går orent, vad säger stiften?

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Nu har jag varit ute och skruvat.
Och det var inte stora hål i nått av lågfartsmunstyckerna.
Jag hittade ingen kabel som var rätt storlek att fila med, så jag tog tryckluft.
Tillbaka med allt och ut med luft skruv 1 varv, bränsle 2.
När skotern började bli varm, tvekade den väldigt mycket och rusade på tomgången.
Jag började skruva in luftskruven igen med ett kvarts varv.
Den går bäst /ok när den är halv utskruvad, även varvräknaren går ner i ok takt (lite fördröjd tycker jag).
jag såg min mustycket var lågfart 50 och hög 140 (tror detta ska vara standard).
Tror du på att gå upp i lågfarten?
Jag upplever ändå att står den en stund på tomgång så börjar den sura när jag ska iväg ( men det är kanske så med 2 takts förgasare?).
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Det övre ser ganska ok ut förutom ev 1 steg för mjukt och ev lite surning på lägre varv. Värmeövergången på elektråden ska vara mitt uppe på raka delen då har man rätt värmetal. Din övergång till kylning ligger farligt långt ner i kroken = kan smälta av elektråden!

Nedre stiftet ser lite snålt ut på högfart eller nålhöjd. Testa ut om nålana ligger på rätt höjd genom att köra is minst 3km på halv gas och slå av tändning i fart med bibehållen gashöjd tills motorn stannat helt. Färgen du får då talar om om du ska höja eller sänka nålarna.

Bägge stiften ser ut att gå fett på lågfart alt nålhöjd måste som sagt provas ut på is/sjö

Om den 4taktar på tom,g prova skruva på luft/bränsle skruvarna för att få den snålare. Går inte det kan den behöva lite mindre lågfartare.

Högfarten gör du samma förfarande som nålhöjdstestet fast på full gas såklart ,,där räcker 600-700m om du kör halv gas 1km före så den rensar ur sig innan fullgasrepan.

Försök få bägge stiften lika som ditt övre stift är i färg på porslinet för det är där man kollar läget.
Kör vidare på dessa stifts hårdhet till du har fått både halv gas och full gas liknande övre stiftets färg. Det kan tänkas att den går snålt på full gas nu och om den ska ha mer soppa där så kan värmeövergången komma högre upp på bygeln och då är värmetalet rätt. Men ligger värmeövergången fortfarande kvar så nära bygelfäste trotts rätt färg på porslinet a full gas byt genast till hårdare stift.
måste bara berömma dig litegrann! fan vilken kunskap!
och så jäkla bra att du tar tid på dig och hjälper andra med frågor! thumbs up!
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
140 på högfart måste vara på tok för litet till en 600
Jag har 380 i båda gasarna till en rotax 600
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.776
845
113
Kramfors
Nu har jag varit ute och skruvat.
Och det var inte stora hål i nått av lågfartsmunstyckerna.
Jag hittade ingen kabel som var rätt storlek att fila med, så jag tog tryckluft.
Tillbaka med allt och ut med luft skruv 1 varv, bränsle 2.
När skotern började bli varm, tvekade den väldigt mycket och rusade på tomgången.
Jag började skruva in luftskruven igen med ett kvarts varv.
Den går bäst /ok när den är halv utskruvad, även varvräknaren går ner i ok takt (lite fördröjd tycker jag).
jag såg min mustycket var lågfart 50 och hög 140 (tror detta ska vara standard).
Tror du på att gå upp i lågfarten?
Jag upplever ändå att står den en stund på tomgång så börjar den sura när jag ska iväg ( men det är kanske så med 2 takts förgasare?).
Du behöver inte byta munstycken.

Nu är du ganska rätt ute men fortsätt skruva på bränsle och luftskruven. Det låter som du kan öppna bränsleskruven lite till och istället skruva ut luftskruven mer. Prova även olika trottelhöjder med tomgångsskruven ,,,,brukar vara lättare att stabilisera en låg tomg = lättare för motorn att gå ner i varv blir typ chokverkan av lägre trottelhöjd.

Om det inte går skruva sig till stabil tomg utan surning när man väl fått bort rusningen så brukar det indikera trötta reedblad. När reedblade tappar spänsten och glipar mer än 0,5mm så är det käpprätt omöjligt att få stabil tomg.

Jag skulle i vilket fall som helst köpt lösa Boyesen blad till org korgen för det är billigaste trimm som finns.

På Ebay köper du dem för ca 300-400kr och då får du en rappare maskin och även någon kuse extra på topp + att du vet bladen är ok. Finns även i Sverge överallt
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tack för dina svar.
har nu beställt nya boysen power reeds 568, så det blir intressant att byta (som jag fått för mig att det heter för orginalkorgen).
Behöver man byta nya packningar?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.776
845
113
Kramfors
Tack för dina svar.
har nu beställt nya boysen power reeds 568, så det blir intressant att byta (som jag fått för mig att det heter för orginalkorgen).
Behöver man byta nya packningar?
Ja du har köpt rätt reeds. När du monterat dem kan du behöva justera på alla skruvar igen ,men det är normalt. Brukar medfölja en lapp där det står rek,i "vissa fall" byter man även lågfartsmunstycket.

Packningar byter du endast om de går sönder. Och om de går sönder kan du klippa till nya av tunn kartong som du hittar i matskafferiet . Köp gärna packningsspray och spruta på alla packningsytor. Det gäller alla packningar man byter i hela motorn även topplockspackningar. Inget måste med sprayen men en stor fördel då det aldrig läker efter att man monterat med spray.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.776
845
113
Kramfors
Det är olika vad som rek i papperna som följer med.

Kör utan i vilket fall annars funkar inte mittenutsläppet på reedsen lika bra.

Men Boyesen håller inte lika länge som org reeds. Räkna med ca300-500 mil .

Man kan vända dem vid 300mil och åka vidare lika länge till.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Okej.
Jag hann sätta dit stopparna, får ta lös dom vid tillfälle.
Så det är ingen risk att dom går av, eller börjar fladdra "okontrollerat"
Jag upplever att den vart mycket snabbare på att svara på gasen.
Även tomgången vart mycket bättre.
Tusen tack alla för all hjälp, speciellt du Boost 3
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
jag gissar att den går snålt på lågfart?
Efter jag kollat stiften, vände jag på gasarna igen.

Rengjorde igen, och hittade ett litet skräp en ena lågfart (som gick blåsa bort).
Tänkte jag testar att skruva ut bränsle 2,5 varv (borde gå lite fett). Luft 0,5 varv
Enligt många ska inställningen på mina gasare till min maskin vara ca 2 varv bränsle och 1 varv luft.
Testade idag, men upplever att den går lite fett (om jag tvärt gasar), men tomgången dröjer sig ändå kvar.
Lågfarten är strlk 50 (original).
Vad händer om jag sänker eller höjer nålen ett snäpp?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.776
845
113
Kramfors
Dem där färgerna är mest svårtålkade. Om du höjer nålarna kan du i bästa fall få lite brunare färg vid halv gas åka. Höj nålarna ett snäpp ,dvs clips neråt på nålen och kolla igen.

Kolla även att nålarna sitter på samma höjder för stiften såg väldigt olika ut.

Jag mins inte om du testat kompet i motorn? Om inte så gör det.

Ställ in lågfartsskruvarna enligt org rek och ställ in tomg till ca 1500-1700varv. Ställ in tom när motorn inte rusar.

Stålborsta av stiften innan du kollar igen.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hittade en handbok på nätet, där skulle luft vara 1/2 utskruvad.
Och bränsleskruvarna 1 1/2.
Jag har försökt få till det efter det jag hade hört .
Luft 1 varv, och bränsle 2.
Jag tror jag börjar om från början efter inställningarna från handboken.
Jag ska även kolla nålarna på förgasarna.
Jag gjorde komptest i fjol. Båda cylindrarna var lika.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tänkte jag skulle dela med mig vad som hänt.....2 år senare (det blev 0 mil förra vintern)


Innan jag började skruva stod nålarna i läge 3.
Luftskruv 0,5
Bränsle 2,5.

Nu har går den grymt bra , efter grundinställning.

Nålar i läge 4
Bränsle 1,5
Luft 0,5

Det som ställde till det med injusteringen genom koll av tändstiften, var att ena ventilen (avgassidan) som duschar in olja i insuget.
Den ska tydligen öppna vid -0,2 tryck, droppade på ganska friskt hela tiden.
 

Charles

Medlem
13 jan 2013
26
0
1
Piteå
Testa ut om nålana ligger på rätt höjd genom att köra is minst 3km på halv gas och slå av tändning i fart med bibehållen gashöjd tills motorn stannat helt. Färgen du får då talar om om du ska höja eller sänka nålarna.

Bägge stiften ser ut att gå fett på lågfart alt nålhöjd måste som sagt provas ut på is/sjö

Om den 4taktar på tom,g prova skruva på luft/bränsle skruvarna för att få den snålare. Går inte det kan den behöva lite mindre lågfartare.

Högfarten gör du samma förfarande som nålhöjdstestet fast på full gas såklart ,,där räcker 600-700m om du kör halv gas 1km före så den rensar ur sig innan fullgasrepan.
Jag har funderat på det här. Borde man inte släppa gasen när man dödat tändningen? Annars fortsätter väl motorn dra in en massa soppa i motorn under tiden den varvar ner? Kan ju ta en stund innan man fått stopp på skotern och då har ju motorn dragits runt av variatorremmen en stund.. Alternativet är väl att dra i bromsen och nita.