor som behövligt.
Kanske en pump/pumpelement från en "kina" 50cc 4T är lämplig?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
VAL AV LADDARE

Att välja rätt storlek på turbon är A och O om man vill nå sin drömeffekt. Dessutom viktigt för att få bra respons. På en 2T kan valet av storlek dessutom ha stor betydelse för om avggastempen leder till härdsmälta eller inte....

Viktigt i valet är också om laddaren ska ha inbyggd Wastegate. Kan vara bra om det är trångt. Här är en bild på Ännu en Gästs snygga bygge med styrning av både laddtryck och avlastningsventil. inbyggda fördelar Kompakt och snyggt!
Citat: valmet440

Citat: Sten

Vilken turbo kan vara lämplig till en rotax670 ca 150-200hk?
Inte aerocharger... Jag skule dock säga att du får räkna med (minst) 30% spolförluster, och därför ta en turbo som är avsedd för 1,3 ggr effekten på 4T. Helst ännu något större då bilar tenderar att ha höga avgasmottryck. Det blir inte bra på 2T. Alltså, vill du ha 200 hk, ta en turbo från en bil som har 260. Minst.

Mitsuba 15T är billigt och på gränsen. 16T dyrare men kanske lämpligare.
Citat: Ranger_Mountain


Välj en turbo som anpassats för Ca 250% större 4-taktare, Själv valde jag en vattenkyld Garret VNT25 samma som GT25 men med variabel geometri på turbinen. Sedan tänkte jag att jag ska montera turbon efter pipan och kolla vad jag får för mottyck med turbon och sedan fixa så att jag får samma mottryck som med orginalljuddämpare (provkörning i bänk utan att ha kompressordelen inkopplad mot förgasarna)
Citat: valmet440

Citat: Ranger_Mountain

Citat: Sten

Td04-13c (sitter på volvo ltt bland andra) skulle en sån fungera åt mig...
för liten för stor...vad tror ni?
Det viktiga för dig (till att börja med) är att du inte får för högt mottryck i pipan och jag tror inte att det är något problem med turbon om den kommer från volvon.
Har den maxvrid vid 5000 r.p.m
5000X2,3/2=5750liter/min
då passar den nog ganska bra på din 670
8000X0,67=5360liter/min borde inte vara någon fara med mottrycket.
Aggregatet är litet. Bilar har idag en turbomatchning för att eliminera lag och spool up. Jag gissar att Volvon med 13c laddare har maxvrid runt 3000rpm snarare än 5000.
Glöm inte heller att turbon måste förse en 2T med den luft som försvinner med spolförlusterna också. Alltså minst 30% mer luft än motsvarande 4T (samma effekt).

Bäst att välja en turbo som brukar funka på 2T då det finns många andra möjligheter att gå vilse vid turboinstallation. Dumt att börja med att välja en "osäker" laddare...
Citat: valmet440

Snabb surfning gav följande resultat:
td04-13g-jlspec.gif
td04h-16t-jlspec.gif

Det är någon som ritat in flödeskurvor för en 3l dubbelturbo 4T i mapparna, men det får man skita i. Hittade ingen 13c map tyvärr, och jag känner inte till skillnaden i hjul mot 13g. Spontant tycker jag TD04-13g ser för liten ut om du siktar på 200hk....
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
INTERCOOLER

Viktigt för att få bra fyllnadsgrad och hög effekt. Kanske minst lka viktigt för att hålla ned temperaturen i en 2T som överladdas. Här finns förslag på lämpligt stora och lämpligt dyra intercoolers till bygget. Exempel på Ännu en Gäst's snygga bygge:
M8_Turbo2.JPG

Citat: CAT SHIT

200sx har en liten intercooler ! .. tål rätt mkt ochså (för en skoter) det är många som byter dom på 200sx bilarna till en större så det brukar finnas på blocket .. annars så går ni in på 200sx.nu och på deras annons sidor ni får det för under 1000 lappen ... (obs det ghäller bara 200 sx s13 89-93
Citat: Gunde

Ja dom som sitter på SAAB 900 är ju små, bruka finns små intercoolers på blocket.

Intercoolern tillsammans med plenum och rörsystem tillför dock luftsystemet en tröghet. Risk finns att det blir dålig respons. En möjlig lösning har diskuterats:

Citat: Alf sundström

Citat: o.a.b

Citat: The Hulk

SKulle det gå att sätta en sorts reedventiler i plenumet genom vilka motorn kan få luft av atmosfärstrycket tills turbon börjar ladda?
tikka har en sådan lösning.
Och Yamahas original turbo motorcykel från 1982
Samt RB-racing med flera eftermarknads- turbokit.







FÖRGASARBESTYCKNING, BRÄNSLE

Helt klart svåraste delen att få fungerande. Hur ska man få förgasaren att feta på blandningen vid laddtryck? En förgasare är ju krasst sett endast en volymflödesmätare, och känner inte av övertryck... Några ideer har presenterats, men det bör finnas mer info från dem som lyckats. Hur löste till exempel Demoncat sina förgasarbekymmer?

Citat: Bjober

Sten va inne på det där med att styra trycket över munstycket för att leverera rätt bränslemängd men gensvaret från de lärde här var dåligt så du får endera tro på att det räcker med plenumtrycksatt flotörhus eller så får du läsa vidare nån annanstans. Läser man SRs turboteori så nämns det lite flyktigt att det finns hemlighetsmakeri just kring lösningen på bränsleproblemen. Hur som helst så krävs berikning av ena eller andra slaget. Att bara trycksätta flotörhuset kommer aldrig att normalisera förgasarens arbetssätt för normalt ligger trycket stadigt på atmosfärsnivå men med överladdning så pendlar det mellan atm till max ladd och när luftens densitet ökar så ökar INTE tryckdifferansen (det som suger ut bränsleflödet) i samma takt och dessutom så ökar inte heller flödet genom munstycket i samma takt som tryckdifferansen ökar heller . Har jag rätt eller fel ?
Citat: Ranger_Mountain

På nästan alla turbosatser till snöskotrar (som jag sett specar på i USA/CAN) med Aerocharger så använder man PowerJet munstycken som extra bränsletillskott, och det p.g.a att de största munstyckena som går att få tag på till t.e.x Mikuni's TM40 inte räcker till.
Det verkar dessutom att de som bygger om förgasarna använder något som heter "hooded needle jets" vet inte riktigt vad det innebär ännu.
Citat: Bjober

Det jag har läst på om powerjetmunstycken (sugmotor) säger att de fetar på bränsle i det övre registret pga att då är tryckfallet i luftburken nog stort för att lyfta bränslet upp ur flotörhuset till powerjetmunstycket. Hur kommer det då att funka med en turboinstallation ? Kommer inte relativa trycket i luftburken att vara lägre när man inte har laddtryck , då turbon mer eller mindre funkar som chokespjäll , så man får uppfetning när man som minst behöver det ?
Citat: lagom?

Har skrivit angående flottörhustryck å velat fram å tillbax. Det var tankventilationen som spökade för mig. Snacka om skitfel!! har skruvat dit nålventiler å växelventiler för att se om det var vakum i tryck röret som ställde till bekymer.Nu i helgen så började jag från början å tittade att allt var ok från tank till gasarna å fick se att tank ventilationen var nästan obefintlig.När det var fixat så då funkar allt???Laddtrycket kommer nästan på en gång å stuterboxen värkar inte behöva bryta tändningen för hög avgastemp(litte soppa). mina uppborrade munstyken värkar vara hyffsat i närheten av rätt storlek 1.7mm men funderar om 1.9-2mm är mer rätt för etanolkörning? laddar 06-07bar å de verkar lugnt på 98oktan. Men me etanol så ska inte 1-1.2vara nå större problem eller?
Citat: lagom?

Tratten e kvar+att jag har en nålventil för att strypa luft till flottörhuset å en nålventil för att blöda bort tryck från flottörhuset

Citat: Gunde

dom flesta jag har sett har gjort så här: TurboKokoruda3.jpg
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
FÖRBRÄNNINGSRUM

Kompsänkning är viktigt vid överladdning. Hur högt komp är då lämpligt? Och hur ska det sänkas. Funkar det med "dubbla packningar", eller bhövs det mer förfinade metoder?

Citat: The Hulk

tillverka och använda sig av förbränningsrum med korrekt geometri för turboapplikationen för att verkligen ge motorn så hög resistans mot detonation som det är möjligt och SEDAN efter dessa basic åtgärder se hur långt det går att gå vore otroligt mycket intressantare att läsa om istället för att dunka in dubbla toppackningar under 650´ns std. förbränningsrum (som redan std. är det sämsta som jag någonsin sett) och hoppas på det bästa.
Citat: Alf sundström

Tekniskt har du givetvis helt rätt
Målet var att se om TD04HL-16 laddare skulle fungera lika bra på en riktigt dålig 2T som den gör på alla andra motorer (4T alltså) samt att utveckla smörjoljepumpen. Dessutom ville jag se hur illa det blir om man sänker kompet på detta sätt då det är lika fel i teorin att göra det hos en 4T motor.
På 4T fungerar det trotts att teoretikerna säger motsattsen. Det fungerar perfekt!
Citat: The Hulk

En bra squish är så tight som fysiken tillåter och den har precis den area som krävs för att förhindra detonation vid ett givet cylindertryck. väldigt oteoretiskt, men ändock precis så som det skall vara :)
Citat: eri00tor


För de första, 12.0:1, är inte de lite väl högt, eller siktar du på å köra med diesel vid höga laddtryck? =)
*ironi* hehe!
Citat: Gunde

Sten, det låter ju okej, jag tror att man ska ligga runt 8.0:1, och det är vad jag tänker ha och det blir 98okt i tanken...
/Gunnar
Citat: Ranger_Mountain


De jag konsulterat om turbo på skotermotorer "twin med stora kolvdiametrar" menar att det är generalfel att enbart sänka kompressionen med tjockare packning, man behöver ganska hög "squish velocity" eller klämspalten ska vara anpassad för varvtalet och kompressionen för att få en effektiv motor som går "rent" utan att smälta kolvar eller släcka stift.
Citat: Sten

Har hjälp av en duktig kille och han tror vi hamnar på 7,8:1 vid 0,7 bar.
Citat: TuckieR

Börja med att mäta klämspalten (squish avstånd) och sedan ev. taighta den..vore trist om kolven börja puckla på locket vid högre varv..men skulle inte förvåna mej om avståndet är onödigt stort
100-125cc 0,7-0,9mm spalt
175-250 1,0-1,4mm spalt ..detta rekomenderar blair
edit 300-500 1,1-1,5