Yamaha 2013

JohanL

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
40
Boden
Ja den där nytron var ju spännande, inte mycke skillnad mellan den jag hade i fjol. Hoppas verkligen att den där inte var de bästa dom hade me å komma tills nästa år. Nä en nytro med en 2-takts trippel med 150hk hade varit häftigt....om man nu får drömma =)
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Alltså, jag tror ni har valt lite fel märke ? Yamaha är väl kända för driftsäkerheten. Varför satsa på nått nytt när det man har redan fungerar. Såklart så börjar väl phazer´n bli lite gammal har varit med från 2007. Där kanske man skulle önska en 700cc motor men vad mer. Nytron så kom dom med X-riden 2012 och dom kommer nog inte pensionera nytron på ett tag. Apex känns som alla säger lite avdankad men den säljer sig in hos köparna. Varför detta snack om turbo hela tiden ? tar ni er inte fram ? Anser att detta snack om turbo hela tiden börjar bli trögt. Varför skulle dom slänga på fabriksturbo och höja priset med 15.000-20.000. När vi konsumenter kan köpa det för 30.000. Näe jag trivs med Yamaha som det är inga konstigheter och driftsäkra, som nån sa dom äter inte alls rem som skidoo och polaris. OCH YAMAHA HAR SATSAT PÅ FYRTAKT KÖP NÅTT ANNAT OM NI VILL HA TVÅTAKT. Yamaha har uppenbarligen gjort en satsning på fyrtakt. har ni missat det ?
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag är då inte missnöjd över yamma ,
vad jag är missnöjd över är förväntningarna ,
dvs yammaha är ett mäktigt stort märke med oändliga resurser ..
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Japp, men se det så här. Yamaha är ett företag. Företaget är börsnoterat antagligen, det betyder att företaget måste tjäna pengar osv. Det måste ju kosta mer för ett företag att ta fram nya produkter än att förbättra dom produkterna man redan har ? Allt handlar ju om pengar. Om folk köper dina modeller år efter år varför börja producera något nytt som du inte vet hur marknaden kommer att reagera på ?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
andheex: De e väll de som folk känner, "Yamaha är väl kända för driftsäkerheten", dvs de är kända för att inte leverera skotrar med effekt trots att både efterfrågan och möjligheten finns.

.. de e de som är de tråkiga, de e ett sådant jävla tröttsamt uttalande att "varför ändra något som funkar". De kan oftast bli bättre, och att yamaha "kom" med x-riden på samma trötta sätt som att de "kom" nu med deras -13 1.75"..

De (Yamaha) e en sån jävla besvikelse, hoppas de växer på sig lite stake och vågar satsa lite i framtiden. ... . .. . hoppas hoppas hoppas de har en extra release i krokarna av brp's release..

Om folk köper dina modeller år efter år varför börja producera något nytt som du inte vet hur marknaden kommer att reagera på
...du vet inget om produktutveckling, ingenting, du kanske kan tänka dig, men de yamaha uppvisar, är att de har INGA ambitioner att bli nummer 1..
De e tragiskt. :tsk:
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Precis yamaha vill tjäna pengar ,det tror jag inte att dom inte gör med att låta en modell vara utan uppdateringar ,jag menar inte att dom ska nyproducera vart och vartannat år,
skidor ,matta kan man inte kalla uppdaterat eller?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan hålla med om att releasen var en besvikelse. Tyvärr är det väl så att skotertillverkning är begränsad ur ett globalt perspektiv. Svårt att få lönsamhet med så låga produktionsvolymer. Yamaha använder dyr teknik med sina fyrtaktsmotorer. Dyra tillverknings-och utvecklingskostnader. Önskvärt hade varit om dom fortsatt med samma underbara motorer och istället viderutvecklar chassit. Skoterutveckling kan kännas ganska konservativ, åtminstone Yamahas chassin.
Tänker på då Suzuki utvecklade sin GSXR750, man sparkade stora delar sin befintliga utvecklingsavdelning och tog in nytt folk som inte jobbat med mototcykelutveckling tidigare. Helt plötligt kom nya ideer och helt andra lösningar.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag tror ock hoppas att det blir nåt extra den 2 mars eftersom att dom släppte nytron i förtid utan förändring
för yammisar det är grejjer det =-)
 

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Matt,skidor,dämpare...Kanske inte så dyra grejer men. Folk har ju såna förväntningar. turbo hit turbo dit. Tvåtakt fyrtakt osv. Kan man inte bara vänta och se och sen får man ju faktiskt välja märke ? Sen angående Yamaha. Det kanske är ett aktiebolag ? Då sitter det styrelse,vd,Aktieägare som ska ha en bra avkastning på sina investerade pengar ? Finns många som har förväntningar på hur det ska gå ekonomiskt ? Då kan dom inte börja bygga nått som 100 svenska ska köpa ? haha... Yamaha är ju nummer 1 om du ser till driftsäkerheten ? eller har jag missat nått ? Skoterköpare världen över tycker soppan till skotern börjar bli dyr...ska vi då stoppa i värre motorer ? lite fel väg att gå ? Eller ska dom bygga skotrar inviduellt ?

Angående suzuki... nu är det väl lite så att alla som håller på i en bransch kollar in sina konkurrenter vad dom gör bra och försöker bygga vidare på det ? Yamaha tittar på skidoo och tvärtom ? Ska alla stora sparka sin personal tror inte det är rätt väg att gå ?

anders forsberg tränare i skellefteå hade ingen stor erfarenhet av hockey men nu går dom as bra.. Ska alla göra så då ?

Olika företag går olika vägar
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Mycket funderingar....

Nu är ju Yamaha precis som du säger ett vinstdrivande företag, men att spara in på utveckling för att öka utdelningarna till ägarna är knappast realistiskt -dom är redan minst på marknaden, och växer knappast genom att säga till kunderna : Ni får nöja er med det, i år blir det nya fina klistermärken.
Även Yamaha måste utvecklas, varför inte en Nytro som väger typ 50 kg mindre?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Enligt SledTalk bloggen så släpptes XTX1.75 nu pga att de skulle kunna ha med den på sin roadtripp med provmaskiner. Så vem vet, det kanske kommer nå nytt sen i mars.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Matt,skidor,dämpare...Kanske inte så dyra grejer men. Folk har ju såna förväntningar. turbo hit turbo dit. Tvåtakt fyrtakt osv. Kan man inte bara vänta och se och sen får man ju faktiskt välja märke ? Sen angående Yamaha. Det kanske är ett aktiebolag ? Då sitter det styrelse,vd,Aktieägare som ska ha en bra avkastning på sina investerade pengar ? Finns många som har förväntningar på hur det ska gå ekonomiskt ? Då kan dom inte börja bygga nått som 100 svenska ska köpa ? haha... Yamaha är ju nummer 1 om du ser till driftsäkerheten ? eller har jag missat nått ? Skoterköpare världen över tycker soppan till skotern börjar bli dyr...ska vi då stoppa i värre motorer ? lite fel väg att gå ? Eller ska dom bygga skotrar inviduellt ?

Angående suzuki... nu är det väl lite så att alla som håller på i en bransch kollar in sina konkurrenter vad dom gör bra och försöker bygga vidare på det ? Yamaha tittar på skidoo och tvärtom ? Ska alla stora sparka sin personal tror inte det är rätt väg att gå ?

anders forsberg tränare i skellefteå hade ingen stor erfarenhet av hockey men nu går dom as bra.. Ska alla göra så då ?

Olika företag går olika vägar
Så du menar att 10 år som juniortränare, talangscout hos Ottawa Senators och utvecklare hos svenska ishockeyförbundet inte är någon stor erfarenhet av hockey?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Spännande det här.
Man kan väl säga att andrahandsvärdet på min Nytro MCX bestäms om tre dagar beroende på vad dom kommer att presentera. :Cry:

Samtidigt så vill jag såklart att dom släpper en helt ny modell enligt följande spec:

- 4cyl 4t
- turbo
- 320hk original
- 165kg fulltankad (43l tank)
- Körställning ungefär som Nytro med OFT Relocator
- 174" längd, 3" kamhöjd
- 5 års garanti
- Går på 95 oktan
- Pris: 78 600:-