Arctic Cat 2016

Byrje1

Semi PRO sledder
23 okt 2009
185
0
0
Ume�
Går det att fåtag på nått variatorkit här i sverige eller måste man ta och beställa ett från usa?
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Är lite i valet o kvalet och köpa en M6000 141 eller 153". 141 har ju Snopro paket med foxare medans 153an har IFP dämpare. Hur bra är stödämparna i SE modellen Arctics egna dämpare med fjäder? IFP heter dom. Jämförbara med fox float eller?
Funderar på 141 hur den är i snön, vill den upp på snön med nya boogien? Eller är det som tidigare årsmodeller ju mer du gasar ju djupare hamnar du.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Ser ingen större fördel med float ist för coilovers. Förutom vikten. Ingen mer justering, bägge är renoveringsbara.

Skickat från min E2333 via Tapatalk
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
någon som vet om hardcoren har någon annan tunnel än övriga m800,m8000,xf osv?
tycker det är många man sett över nätet som har knäckt upp tunneln.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
någon som vet om hardcoren har någon annan tunnel än övriga m800,m8000,xf osv?
tycker det är många man sett över nätet som har knäckt upp tunneln.
Ski-Doo-kille försöker elda upp stämningen...

Vad är många?
Posta bilderna som backar upp ditt påstående, så kan vi sedan börja prata om vad som kan hända en skotertunnel när det ska köras så fort första snöflingan hänger i luften, osv.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Ski-Doo-kille försöker elda upp stämningen...

Vad är många?
Posta bilderna som backar upp ditt påstående, så kan vi sedan börja prata om vad som kan hända en skotertunnel när det ska köras så fort första snöflingan hänger i luften, osv.
nej faktiskt inte. är bara nyfiken. antar att du eldar upp dig själv då du kanske har en hardcore?
har sett runt 10st av just hardcore men inte en enda av m8,m800 osv.

äger för övrigt inte en ski-doo och har nog haft lika många ac som brp i mina dar.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har sett 3st Hardcore på sociala medier dock delad av olika sidor/personer och en hcr delad av en person. Och känner en som knäckt tunnelslutet på en hcr. Det är inte någon kylare på Hcr och Hardcore därför har dom lättare att brytas sönder.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
någon som vet om hardcoren har någon annan tunnel än övriga m800,m8000,xf osv?
tycker det är många man sett över nätet som har knäckt upp tunneln.
Kanske dom du sett kör sten hårt å hoppar högt/långt å landat på baken?dvs.inte fått perfekt landning...?
Nu är jag inte direkt insatt på ac.men dom kanske har mer utstick på tunneln&givetvis om det nu är så konstruerat lär det ju inte hålla å lamda på bak bågen...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Den senaste bilden som cirkulerat skulle nog få skotrar klarat. Han hade ju jäklar bara gjort skrot av bågen också. Och just bågen är det nog A-C som har den kraftigaste varianten av.

Kanske det som är problemet också på HC och HCR där kylaren inte förstärker att då bågen är så lång blir det en rejäl hävarm som råka bryta på en svag punkt på chassiet.
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Nu är väl säsongen över för de flesta. Hur nöjda är ni med era Arctic -16? Kört själv en M6000 Ltd ca 125mil. Är grymt nöjd med maskinen körmässigt. Bytte från en boondocker 600 till denna & vilken skillnad till M6000s fördel. Blir att fortsätta på denna nästa säsong dock blir de att uppgradera fotstegen och byta ut skidorna.
Något som vart irriterande är enstaka tvekningar vid pumpgasande, rem skrik på tomgång och otroligt dåliga dekaler. Men de får väl åf ta till Servicen o fixa.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Hardcore. Har redan bytt stegen så jag är otroligt nöjd med min. Men jag saknar matthastighet/effekt i backen så jag tänkte montera 8t drivhjul på min till nästa år.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Funderar på att köpa en Hardcore -16, "hur komplicerat" är det att uppdatera en 16 till en 17 spec?
Då tänker jag inte på att byta skidokåpor, handtagen och fotstegen utan detta med boggin. Är det en kostsam/komplicerad åtgärd? Enligt säljaren är det en "grym" förbättring 17 jmf 16... men det är klart vad ska en säljare säga för att få 17 sålda =)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Boggin är det inget fel på 16 det är drivhjulen som är för små pluss att det är är lägre kedjehus på 17 och det blir alldeles för mycket pengar för att bygga om tycker jag iallafall.
Kedja $200
Innerdel, kedjehus $240
Ytterdel, $205
Drivhjul $90 x2
Template $90
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tack för svar!

Ok, ja det var ju en del kosing som det kostar. Lägger ned den ideèn isf. Suget efter en 2017 ökar dock allt mer.... :bigsmile:


Boggin är det inget fel på 16 det är drivhjulen som är för små pluss att det är är lägre kedjehus på 17 och det blir alldeles för mycket pengar för att bygga om tycker jag iallafall.
Kedja $200
Innerdel, kedjehus $240
Ytterdel, $205
Drivhjul $90 x2
Template $90
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Tack för svar!

Ok, ja det var ju en del kosing som det kostar. Lägger ned den ideèn isf. Suget efter en 2017 ökar dock allt mer.... :bigsmile:
Ifall du vill gå "halvvägs" så går det att byta tiil 8 kugg drivhjul å fortfarande köra 3 tums matta på proclimben.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Jag kör en hardcore och upplever som många andra att utväxlingen är låg. Många väljer att gå upp till 8t drivhjul som verkar fungera bra även med 3" mattan. Men varför drevar man inte upp? Är effektförlusten verkligen märkbar 7t vs 8t drivhjul?
Jag tänkte testa kugga upp nån kugg.