Arctic Cat 2016

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Vågar ni köra på OK Q8 sprint 2-t olja i era? I Ski-doon törs man inte riktigt , men hört Polaris och Artcic ska gå bra på det?
Glöm sprint oljan, den är så trögflytande när det är kallt så jag tvivlar på att rätt mängd olja kommer in i motorn. Jag kör bara sprintoljan i min tävlingsmaskin, men i den blandas oljan med bensinen och varvar kanske max 6000.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Arctics apv olja som rekommenderas, varför nått annat?
Blir det nått motorfel och verkstan hittar nått annat än blå gegga så lär garantierna ryka!
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Om man är ute någonstans i fjällen eller har x antal mil till en arctic försäljare kan det vara roligt att kunna köpa ngt annat på en mack eller granngården tex
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men hörni, tror ni verkligen att det är grandiosa skillnader mellan olika tvåtaktsmotorer så de måste ha märkesspecifik olja? De med avgasportar är mer kinkiga men det gäller alla märken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.087
887
113
Stora Blåsjön
Okej vet då en som kör Sprint i sin M8000 -15 och den verkar knata på fint med den oljan än.
Funkar nog utmärk, men tycker nackdelarna överväger mot att köpa en lite "bättre" olja. Det som jag är lite skeptisk till att köra väldigt trögflytande oljor till nyare maskiner är att dom drar minimalt med olja och då är det bra om den är lättflytande när det är kallt så motorn få den lilla olja den kan få. Däremot om man vrider upp pumpen och håller koll på att maskinen drar rätt mängd olja och kan leva med att den är tungdragen när det är under noll och kanske får byta startsnöre i förtid så kan man åka med vilken olja man vill.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om man är ute någonstans i fjällen eller har x antal mil till en arctic försäljare kan det vara roligt att kunna köpa ngt annat på en mack eller granngården tex
Är nog större chans att man springer på en AC-handlare än ett Granngården.
Samma olja, alltid, bordar för minst olycka.
Och far man till fjällen utan olja så är man inte förberedd, utan man är oförberedd.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Okej men vilken annan prisvärd 2-t olja ska man köra på då? Har 800 e-tec nu men vid byte blir Arctic eller Polaris som sagt.

Sprinten dög ju förr till alla skotrar....
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Om du bli ståendes i fjällen med oljebrist skulle jag säga jävligt dålig planering. Även om våra katter jämförelsevis drar mest olja kan jag ju inte påstå att dom drar mycket. Fyller du upp behållaren innan du åker och tar med en dunk så behöver du vara borta bra länge innan du behöver fundera på att köpa mer.
Att ta med olja till fjällen är väl lika naturligt som att tanka upp dunkar, ta med en extra rem, ta med lite verktyg osv..
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Det är inga som helst problem köra på andra tvåtaktsoljor än arctics egen så länge specifikationerna för oljan är samma eller bättre. Har kört på många olika oljor. Bäst hittills tycker jag är Motul snowpower 2T en ester baserad olja. Lättstartad i kyla, ryker lite, olja luktar gott lite sött istället för olja.
Händer något med motorn så är det förmodligen inte oljekvaliten om man kör på det jag nämnde utan då är det mesttroligt andra orsaker. Luft i oljeslangen. För låg inblandning. Kallskärning, fabrikationsfel kolv eller cylinder. Materialutmattning mm
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Vad säger man om nya framvagnen på nya m8. Äger själv en M8 ltd men jag upplever den otroligt framtung. Skidtrycket är enormt. Uppför sig otroligt oroligt vid vanligt körning både på led men även ospårat.

Tips på att lösa detta?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Så vad tycker ni alla om den nya M8:an?

Jag hade en -12:a som jag sålde för något år sedan.

Där var ju styrutslaget lite väl dåligt från början, som fixades med ett eftermarknadskit.

Boggningarna i motorn var också mycket irriterande.

Men i övrigt tycker jag det var en rolig och stabil maskin. Åt inte en enda rem under min ägo..mycket trevligt..

Är sugen på en ny lång maskin, efter något års uppehåll och väljer väl mellan RMK och M8, förmodligen begagnad.

Men är det så att boggningarna fortfarande finns kvar på M8:a?
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har inga boggningar på min -13. Endast variatorkittad och går som satan. Verkar vara lite individuellt även detta...
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Först har jag inte alls varit nöjd med min nya M8000 LTD. Bly högt skidtryck, därav sjukt spårkänslig, skrammel från nya team sekundär variatorn. Men med lite justeringar i boggie, dämpare och skidorna så börjar jag känna igen mig från min tidigare 12 och 13. Inga boggningar finns kvar. De hade jag endast på min 12. Har dock fått höra att man ska komma med en ny setup till team variatorerna. Man saknar idag mellan 600-800 varv på motorn under belastning.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall