Mattan skadad efter byte!!!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har bytt matta för nån vecka sen, har nyss kommit hem efter en vecka i fjällen och kollade igenom skotern lite.. Upptäckte skador på mattan :mad:.. Det är på insidan exakt i mitten på mattan, urgröpningar som en krona stor och ca 3mm djupa med 5-7cm mellanrum!!! Detta är på hela mattan.. Har släppt på mattan och försökt felsöka var det tagit i men hittar inget!! Den går dra runt lätt och fint för hand..
Nån som har något tips på vars jag ska felsöka????:hmmmm2:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
troligen tagit i vid ett stötdämparfäste.
Har kollat det men "skadan" är rak i en kant och rund resten..Som att det är en vass kant som skavt sen fått med sen en bit..
Jag var och kände runt dämparna men hittade inte direkt nåt i fästet som är vasst!!
Tror du det är upptill eller nertill det har tagit i??

Det är så jäkla surt då mattan inte gått många mil..Är inte alls sugen på att köpa en ny pga detta..

Ska fixa upp lite bilder i morgon..

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det är nedre främre stötdämparfästet, skulle jag tro. Hade likadant på min förra skoter. mattan böjs in mellan slidesen, så det tog i och nötte sönder. Kanske avhjälps med ett par extra boggiehjul i närheten, om det ryms på insidan av slidesen?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
HAr du haft lös bakre dämparen? Jag monterade dit Öhlinaren bak på ProXen fel väg en gång, (piggybacken på ovansidan istället för under eller om det nu var tvärt om), och då tog piggybacken i mattan när den fjädrade ihop och gjorde märken precis som dom du beskriver fast kanske inte så djupa....

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
HAr du haft lös bakre dämparen? Jag monterade dit Öhlinaren bak på ProXen fel väg en gång, (piggybacken på ovansidan istället för under eller om det nu var tvärt om), och då tog piggybacken i mattan när den fjädrade ihop och gjorde märken precis som dom du beskriver fast kanske inte så djupa....
Har haft lös dämparen i somras för renovering, tog för givet att jag satte tillbaks den rätt, men ska kolla det. Tack för tipset

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Annars så kan det funka att haka loss fjädrarna så boggin blir mjuk och tryck ihop den och se vad som tar i. Beror lite på vad och vart problemet är om man kan simulera det på garagegolvet. Har det tagit i kanten på piggybacken så borde det synas på den tycker man, fast det är ju inte säker....

Det var minsann inte vackra märken.....

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Hade liknande skador på min gamla rev. Kammarna försvann innan det blev allvarligt med dessa skador. Blev exakt som på bilden men aldrig djupare skador..

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hade din tidigare matta liknande skador?
Nej den var bara sliten på kammarna,,inte så här..
Ska testa lossa på fjädrarna och se om jag ser var det tar i.. Tycker det borde vara nåt vasst som tagit i eftersom det som skurit "gropar"

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är nedre främre stötdämparfästet, skulle jag tro. Hade likadant på min förra skoter. mattan böjs in mellan slidesen, så det tog i och nötte sönder. Kanske avhjälps med ett par extra boggiehjul i närheten, om det ryms på insidan av slidesen?
Trodde också det var där men det sitter redan boggihjul väldigt nära..Kan det vara på ovansidan!!?
Har väldigt svårt att hitta var det tagit i nånstans,,har lossat fjädrar utan att tydligt ha sett något som tar i,,Tycker att främre dämparens övre del sitter väldigt nära men den sitter på samma ställe som den gjorde med förra mattan och den hade inga skador alls..

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Har exakt samma problem på min srx 700 -98. Det är regelbunda skador (5-7 cm typ) och de är så djupa att trät visar sig tydligt. Vad fasiken kan det vara????

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har samma skit på min skoter, den verkar käka av mattan när den kuggar över, min matta är en 365 med 52mm kammar. Nonslip är köpta och får se om problemet försvinner, jag tror då det.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
har samma skit på min skoter, den verkar käka av mattan när den kuggar över, min matta är en 365 med 52mm kammar. Nonslip är köpta och får se om problemet försvinner, jag tror då det.
Ska nog testa samma sak, har plockat lös snart allt utan att se några som helst antydningar till att det tar i någonstans..

Hur mycket tappar man i livslängd på mattan då en sån här sak sker??

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Dom där nötningarna är ju i linje med "knopparna". Om du förstår vad jag menar.. Känns som om det skulle kunna vara nåt med drivrullarna.. Bara spontant av att kolla på bilderna..