Bästa "lapp-moppen"

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Yamaha BR250tf är inte så tokig heller knappt med effekt för att orka gräva ner sig med nästan 4m lång matta.

J

Jas Gas

Jag var sugen att köpa en polaris Widetrack med en 700motor för ett par år sen,tror att den skulle var bra i snön om man meckla lite i variatorn.
Ser att lapparna börjar att byta bort foxarna mot förlängda 550 maskiner.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men vad i H*lvete pysslar ni med. Nu måste det vara längesen vi hade 2m puder för ni börjar ju tappa begrepp om saker och ting.

När du är därute och kryssar mellan träden så finns det två saker som kan rädda er. Bärighet och framåtdriv. Bärighet hittar du i en bredbandare men den plogar så mycket att du efter ett tag fastnar. Oavsett. Ofta har de inte tillräckligt med motor för att ge tillräckligt driv heller. En modern mountain kombinerar de båda på ett oslagbart sätt. Oavsett när. Oavsett hur. Oavsett var du tänkt köra.

Vilken maskin som helst med lite längre matta tar sig ju men det är på öppna ytor där du kan hålla uppe farten. Inne i skogen där du måste kryssa dig fram finns bara två maskiner som klarar sig. Bredbandaren och mountainmaskinen. Bredbandaren därför att den har bärighet men framförallt därför att den kan backa när man fastnar, det kan man inte med en mountain utan den gräver ned sig. Samt mountainmaskinen som tar sig fram genom att skyffla undan så mycket snö som möjligt per given tidsenhet. Hade du uppfunnit en mountain som kan backa i snön samt med dragarmöjligheter så hade bredbandarens saga varit all.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Visst tar man sig fram med 51mm matta osv. Men bara till en viss gräns, vilket jag upptäckte idag när jag fastnade och hade snö upp i armhålorna, å då är jag ingen såndär pallevante på 150cm utan 185cm över jordytan.
Så länge man kan ha lite fart så flyter de jävligt bra med mycketmotor och mycket matta. Men i vissa lägen för att klara både sig själv och maskin måste man lugna ner temot å då sitter man där. Visst är de charmigt å så, men inte i alla lägen.