Arctic Cat 2016

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
otroligt konkret och bra svar, tack! Dock är jag trög så här kommer några jobbiga följdfrågor

Svingen är annan längd.
den främre?

knäleden på främre svingen är längre.
har svårt att greppa vart det är en knäled på främre svingen, menar du leden som bakre dämpare och pararellstag sitter fast i?

Det som är samma är nedre delen av bakre saxen.
Så övre delen av bakre saken är omgjord också? längre/kortare?

här ser det ut som att stabilisatorstaget/parallellstaget blir längre i den nya boggien då länkaget för bakre dämparen hamnar mer lodrät. men man blir nog lätt lurad av bilderna, geometrin på skenor och främre sving är ju annorlunda

2016

2015
 

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Då har man hämtat hem hardcoren. Hunnit tomgångsköra i garaget lite. Tanken slog mig imorse när kvicksilvret låg på -14 grader, hur vet man när motorn är nog varm så man vågar börja gasa mer så att säga?

Kommer från polaris vart man hade tempmätare vilket jag tyckte var väldigt bekvämt när man varmkörde!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Då har man hämtat hem hardcoren. Hunnit tomgångsköra i garaget lite. Tanken slog mig imorse när kvicksilvret låg på -14 grader, hur vet man när motorn är nog varm så man vågar börja gasa mer så att säga?

Kommer från polaris vart man hade tempmätare vilket jag tyckte var väldigt bekvämt när man varmkörde!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Dra igång å kör. Inte nå tjafs med riktiga motorer.
Däremot är en god tumregel att det är full gas då termostaten öppnat, dvs när du känner en varm temp på kylare.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Dra igång å kör. Inte nå tjafs med riktiga motorer.
Däremot är en god tumregel att det är full gas då termostaten öppnat, dvs när du känner en varm temp på kylare.
Håller med, dra igång och kör! Några minuters körning så är det lugnt med wide open throttle :) Så gör jag, inget fjask med riktiga motorer som sagt.
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Varför har du inte kvar polarisen? Dom ska ju va så bra, funderar på en själv men då kom de ju några fina uppdateringar på a-c så står lite å velar. Har en -14 PC nu. Antar att ingen här har hunnit provköra nya m8an?
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Är det någon som vet vid vilken temp lampan blinkar och vid vilken temp den lyser? Skotern är en -16 m8000
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Tänka sig att ända sen -12 har man inte åkt en ända m8 som klarar av första gaspådraget efter ett snabbt stopp.
Första gången man trycket fullt efter man dragit igång en varm maskin så dör den och man måste ta om..

Samtliga av mina m8'or har haft detta fenomen, förjävligt...
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Tror detta fenomen sitter i hårdvaran de vill säga i data boxens komponenter eller uppbyggnad inte i mjukvaran(mappningen) och arctic cat är medveten om problemet men det är för dyrt att ta fram ett nytt styrsystem till en gammal motor. De är min gissning.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

samuelbergin

Välkänd medlem
14 dec 2013
252
1
16
rättvik
Till det bättre absolut men har väldigt svårt att tro arctic själva skulle skita i det år efter år. Min vart klart bättre med flyttad luftsensor och pcv men inte helt hundra. Jag har vell ingen super perfekt map heller kanske men tror inte de är lösningen. Men som sagt de är min uppfattning.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag blev inte imponerad vid första provkörningen av min nya hardcore i lördags och den boggade ännu värre än min förra 14. Får bli att flytta tempgivaren, tändkil och en tps koll av Evil Engineering så det går att använda maskinen fullt ut.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Vi kunder är för snälla, borde klaga mer. Tänk om man hade accepterat samma när man köpte ny bil. När rödljus slår om och man drar iväg så dör fanskapet så man får pumpa till med foten :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hur är kvaliten i Arctic? Hört att dem har bäst 800 2-takt.

Har en -15 Freeride och blir evntuellt byte nästa säsong, då en Polaris eller Arctic.


Går dem hårdare än en Freeride? Alltså rappare? Tycker Freeriden inte är så värst rapp.

Som det ser ut nu är Arctic M800 HARDCORE 153" intressant.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Hur är kvaliten i Arctic? Hört att dem har bäst 800 2-takt.

Har en -15 Freeride och blir evntuellt byte nästa säsong, då en Polaris eller Arctic.


Går dem hårdare än en Freeride? Alltså rappare? Tycker Freeriden inte är så värst rapp.

Som det ser ut nu är Arctic M800 HARDCORE 153" intressant.
Du kommer inte bli imponerad av finishen vill jag lova. Massa knappar med klumpiga hållare på styret, slangar och vajrar som går lite kors och tvärs från styret, ser iaf inte roligt ut.

Motorn får däremot en 800etec att liknas vid en symaskin... Kan man leva med boggarna så är den helt klart bäst!
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Du kommer inte bli imponerad av finishen vill jag lova. Massa knappar med klumpiga hållare på styret, slangar och vajrar som går lite kors och tvärs från styret, ser iaf inte roligt ut.

Motorn får däremot en 800etec att liknas vid en symaskin... Kan man leva med boggarna så är den helt klart bäst!
Hur upplevs den nya framvagnen jämfört med den gamla?
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Kul att höra. Är lite i valet och kvalet att kanske införskaffa en m6000 till tjejen och det dröjer någon vecka till innan jag får chansen att prova nya framvagnen. Jävla skitväder...
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Du kommer inte bli imponerad av finishen vill jag lova. Massa knappar med klumpiga hållare på styret, slangar och vajrar som går lite kors och tvärs från styret, ser iaf inte roligt ut.

Motorn får däremot en 800etec att liknas vid en symaskin... Kan man leva med boggarna så är den helt klart bäst!

Nä finnishen är Jag inte så brydd om , Jag gillar Toyota Hilux mer än Bmws.


Vilka är boggarna ?
Vill att den ska skyffla på bra när man gasar och bjuda upp till skidres , en 800 e-etec går inte speciellt hårt om Jag säger så. Bara Catarna är driftsäkra.


Vågar ni köra på OK Q8 sprint 2-t olja i era? I Ski-doon törs man inte riktigt , men hört Polaris och Artcic ska gå bra på det?


Nästa skoter blir Polaris 800 eller Arctic 800 .