Arctic Cat 2016

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Den oranga har elstart, inte den andra (gäller 66mm maskinerna)

Den med 57mm kammar har elstartsdyna fast ingen enstart (större och otympligare)

Ej ställbar styrhöjare på 57mm (fördel enligt många. Största nackdelen enligt mig)

Coiloverdämpare istället för fox float på 57mm

Det är väl de större har jag för mig
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Den oranga har elstart, inte den andra (gäller 66mm maskinerna)

Den med 57mm kammar har elstartsdyna fast ingen enstart (större och otympligare)

Ej ställbar styrhöjare på 57mm (fördel enligt många. Största nackdelen enligt mig)

Coiloverdämpare istället för fox float på 57mm

Det är väl de större har jag för mig

Tackar för bra svar igen K-Len! :)


Tycker du det är smartare att köpa Den billigaste för 109 tusen?
Elstart klarar Jag mig nog utan, dem är väll inte så tunga och dra igång?!

Dämpare klarar Jag mig utan dem värsta tror Jag, väger ca 85 kg och hoppar inte i dem största hoppen bara 'natur'hopp som inte är speciellt stora.

Freeriden har ju riktigt bra dämpare KYB som duger gott för mig, Är dem bättre än den M8000 för 109 tusen?

Är det samma famvagn? Lika smal? Det gillar Jag, Freeriden har nästan för bred...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Tackar för bra svar igen K-Len! :)


Tycker du det är smartare att köpa Den billigaste för 109 tusen?
Elstart klarar Jag mig nog utan, dem är väll inte så tunga och dra igång?!

Dämpare klarar Jag mig utan dem värsta tror Jag, väger ca 85 kg och hoppar inte i dem största hoppen bara 'natur'hopp som inte är speciellt stora.

Freeriden har ju riktigt bra dämpare KYB som duger gott för mig, Är dem bättre än den M8000 för 109 tusen?

Är det samma famvagn? Lika smal? Det gillar Jag, Freeriden har nästan för bred...

har du råd, så ta en med elstart, för är det något arctic 800 är så är det tungdragna. kall är dom riktigt jävla tung att dra igång, varm är ju inga problem men är ändå tyngre än andra märken. är ruggit skönt med elstart, även om man inte behöver det
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
har du råd, så ta en med elstart, för är det något arctic 800 är så är det tungdragna. kall är dom riktigt jävla tung att dra igång, varm är ju inga problem men är ändå tyngre än andra märken. är ruggit skönt med elstart, även om man inte behöver det
Tackar för bra svar! :) jodå råd har jag men känns när man får en ny m8000 för 100 så känns det å betala 25 tusen för att få en med elstart å bättre dämpare lite onödigt... men håller med elstart är riktigt skönt haft det ialla maskiner och det är riktigt fint.
Är son sagt inte som Krister Brant eller var det burandt han hette. Men kör ju ändå och leker m.m
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har svårtatt tänka mig att man märker skillnaden i vikt med/utan elstart, iaf för oss lekmän så tror jag inte det märks
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Välj för guds skull utan elstart.

Upplever man 800an tungdragen så ska man fundera på sig själv innan elstart.

Ta den billigare, enda stora nackdelen med den billigare är väl att den har 57mm matta, och olackad tunnel.

Men så är det ju snyggare dekaler på den billigare
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Välj för guds skull utan elstart.

Upplever man 800an tungdragen så ska man fundera på sig själv innan elstart.

Ta den billigare, enda stora nackdelen med den billigare är väl att den har 57mm matta, och olackad tunnel.

Men så är det ju snyggare dekaler på den billigare
Tackar K-len. Ja har funderat på den billigare. undra om det är stor skillnad på 57mm och 66mm ? är ju knappt en Cm och det bör man väll inte märka så mycket utav.....

Olackad tunnel spelar ingen roll för mig då Jag inte är så brydd om sådant längre. Får se hur Jag gör. Tack än engång
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ta utan elstart, om du får så pass mkt.billigare maskinen...du kan ju höra om du kan ge en mellan peng på byta matta till 66, eller nå liknande camo.xtreme, innan du hämtar ut maskinen(dom tar 57an.i inbyte& du betalar mellan priset, kan nog gå få ett hyffsat pris på det?)
olackad tunnel är ju bara bra, ser fräsht ut i längden.. tror"snowstick"är marginellt mot lackad?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jo, snowstick är marginellt så inget avgörande.

Kompisen kör 57, jag 66. Vi åker jämnt ut.

Köp den billiga. Lägg pengarna du sparar på uppgraderingar som gör riktig skillnad.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tackar var och kollade på M8000 och det kan bli en affär.

Teleskopstyre saknas samt elstart, sämmre dämpare och olackad tunnel och inte lika maffig frontbåge var väll dem stora skillnaderna. Vilket Jag tror Jag klarar mig utan

105 hittade Jag Sprillans M8000 för 'budget versionen' om vi kallar den så .

Och var och kollade på en M8000 Den vit Orangea och den släppte dem för 115med elstart. Men det är ju 10 tusen man kan satsa på några flak öl istället.

Antar att bägge är lika driftsäkra, Jag har bytt skoter Varje år nu sen 2012 och börjar bli väldigt less på det , men nu 'tvingas' Jag byta från min -15 Freeride,

Så tanken är , om det blir en Ny Arctic , att ha den åtminstonde 3-4 år? Tror ni det går eller kommer man ledsna? 2 hundra mil plockar man väll på en Bra säsong.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En utsorterad modell av sista årsmodellen brukar vara rätt köp om man tänker ha kvar den ett tag, slippa de stora felen och få en vettig värdeminskning. Så jag tror att du tänker ganska rätt.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
En utsorterad modell av sista årsmodellen brukar vara rätt köp om man tänker ha kvar den ett tag, slippa de stora felen och få en vettig värdeminskning. Så jag tror att du tänker ganska rätt.
Jajjamen tänker i dem banorna, ;15 årsmodell är det som lockar.

Yamaha för slöa å tråkiga, Ski-doo och Lynx har Jag haft hela livet. Så kvar är Polaris eller Arctic men Arctic lockar mer med sitt bättre pris.

Kan inte tänka mig att andrahandsvärdet ska vara så mycket sämmre på 'budgetversionen'
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Nu är vi lite offtopic men nog känns 10 mer för ny 2015 LTD med elstart som en mer prisvärd skoter än snik modellen. Ltd är väldigt lättsålda som begagnad och ligger betydligt högre. Skiljer ju ändå en del, 66mm matta, teleskopstyre, elstart, väska bak, goggle väska, hellackad tunnel skenor med förstärkning och isrivare, roligare mätare med klocka, höjdmätare, rejäl frontbåge en betydligt mer färdig skoter med elstart dessutom! Skönt slippa det där slitandet i startsnöret men då blir man dubbelt 20 snart också :eviltongue:
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ja började faktiskt idag tänka i andra banor och kan hända att det blir en mer utrustad, den med elstart , Vit orangea lockar mest och fick ett pris idag på 119 för den, Jag ska fundera på det. Beroende på om Freeriden blir såld, ingen panik med skoterköp kan likaväl vänta tills nästa säsong men bra pris så blir man sugen.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
På Arctic -cat M8000 tror ni man montera LinQ fästen från en ski-doo på bandtunneln? Täntke om det är någon kylare i bandtunneln, man måste ju borra 2 hål i varje fäste, totalt 4 stycken fästen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
På Arctic -cat M8000 tror ni man montera LinQ fästen från en ski-doo på bandtunneln? Täntke om det är någon kylare i bandtunneln, man måste ju borra 2 hål i varje fäste, totalt 4 stycken fästen.
Detta är något som jag egentligen skulle ha kollat upp för längesedan, då jag har exakt samma tanke efter att ha en dunk till övers från Ski-Doo-tiden.
Men viss tveksamhet till att tunnelns bredd inte räcker till får mig att fundera på om det ens är möjligt. För visst är det fortfarande 15" på AC och 16" på Ski-Doo?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mmm, visst är det så.
Det ska vara 384mm cc mellan hålen höger/vänster sida till Link-fästena om jag minns rätt.
Luktar custom fräsning med en förhöjning om kanske 10 mm, dårå?
Eventuellt kan det bli tråkigt med isbildning inunder det då.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Men för mig är nog En tum 'hit eller dit' ingen större pvåerkan då det är en vanlig ryggsäck Ski-doo som ska monteras. En sådan man kan ha på ryggen och på tunneln ,

Tror inte det borde spela någon roll?