Håller nya motorn i vipern?

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Är det bara jag som reflektera över detta att det inte är likt yamaha?





vad jag hört så ska inte äns motorn klara av 190 kitet?
Är det någon mer som hört något?

Visst går det att byta vevstakar, men en kostnad på ca, 15000kr till känns väll surt?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Men hold your horses nu litegrann. Det är inte så att motorn inte håller - den håller inte för MCX-s eftermarknadsturbokonvertering vilket är en annan sak. Det är snarare MCX som inte anpassat kitet till den nya (och lite klenare) motorn. Klandra inte Yamaha för det...

Men - man kan väl gissa att MCX-s framtida turbokit innehåller nya vevstakar och när man ändå måste öppna motorn är det ju ingen idé att stanna vid 190 hk... Min gissning är att det kommer att handla om 240hk och uppåt-varianterna framledes, och då till ett något ökat pris.
Utvecklingen sker ju hela tiden, och finns efterfrågan är det bara att leverera grejor som håller.
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Enligt Yamaha scandinavien så har dom inget samarbete med Mcxpress
så jag har väldigt svårt att tro att dom skulle vilja hjälpa till att montera
vevstakar som pallar för mer än den dubbla effekten.


//Magnus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Det bästa är väll att dom som beställt och inte hämtat ut sin maskin än låter den vara så får GA stå där med osålda maskiner... då motorn inte motsvarar det dom har beställt så bör det inte vara några problem att avbeställa.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lycka till med den tolkningen... Motorn uppfyller det tillverkaren garanterar.

En helt annan sak hade det varit om Yamaha sålt turbomotorer som inte pallar, men det är MCX som failat i detta fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Lycka till med den tolkningen... Motorn uppfyller det tillverkaren garanterar.

En helt annan sak hade det varit om Yamaha sålt turbomotorer som inte pallar, men det är MCX som failat i detta fall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Är nog inga problem.. nu menar jag inte garantier. Menar för dom som köper yamaha för att turbokonvertera, vilket är många av dom som faktisk köper yamaha som vill försöka har roligt :)
Och speciellt dom som hade tänkt montera 190hk kitet som faktisk är billiga 190hk, men som med denna ändring blir dyra hästar.
Av dom få yamaha jag sett försöka köra i området där jag kör så är ingen standard, utan det sitter turbo på dom, dock håller dom sig på någon myr eller på någon öppen vindpinad fjällsida :)
Men nu är det alltså slut på det också, så då lär det säljas ännu färre yamaha.

Är väll knappast mcx fel heller då det är från och med i år och nu informationen kommit från yamaha. Var väll knappast något yamaha gick ut med i broschyrerna i våras eller har jag fel?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har inte USA Yamaha som erbjudande å köpa till mpi turbo kitt?
hur blir det med det kitten, borde ju rimligtvis inte hålla med det kittet heller?kollar man alla USA reklam filmer med viper mtx när dom kör"rolig"körning, så verkar dom vara överladdade...
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Märkligt! Det som dödar stakar är antingen högt cylindertryck (mycket botten) vilket de här maskinerna med ett tillslagsvarv på över 3k rpm inte har, eller "timing" så borde vara ett förtändningsproblem? Någon som vet om Yamaha valt att påverka sprutet på något vis? Menar då sprutets självjustering etc.. Mcx kör väl bara piggyback?

PS. Möjligt att de kör lättare stakar till 2016, men det är ju inte hiskeligt cylindertryck vi pratar om. Så borde vara varv/tändningsrelaterat..
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Hittade detta på Yamaha Canadas hemsida. Kolla vad jag de skriver om MPIs Turbokit. Har bara lagt fettext på det verkligen intressanta.

Unleash the potential of your SRViper by bolting on an additional 45 HP, available exclusively at Yamaha dealers.

Designed to run on premium pump gas
Offers significant performance gains across the entire RPM range
Lightweight
Quick spooling
Ultra reliable
Designed for operation at any altitude
Clutch Kit is required for units used at elevations of 2500 feet and under, (includes weights, outer rivet (7.0g), centre rivet (7.0g), and inner rivet (13.3g), sold separetely
Incompatible with all 2016 SRViper models

**While installation of these kits will not "void" your snowmobile's warranty, specific failures determined by Yamaha to have resulted from installation of kit components or other modifications may not be covered by the Yamaha limited warranty or extended service coverage.

Mountain Performance, Inc. Clutch Kit:
SMA-MPILE-CK-00 (2500ft and under)

Säger väl allt kan jag tänka!?! INKOMPATIBEL!!! med t.o.m deras "egen" turbo. Man kanske sitter på en guldgruva då man har 2015 årsmodell?!!!:eek:hwell:
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Guldgruva är väl att ta i, men det är klart att om de väljer att inte ändra tillbaka så den är identisk med 2015's motor eller föregångarna till den så är det ju till fördel för dig. Men mer troligt är väl att 2016 och framåt (om de inte ändrar tillbaka 2017) sjunker snabbare i värde och din samt andras maskiner följer en mer normal kurva i det avseendet tills det gått nog många år och det mer eller mindre planar ut. Kan ju även bli ringar på vattnet genom rykten/spekulationer så att även de äldre motorerna drabbas av ett då omotiverat snabbare prisfall. D.v.s att folk drar alla Vipers över en kam.
Fast i nuläget får du väl vara glad att du kör en 2015 helt enkelt.
Men nog vore det intressant att höra en motivering från Yamaha till varför man gjorde denna ändring.
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
vad jag hört så sitter 2016 modells motor i fler fordon.

Hört att de sitter i vattenskotrar och deras side by side hjuling. Samt att motorerna i dessa fordon får varva beydligt mer.

Därför har de fått lätta på vissa grejer för att få motorn att vara mer Hög varvig.

men det är somsagt bara vad jag hört, skulle ändå vara kul att höra vad yamaha har att säga.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Snarare att dom inte kollat upp vad dom har köpt? Dom tar för givet att det är samma stakar år efter år
Dock är det ju en ganska viktigt del att berätta att man har bytt stakar till något vekare.
Yamaha vet att folk turbokonverterar deras maskiner, dom vet vad mcx har för grejor, dom vet hur många som köper mcx turbokitt. Tycker det då sitter hos dem att skylta med det ganska kraftigt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
hur ska man veta det om dom inget säger förens de är försent?

Det är upp till MCX att kolla så att det är samma grejor som de säljer sina turbosatser till. MCX har inte gjort det, och deras turbosatser riskerar att förstöra motorn.

Yamaha har precis ingenting med det att göra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Det är upp till MCX att kolla så att det är samma grejor som de säljer sina turbosatser till. MCX har inte gjort det, och deras turbosatser riskerar att förstöra motorn.

Yamaha har precis ingenting med det att göra.



Det ligger sanningar i många påståenden. Yamaha har själva inte varit klara över att bytet av vev/stakar har gjort motorn såpass mycket svagare vad jag förstått från de som vet en del och är insatta i saken direkt.
Sen är ju faktum det att Yamaha har aldrig på något sätt marknandsfört motorn som en produkt man kan/skall överladda(i Europa), även om den varit i stort sett skottsäker från dag ett fram till nu och därmed har Mcx, Hurricane, MPI osv kunnat leverera sina produkter och skapa en ännu bättre version av maskinen tack vare dess tålighet.
Men visst fan Yamaha klara över att de sålt många maskiner just pga möjligheten till stor effektökning medelst turbo/kompressor, så det ligger nog i deras intresse att se på denna saken trots att de "officiellt" aldrig har sanktionerat överladdning av deras motorer.
Dock ligger den officiella bollen hos turboleverantörerna, som hjulboggie rules säger, att se till att kunna leverera en driftsäker produkt, något MCX var blixtsnabba att gå ut med att de inte kunde just nu när de upptäckte svageheten på motorn.

Och ett lite felaktigt rykte som svävar runt är att de nya stakarna är "lättare", det är fel, ty de är faktiskt tyngre än de gamla, minns inte exakt hur mycket men tyngre är dem i alla fall.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Om någon kan ta fram ett dokument från Yamaha som är daterat någon gång från i våras som beskriver exakt vad som är ändrat i motorn på 2016 maskinerna, så tar jag tillbaka min kommentar ovan..
Alla andra märken brukar vara väldigt noga med att skriva med ändringar i motorn, är nog ingen som missat att polaris har en lättare vev i sin 800ho. Samma när arctic bytte till lättare vev, ingen hemlighet där heller...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är upp till konsumenten att ta reda på vad de köper/beställer

så du menar att yama köparna skulle åka till japan, riva en ny motor för att se vad den har för saker "inombords" för att yama inte sagt att dom gjort motorn klenare. som asker säger så skriver ju alla andra märken precis vad dom ändrat i snurrorna (om än det nu är bra/dåligt i slutändan)