Tips inför sommarförvaring av skotern i varmgarage!

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Som rubriken lyder vill jag ha tips och idéer på vad som ska och bör göras när man ställer in skotern. Är ju lite nybörjare så allt tips är välkommna:nuts:

-Förvara den fulltankad eller tömma tanken?

-Olja i kjedjehuset bör väll bytas eller kollas iallfall. Bäst byta på våren nu eller till hösten?

-Fetta in? vad är vikigaste delarna?


Tack på förhand!
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
- Spara drygt 1/3 bensin i tanken, för att bränslefilter m.m inte ska torka ut.
- Fyll på ny olja till hösten, eller innan du ställer undan.
- Alla fettnipplar!

Du kan även hissa upp bakdelen i luften så inte mattan och dämparna behöver belastas under sommaren.
 
Last edited:
R

RevMan

Jag säger byt olja i kedjehuset innan maskinen ställs bort.
Hela skotern blir ju nerkyld under natten/veckan och när du kör på helgen så blir kedjehuset varmt, detta skapar i sin tur kondens som ligger kvar i kedjehuset och det kan börja rosta.
Av samma anledning tycker jag att man ska ha så mycket bränsle som möjligt i tanken för att slippa kondensbildning, kanske inte lika viktigt om skotern står i garage hela sommaren som om den står ute.
Bensin ska du konservera för att slippa avlagringar som sätter igen bränslesystem.
Motorn bör konserveras med konserveringsspray avsedd för ändamålet.
Läs instruktionsboken, står säkerligen en hel del där.
Dämparna kan också vara en bra idé att lämna in på service efter att du kört färdigt, se till att den som ska serva dämparna använder rätt märke på oljan samt rätt gastryck och skilljekolvsdjup.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Är det något mer än att byta olja i kjedjehuset och smörja nipplarna man bör göra förutom att använda konserveringspray och fylla på bränsle då.

Sen en kanske dum fråga men vart sitter nipplarna man ska smörja:) Helt nybörjare på skotermotorer och vill lära mig så mycket som möjligt så man har lite koll iallfall..

PS: har tyvär ingen instruktionsbok DS:
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
om du tittar i boggin, vid varenda del som rör sig kan det sitta en nippel.
framvagn likaså, där det är något som rör sig.

Konserveringsspray har jag aldrig använt, däremot har jag varmkört skotern ganska duktigt med 2-4v mellanrum.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jag bruka lämna bensin i tills det står reserv, sen har ja vanliga tygkapelle innerst å ett vattentåligt ovanpå de. å så ställer ja skotern på lastpallar under taket :) fungerat senaste 3 åren i alla fall.. (service genomförs när den plockas fram igen)
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag utgår från att du vet hur en fettnippel ser ut, annars är det ju bara att googla :)

Nu vet jag inte hur det ser ut på din polaris, men dom brukar sitta på alla rörliga delar i boggien.
Även på styrleder och styrspindlar i framvagnen.
Du har även en fettnippel under sekundärvariatorn som smörjer vänster drivaxellager.
Bör smöjars med ett specielt fett, inte säker vilket.

Det är ju bara att ta en ordentlig titt överallt, då brukar man se dom :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
asså, hur VIKTIGT äre med att man smörjer alla nipplar? :)
Viktigt och viktigt. Det sliter på bussningarna om fettfilmen brister och om man inte fyller med jämna mellanrum så kan vatten och föroreningar leta sig in och orsaka korrosion och förslitningar.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Ja då ramlar poletten ner och hade mina aningar om att det kunde var dem. Har set några när jag hållt på med boggien kommer jag på nu...
Men då är det något special verktyg för att trycka in fett i dem då antar jag eller??:)

Tack för alla svar:)
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Är väl inte viktigt alls om man bara ser till att smörja! Det som gör det viktigt är att när man pressar in fett så pressas eventuellt vatten ut!
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
När man ser att fettet trycks ut ur glipor m.m så är det fyllt. Man brukar också kunna höra ett "bubblande" ljud typ.
Man kan då fortsätta att trycka in fettet så man får ut allt av det gamla.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är oftast inte så kinkigt som man tror med sommarförvaring.
Jag har alltid bara satt undan mina skotrar, utan att göra nått de senaste 20 åren...
De enda problem jag har haft är att det oxiderar i motorrummet av allt salt från sjövatten och vägsalt så numer försöker jag tvätta skotern innan den ställs bort samt spreja lite 5-56 på utsatta ytor under huven.
Smörjer gör jag kontinuerligt under sesongen.

Även om man har hyfsat mycket vatten i kedjehusoljan så rostar det inte om man har en hyfsad olajn men den smörjer sämre så byt så fort man misstänker vatten.

Om man vill starta skotern under sommaren så se till att den få gå varm så att kondensen i motorn kommer ut.


köp vilket fett som helst som är lämpligt för låga temperaturer.
 

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Har kört med fett från jobbet. Det är då vanligt smörjfett till entreprenadmaskiner. Men skulle säga att vilket fett som helst är bättre än inget alls så. Ett sämre fett försvinner fortare, ett bättre håller längre :)
 
R

RevMan

om du tittar i boggin, vid varenda del som rör sig kan det sitta en nippel.
framvagn likaså, där det är något som rör sig.

Konserveringsspray har jag aldrig använt, däremot har jag varmkört skotern ganska duktigt med 2-4v mellanrum.
Att starta motorn några gånger under sommaren är nästan sämre än att bara låta den stå.
När du startar motorn så blir den varm och kondens bildas som gör att vevstakslager rostar, dock ganska ovanligt nuförtiden.
Dagens oljor är ofta ganska bra på att konservera men vill man vara säker så ska man blåsa i konserveringsspray.

Bränslet är viktigt att konservera iaf. Det kan bildas så sjukligt mycket avlagringar som sätter igen bränslesystem.
Även om de flesta inte får problem så händer det att motorer rasar pga igensatta förgasare och bränslefilter.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Tack för all info av alla, kanon det:) När du menar konservera bränslet menar du att ha topp fullt nytt bränsle i och sen tömma och dra i nytt när man ska igång med skiten till hösten eller vad mer menas?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tack för all info av alla, kanon det:) När du menar konservera bränslet menar du att ha topp fullt nytt bränsle i och sen tömma och dra i nytt när man ska igång med skiten till hösten eller vad mer menas?
Man tömmer i en alkohol som stabiliserar bränslet, finns att köpa på diverse servicestationer och trevliga butiker :)