Rotax 503 dör vid gaspådrag

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
461
0
16
Maskinen är en Lynx 5900 -05 med en Rotax 503 med dubbla förgasare. Maskinen har endast gått 150 mil och den har stått något år innan den togs i bruk igen denna säsongen. Förgasarna ultraljudstvättades nyligen (ej av mig).

När motorn är varm och maskinen står på tomgång och man gasar iväg så bluddrar/tvekar den. Trycker man full gas från tomgång (med varm motor) stannar den. Får ta om på gasen för att den inte ska dö/stanna och när man fått upp varvet går den bra. Upplever att det är som att köra med choken i. Upplever att den går lite orent på mellanregistret också. När motorn är kall bluddrar den i princip inget alls.

När den ska startas från kall kan choken INTE användas för då startar inte maskinen. Utan choken startar den hur enkelt som helst från kall. Lägger man i choken, oavsett varm eller kall motor, så tvärdör den.

Båda stiften är blöta efter att man kört.

Tomgången är bra och den kan stå på tomgång utan att stanna. När man kör och sedan släpper gasen och stannar är tomgången något högre för att sedan sjunka efter någon sekund, detta vid varm motor.

Jag har testat att spraya startgas runt områden där jag läst mig till att dessa motorer kan suga tjuvluft (insug, packbox vev, cylinderfot). När jag sprayat har tomgången INTE påverkats.

Jag har också testat att slacka på chokevajrarna utan resultat.

Vad borde jag testa härnäst?

Kan luftskruvarna vara felställda? (Tänker om skruvarna ej justerats in efter förgasartvätt)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Hum de va lite klurigt fel. Iom att den går rent på tomg och nästan rusar lite då du släppoer ner den på tomg låter de som bränsleskruvarna är rätt inställa men snare åt de snåla hållet men kolla att de står lika mycket utskruvade på bägge gasarna. Justera även in så trottlarna lyfter lika mycket vid full gas och på tomgång.
De skulle kunna va att nålventilen läcker lite så den flödar över när du väl kör och flotörnivån kan va för högt ställd så den flödar över lätt. Om du vänder förgasarna upponer ska du kunna suga fast tungar i inkommande bränsleledning tra en slang och trula dit o sug fast tungan i slangen. Om de läcker liulla minstra så får du rengöra flotörnålsätet. Men även om de är tvärtätt så måste du skruva lös nålksätetr och blåsa rent där bakom för de kan va skräp som sugs upp i nålsätet som gör att nålventilen inte tätar när du väl drar iväg.
Blir bägge cylindrarnas tändstift lika blöta? Om ena stiftet blir blötare så kan bränslepumpen läcka in soppa via pumpen menmbra in till vebvhuset den vakumslangen är fäst vid minns inte i vilket vevhus. Bränslepumpen kollar du genom att dra loss vakumdrivslangen som går till ena vevhuset och samma sak där sug fast tungan i en slang montarad mot bränslepump, de ska va tvärtätt i både blås och sugning. Om allt är ok och den även surar i gasssöppning 15%-70% så sänk trottelnålarna ett hack men de ger ingen fördel vid start och gaspådrag under 15% och full gas. Slakat chokvarar nmen har du rengjort borrhålen för chok plunchar och själva pluncharna nför de kan kärva utan dess like om de står mycket som den gjort.
Har den även primerchok för de är vanligt att man mont på dessa åk. De brukar kunna läcka så den suger i sig soppoa hela tiden Vik iså fall ihop de slangarna och strapsa ihop dem o kör enbart med vanliga choken.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
461
0
16
Tusen tack får tipsen!

Stiftet på PTO-sidan var blötare än det på MAG-sidan. Kan det vara så att vacuumslangen fäster på den sidan av vevhuset tro?

Jag ska testa bränslepumpen efter jobbet.

Får gå vidare och testa de andra punkterna som listades om det visar sig att bränslepumpen är fullt fungerande.

Maskinen har inte någon primer.

Återkommer när jag testat.

Jag tar tacksamt emot alla förslag på felsökningar jag kan göra.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
461
0
16
Bränslepumpen kollar du genom att dra loss vakumdrivslangen som går till ena vevhuset och samma sak där sug fast tungan i en slang montarad mot bränslepump, de ska va tvärtätt i både blås och sugning.
Vilken slang ska jag suga fast tungan i?

Vilken slang som helst som är kopplad till bränslepumpen förutom vakumslangen?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Den slang som driver pumpmembranet som är ansluten på ett av motorns vevhus. Du kan lossa den slangen på pumpen och ta en anna slang som du tillfälligt mont på pumpen o sug i den.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
461
0
16
Den slang som driver pumpmembranet som är ansluten på ett av motorns vevhus. Du kan lossa den slangen på pumpen och ta en anna slang som du tillfälligt mont på pumpen o sug i den.
Okej, tack!

Behöver bensinslangarna sitta kvar på förgasarna för att testet ska fungera? Jag har testat med förgasarna bortplockade och bensinslangarna hängande löst i motorutrymmet.

När jag testat vakumslangen kopplad på pumpen kan inte suga fast tungan i den. När jag suger kommer det luft och när jag blåser trycker det ut bränsle ur bensinslangarna.

Indikerar detta att pumpen inte fungerar som den ska då alltså?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Ok då läcker nog membranet i pumpen ., Va den vakumslanen ansluten till samma vevhus som de blötaste stiftet? Köp renoverinssat eller köp helt ny pump för de är inte dyra. Rinab och Skoterdelen har allt som behövs.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
461
0
16
Ok då läcker nog membranet i pumpen ., Va den vakumslanen ansluten till samma vevhus som de blötaste stiftet? Köp renoverinssat eller köp helt ny pump för de är inte dyra. Rinab och Skoterdelen har allt som behövs.
Japp, vakumslangen var ansluten till samma vevhus där det blötaste stiftet satt.
Tack för tipset, ska kika på det.
Det spelar alltså ingen roll om man köper en ny eller renoverar, det går på ett ut funktionsmässigt?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Ja de går bra med nästan viken pump som helst men köp iså fall en som lev minst 30l timmen. Och ev två bränsleslangutgångar iom att du har två gasare. Om de finns renoveringskit till org pump så köp det i första hand för de är en bra pump.