Maskinen är en Lynx 5900 -05 med en Rotax 503 med dubbla förgasare. Maskinen har endast gått 150 mil och den har stått något år innan den togs i bruk igen denna säsongen. Förgasarna ultraljudstvättades nyligen (ej av mig).
När motorn är varm och maskinen står på tomgång och man gasar iväg så bluddrar/tvekar den. Trycker man full gas från tomgång (med varm motor) stannar den. Får ta om på gasen för att den inte ska dö/stanna och när man fått upp varvet går den bra. Upplever att det är som att köra med choken i. Upplever att den går lite orent på mellanregistret också. När motorn är kall bluddrar den i princip inget alls.
När den ska startas från kall kan choken INTE användas för då startar inte maskinen. Utan choken startar den hur enkelt som helst från kall. Lägger man i choken, oavsett varm eller kall motor, så tvärdör den.
Båda stiften är blöta efter att man kört.
Tomgången är bra och den kan stå på tomgång utan att stanna. När man kör och sedan släpper gasen och stannar är tomgången något högre för att sedan sjunka efter någon sekund, detta vid varm motor.
Jag har testat att spraya startgas runt områden där jag läst mig till att dessa motorer kan suga tjuvluft (insug, packbox vev, cylinderfot). När jag sprayat har tomgången INTE påverkats.
Jag har också testat att slacka på chokevajrarna utan resultat.
Vad borde jag testa härnäst?
Kan luftskruvarna vara felställda? (Tänker om skruvarna ej justerats in efter förgasartvätt)
När motorn är varm och maskinen står på tomgång och man gasar iväg så bluddrar/tvekar den. Trycker man full gas från tomgång (med varm motor) stannar den. Får ta om på gasen för att den inte ska dö/stanna och när man fått upp varvet går den bra. Upplever att det är som att köra med choken i. Upplever att den går lite orent på mellanregistret också. När motorn är kall bluddrar den i princip inget alls.
När den ska startas från kall kan choken INTE användas för då startar inte maskinen. Utan choken startar den hur enkelt som helst från kall. Lägger man i choken, oavsett varm eller kall motor, så tvärdör den.
Båda stiften är blöta efter att man kört.
Tomgången är bra och den kan stå på tomgång utan att stanna. När man kör och sedan släpper gasen och stannar är tomgången något högre för att sedan sjunka efter någon sekund, detta vid varm motor.
Jag har testat att spraya startgas runt områden där jag läst mig till att dessa motorer kan suga tjuvluft (insug, packbox vev, cylinderfot). När jag sprayat har tomgången INTE påverkats.
Jag har också testat att slacka på chokevajrarna utan resultat.
Vad borde jag testa härnäst?
Kan luftskruvarna vara felställda? (Tänker om skruvarna ej justerats in efter förgasartvätt)