Tyst i hjälmen?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hur gör ni?

Jag använder klassiska gula proppar, tunn hjälmhuva och hjälm.

Men jag önskar att det gick att få ner ljudnivån ännu bättre.

Kör man 7-8 timmar kan det ju behövas.

Förslag?

(...och JA, jag undanber mig lustiga svar typ "-Köp en fyrtaktare.." eller "-Slå av motorn...")

R

Robin

Kanske bästa alternativet är att köpa en ny hjälm?

Är du inte ute efter något nytt så kan jag tipsa om snopro xross hjälmar (givetvis beroende på vad det är för hjälm du använder så passar säkerligen andra modeller bättre)men tycker min hjälm dämpar ljudet riktigt bra.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Hur gör ni?

Förslag?

(...och JA, jag undanber mig lustiga svar typ "-Köp en fyrtaktare.." eller "-Slå av motorn...")
det finns ju även proppar som är utanpå örat, borde gå att kombinera flera

http://www.earstore.se/produkt/95-oronproppar-ateranvandbara-Mack's-Mack's-Pillow-Soft.htm

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hmm, Peltorhjälm :)

Bra idé, varför har jag inte tänkt på det förut?

Var kan man prova storleken i Boden/Luleå..fyrkanten området?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Byt ut de gula skitropparna och skaffa något som är mer anpassat för öronen
till exempel har Moldex proppar som heter 'spark plug' Top of the line!

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag har byggt in ett par rejäla hörlurar i hjälmen.
Jag lyckades även bygga in en liten volymkontroll i hjälmen.

Då kan jag lyssna på MP3/radio när jag kör. :rock:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Nåt man skulle vilja ha är ju nån typ av walkie-talkie i hjälmen så man inte behöver stänga av skotern eller skrika varje gång man ska snacka med dom man är ute och åker med. Det vore fräckt :)

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Nåt man skulle vilja ha är ju nån typ av walkie-talkie i hjälmen så man inte behöver stänga av skotern eller skrika varje gång man ska snacka med dom man är ute och åker med. Det vore fräckt :)
Om ja inte är helt ute å cycklar så finns det att köpa redan! Men tror att ett sånt kitt kostar som min skoter ungefär :rolleyes:

Så för mej blire till att skrika ...:p

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hmm, Peltorhjälm :)

Bra idé, varför har jag inte tänkt på det förut?

Var kan man prova storleken i Boden/Luleå..fyrkanten området?
Det finns några peltorhjälmar hos Kalix Maskiner i Luleå. Har dock för mig att det inte direkt är ditt favoritföretag. :D

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det finns några peltorhjälmar hos Kalix Maskiner i Luleå. Har dock för mig att det inte direkt är ditt favoritföretag. :D
Nä du, helt rätt :(

De kommer aldrig få se mina pengar i sin kassaapparat, någonsin...

Skulle hellre åka till Umeå för att prova om jag var tvungen.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nä du, helt rätt :(

De kommer aldrig få se mina pengar i sin kassaapparat, någonsin...

Skulle hellre åka till Umeå för att prova om jag var tvungen.
Men nu ska du ju bara prova storlekar! :)
Hitta din storlek och googla fram billigaste stället att leverera dig krukan ifråga.

vevarsel

Välkänd medlem
11 feb 2008
112
0
6
Hur gör ni?

Förslag?

Lyfter denna tråd lite. De gula "Ear" propparna dämpar ju väldigt mycket, om inte bäst av alla hörselproppar (om man bortser ifrån formgjutna). Nu är ljudåtergivelsen inte 100 på denna propp men dämpar det gör den, om man sätter in dem rätt i öronen dvs.
Har sett folk haft dem hängandes ut från örat och tror att det är så det ska vara :)

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Lyfter denna tråd lite. De gula "Ear" propparna dämpar ju väldigt mycket, om inte bäst av alla hörselproppar (om man bortser ifrån formgjutna). Nu är ljudåtergivelsen inte 100 på denna propp men dämpar det gör den, om man sätter in dem rätt i öronen dvs.
Har sett folk haft dem hängandes ut från örat och tror att det är så det ska vara :)

Japp, så har ju nästan 90% av skoterförarna som använder propparna, de ska egentligen ganska långt in i örat, ungefär så att kanten ligger jäms med örat. Drar man örat utåt så är det lättare att få in de helt!

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Japp, så har ju nästan 90% av skoterförarna som använder propparna, de ska egentligen ganska långt in i örat, ungefär så att kanten ligger jäms med örat. Drar man örat utåt så är det lättare att få in de helt!
En kompis har såna där då han kör sin R1. Jag hade såna där på en konsert men dom satt bara i då förbandet spelade, sedan for dom ur på första låten även fast jag pulade in dom så långt jag kunde :rolleyes:

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
En kompis har såna där då han kör sin R1. Jag hade såna där på en konsert men dom satt bara i då förbandet spelade, sedan for dom ur på första låten även fast jag pulade in dom så långt jag kunde :rolleyes:

Så långt du kunde? Då har du nog för stora öronproppar som inte rymms i dina öron.

Själv använder jag appotekens öronproppar small, passar ypperligt för mej

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4775&ProductSKU=233662&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo