Projekt: förlänga en Renegade!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Trenden med lite längre maskiner som klarar av ledkördning känns ju helrätt och någonting jag tyckt varit attraktivt länge. I min ägo finns en Renegade 800 -07 som gått alldeles för få mil, men det skall det försöka bli ändring på i vinter. Går som en skållad bäver och nöjd är man ju. Spårvidden är ju gigantisk och dämparna omchimsade så väghållningen går ju inte av för hackor. Däremot så envisas man med att hänga med puderpumpande mountainfolk så lite mera klös under fotstegen skulle inte skada (Krappen skall få bita i gräset :D). Jag skulle naturligtvis kunna byta till en M8, RMK 800 eller XR-S för samma pengar, men ni vet ju hur det är. Är man kär så är man.

Tankarna går runt att lägga på en 41x365 cm´s matta (51 mm). En sådan får man ju loss för 5-6 000 kr och förlängningsskenor hittas ju lite varstans, bla på Stenmarks. Är det nån som gjort ovanstående modifiering och har bra tips?

Har själv förlängt en Viper Mnt till 384 cm med mycket gott resultat.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Sluta nu vela och förläng den! det ska inte vara enkelt;)

Jag kan assistera när du väl sätter igång:D
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Klart du ska förlänga! Sedan ser man ju gärna att du rastar skotern lite mer kommande säsong....=)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Klart du ska förlänga! Sedan ser man ju gärna att du rastar skotern lite mer kommande säsong....=)
Beställt :cool:
Hur det blir med rastandet står som vanligt i stjärnorna. SM går i år sista helgen i februari. Hoppas på nån pudersväng nån lördag innan det (Krappen lovat understödja snabbvisiter till Akka).
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Men Äsch patrik lägg nu ner detta tävlande med att lyfta vikter, gör som mig och bygg istället så hinner du köra skoter;)
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Men Äsch patrik lägg nu ner detta tävlande med att lyfta vikter, gör som mig och bygg istället så hinner du köra skoter;)
Hehe, byggarsvin :aetsch:
Som, tidigare, seriös idrottsman så borde du veta hur det känns. Det finns ingenting som kan störa en planerad säsongsplanering. Skador givetvis, men då får man ju bara modifiera passen (som jag fått göra nu).

När det gäller Renageden så är planen enligt:
-mattbyte till 41x365 cm (50.8 mm´s kammar)
-eventuell nerdrevning 2 kuggar
-bortagning av krängningshämmare

Tillsammans med tidigare styrhöjare och fixade dämpare torde en riktig crossoverdräpare vara skapad. Kan det in´t bli snö snart :afraid:
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Idag blev det att göra slag i saken.
Utgångsmaterialet: en alldeles för kort maskin. Uppstart genom att demontera batteri och därefter batterifack.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Härligt att det blev. Be nån moderator att flytta den här tråden till Projekt avdelningen.

Btw så kan du lägga in upp till 5 bilder per inlägg.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Passade på att demontera variatorerna för att visa dem omsorg. Under sekundäraxeln syns kåpan för hastighetsgivaren. Denna demonteras för att kunna lossa drivaxeln.




Färdigt resultat! Tycker att maskinens utseende ser tämligen välbalanserat ut. Skall bli intressant att se hur den uppför sig i pudret.

 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Härligt att det blev. Be nån moderator att flytta den här tråden till Projekt avdelningen.

Btw så kan du lägga in upp till 5 bilder per inlägg.
Nja, projekttråden. Känns som lite väl liten modifiering för projekt :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Nån som förlängt en Renegade?

Jaha maskinen är ju klar :D Trodde du bara hade börjat med den :D

Den blev ju riktigt bra. Jag gillar Ski-doos chassi slut.