Arctic Cat TM8-R

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Det kommer det kommer :) Har väl ca 200 bilder nu redan... och jag är ganska långt ifrån klar. :) Det här med att polera var ju en dum idé.. tar enormt med tid!
Har inte monterat så mkt ännu, mest fixat det som skulle göras med prylarna, borrat å gängat lite hål, demonterat lite mer, kabeldragningar, fixat reedsen å sånt tråkigt...
Imorgon skall TPSen fixas på nya spjällhuset å sen sätter monteringen igång på allvar! :p
Kan slänga upp nån bild imorrn, kameran är i garaget.

Har du fått nå grejjer K-len?
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
okej!!
Har väntat som f...n på att du skulle slänga upp några bilder på monteringen så man slipper klia sig i huvudet så mkt själv..:).
Min montering har stannat upp lite har nämligen dåligt med gängsatser osv, och sen saknas det en nippel till spjällhuset, och det verkar vara en kontakt på attitudeboxen som inte stämmer också.Blir nog att borra och gänga kompressorhuset i veckan så man kan montera turbon osv
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
okej!!
Har väntat som f...n på att du skulle slänga upp några bilder på monteringen så man slipper klia sig i huvudet så mkt själv..:).
Min montering har stannat upp lite har nämligen dåligt med gängsatser osv, och sen saknas det en nippel till spjällhuset, och det verkar vara en kontakt på attitudeboxen som inte stämmer också.Blir nog att borra och gänga kompressorhuset i veckan så man kan montera turbon osv
Det är precis vad jag har gjort idag. Den är svår att få tag i den där gängtappen till turbon..

Vilken nippel är det som saknas till spjällhuset? Du ska väl köra med orginal hus va? Och vilken kontakt är det som inte stämmer?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det kommer det kommer :) Har väl ca 200 bilder nu redan... och jag är ganska långt ifrån klar. :) Det här med att polera var ju en dum idé.. tar enormt med tid!
Har inte monterat så mkt ännu, mest fixat det som skulle göras med prylarna, borrat å gängat lite hål, demonterat lite mer, kabeldragningar, fixat reedsen å sånt tråkigt...
Imorgon skall TPSen fixas på nya spjällhuset å sen sätter monteringen igång på allvar! :p
Kan slänga upp nån bild imorrn, kameran är i garaget.

Har du fått nå grejjer K-len?
Kanske... :hmmmm:

 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Hehe, precis, inte bara bara.. :) Skulle flytta över TPSen idag... och nää, den vill inte funka.. så nu är jag strandad 2 dagar till!! Grrrr
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
Det är precis vad jag har gjort idag. Den är svår att få tag i den där gängtappen till turbon..

Vilken nippel är det som saknas till spjällhuset? Du ska väl köra med orginal hus va? Och vilken kontakt är det som inte stämmer?

Man ska ju borra och gänga spjällhuset samt sätta i en 10-32as nippel och dra en slang till dumpen, hade varken nippeln eller slangen med i kittet. Ena kontakten till injektorn på attitudeboxen hade kilspåren i kontakthuset på fel ställe har tagit en bild på det och skickat till dale, får väl se vad han säger.
Nog kanske jag kan vara ute och cykla men det får vi reda på när han svarar...:).
Och kan ju säga att det var mer än jag hade räknat med att göra det här, och du har ju det ännu mer jävligt iom dom större spjällhusen, men det är klart, när man har gjort det en gång så är det ju mkt lättare andra..:)
Vad var det som tjorvade med tps:en?
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Jo precis. Tog en stund innan jag lyckades hitta en 10-32 gängtapp! Sen hålet i kompressorhuset som skall borras med en 5/16 borr kan du borra med en 8mm istället... For och köpte en 5/16 borr, den enda som fanns i hela j*vla stan kostade 319kr.!!!! Och när jag surt nog borrat mitt hyffsat dyra hål så är det ändå för tight att gänga med den rekomenderade tappen så fick ändå borra med 8 mm borr. (5/16 är 7,9mm)

Jasså, satt kablarna fel? konstigt, skall bara vara på de äldre m8orna som man skulle behöva flytta dem.
Och visst fan var det mer att göra än man först trodde... sen så har jag rätt mkt mer att göra än att bara montera turbon, allt ska poleras och fixas å målas å putsas.. usch.. Men fint blir det! :cheer2:
Ja inte fan vet jag vad som var fel på den, skotern har gått 22 mil, Tog loss den igår nere på Arctic verkstan, flyttade över den och den vägrar visa rätt värden... (Jag har varit väldigt försiktig med den så den ska inte vara pajj) Oavsett hur vi gjorde fick vi den bara att visa fullgasvärden vid stängda spjäll, och sen tvärtom vid fulla spjäll.. Mkt konstigt. En ny är beställd så vi får se imorgon.

Annars så är kablaget färdigdraget från styret och ner, så värmeskölden är ditmonterad och sen är det "bara" att börja bulta dit saker..

Man ska ju borra och gänga spjällhuset samt sätta i en 10-32as nippel och dra en slang till dumpen, hade varken nippeln eller slangen med i kittet. Ena kontakten till injektorn på attitudeboxen hade kilspåren i kontakthuset på fel ställe har tagit en bild på det och skickat till dale, får väl se vad han säger.
Nog kanske jag kan vara ute och cykla men det får vi reda på när han svarar...:).
Och kan ju säga att det var mer än jag hade räknat med att göra det här, och du har ju det ännu mer jävligt iom dom större spjällhusen, men det är klart, när man har gjort det en gång så är det ju mkt lättare andra..:)
Vad var det som tjorvade med tps:en?
 

Superfly

Medlem
10 nov 2009
44
0
1
Jokkmokk
perfekt, var inne på det, eftersom den är konisk, men bra att veta, förstår däremot att du valde att gå efter instruktionsborren, är ju inge kul att borra i så dyra saker, å sen blir det för stort..:afraid:.
Nä det var inte kablarna som satt fel utan slide spåren i ena kontakten, mailade bilden till dale och han såg inge fel första gången, men skickade igen med pilar, å då såg han felet, var tydligen en kontakt till en M1000.

Hur går det med toppen då?, är den klar eller rent utav redan där..?
kommer du att köra med koson eller nån annan avgastemp?


Jo precis. Tog en stund innan jag lyckades hitta en 10-32 gängtapp! Sen hålet i kompressorhuset som skall borras med en 5/16 borr kan du borra med en 8mm istället... For och köpte en 5/16 borr, den enda som fanns i hela j*vla stan kostade 319kr.!!!! Och när jag surt nog borrat mitt hyffsat dyra hål så är det ändå för tight att gänga med den rekomenderade tappen så fick ändå borra med 8 mm borr. (5/16 är 7,9mm)

Jasså, satt kablarna fel? konstigt, skall bara vara på de äldre m8orna som man skulle behöva flytta dem.
Och visst fan var det mer att göra än man först trodde... sen så har jag rätt mkt mer att göra än att bara montera turbon, allt ska poleras och fixas å målas å putsas.. usch.. Men fint blir det! :cheer2:
Ja inte fan vet jag vad som var fel på den, skotern har gått 22 mil, Tog loss den igår nere på Arctic verkstan, flyttade över den och den vägrar visa rätt värden... (Jag har varit väldigt försiktig med den så den ska inte vara pajj) Oavsett hur vi gjorde fick vi den bara att visa fullgasvärden vid stängda spjäll, och sen tvärtom vid fulla spjäll.. Mkt konstigt. En ny är beställd så vi får se imorgon.

Annars så är kablaget färdigdraget från styret och ner, så värmeskölden är ditmonterad och sen är det "bara" att börja bulta dit saker..
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
perfekt, var inne på det, eftersom den är konisk, men bra att veta, förstår däremot att du valde att gå efter instruktionsborren, är ju inge kul att borra i så dyra saker, å sen blir det för stort..:afraid:.
Nä det var inte kablarna som satt fel utan slide spåren i ena kontakten, mailade bilden till dale och han såg inge fel första gången, men skickade igen med pilar, å då såg han felet, var tydligen en kontakt till en M1000.

Hur går det med toppen då?, är den klar eller rent utav redan där..?
kommer du att köra med koson eller nån annan avgastemp?
Precis, hade ju varit lagom roligt att borra sönder huset..
Ahh okey, ja då är det ju svårt att få det att passa på en m8a :) Har inte ens kollat om mina kontakter är rätt ännu. Har just kommit från garaget, efter 6 timmars polerande och lite målning.. UFFF:dizzy:

Toppen ja.... Blev krångligt att fixa orginal toppen så jag beställde en ny billet topp av Dale, det var enklast så och då får man även en topp med lösa förbränningsrum som man sedan själv kan labborera med om man inte är nöjd med dem från början.

Japp, kör med Koson, den är grym!