byta till en summit boggi på mxz

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
Hej..

Jag gå i funderningar kring att bytta till en summit boggi på min mxz.:hmmmm2:

fundera på om ddet är nån som gjort detta eller liknade

det är en mxz 01 och har hittat en boggi från samma år

nån som har nått tips eller ide tacksamm för svar!

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
kan till lägga att jag fundera på detta efter som jag vill förlänga tänker att en boggi som är rätt läng är bättre än förlängningskit

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kan till lägga att jag fundera på detta efter som jag vill förlänga tänker att en boggi som är rätt läng är bättre än förlängningskit

det ska nog gå alldeles utmärkt..men inge fel på förlängningskit heller.. köper man ett seriöst förlängningskit så är de iprincip samma som en std boggi..syns ju att de är förlängt men absolut inge fel på funktionen...och när du förlänger så är kitten redan mätta så de blir rätt längt på boggin..
så de är priset som avgör enligt mig.inge annat...

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
hm det går inte att flytta över minna dämpare från mxz till den boggin då?

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag tror det är olika dämpare. Iaf på 2000 modellerna så passar inte mxz dämparna på summit...
Jag hade hur som helst heller förlängt än börjat byta boggie. Det blir billigare och du har fortfarande bra fjädring.
Summitboggien är dock bättre i lössnö, men jag tror inte det är så stor skillnad...

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Om du får ett bra pris på boggin och inte bruka gör 20meters hopp så skulle ja byt boggi ist för att förlänga iaf!

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kan meddela att MX Z framvagnen lirar väldigt dåligt tillsammans med Summitboggien.
Min bror hade en MX Z framvagn till sin Summit -00 och efter att han bytte tillbaka till
Summitframvagnen har MX Z framvagnen legat i en låda.

I lössnö fungerade den skitdåligt och var bångstyrig och efter led kunda han köra snabbare
med summitframvagnen trots att den är smalare!

(Har för mig att framvagnen fortfarande ligger i en låda någonstans, trots att skotern är såld för 2 år sedan :) )

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
okey tack för svaren!

det va just det att komplett boggi + matta för 4000 kändes som ett bra pris.

men det blir nog ett förlängnings kit. Då jag känner att det blir mindre jobb att göra så.

hörde mig för på annat håll med och det va väldigt viktigt att få rätt mått på inföstningarna osv för att

det skulle bli rätt och jag har inte möjligt hett själv att mäta upp det så känns som det kan bli fel där oxå sen så får jag behålla minna dämpare osv.

denna tråd kan låsas om det finns nån sån funktion =)

N

N_w

summiten har vell längre fjädringsväg än en kort? då kommer skotern bara dyka för nosen blir närmare backen. Att få en skoter att gå bra i snön beror mest på vad mattan har för lutning framtill alltså från drivhjulen tills dess mattan ligger på backen en häftig vinkel på mattan å den bara skottar snö, har man en mjukt lutande matta så går skotern mycket bättre i snö.

kanske inte tillhör samtalsämnet men de flesta skoter åkarna tänker på hur hög å lång boggie man har! Men det som har störst betydelse är detta jag förklarat kort fattat:)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Vet inte om summit har längre fjädringsväg och tycker inte att just det spelar någon roll. Det summiten har är att den har betydligt smalare framvagn och det gör att skotern blir lättare att bryta omkull i lössnö/skrå åkning.

Attackvinkel är viktigt, men min åsikt är att allt spelar roll. Längden för bärighet, kammar för framdrivning och rätt attackvinkel för att skotern ska sträva uppåt på lössnö.

(om jag inte fått det hela om bakfoten vilket iofs inte är helt ovanligt)

N

N_w

Vet inte om summit har längre fjädringsväg och tycker inte att just det spelar någon roll. Det summiten har är att den har betydligt smalare framvagn och det gör att skotern blir lättare att bryta omkull i lössnö/skrå åkning.

Attackvinkel är viktigt, men min åsikt är att allt spelar roll. Längden för bärighet, kammar för framdrivning och rätt attackvinkel för att skotern ska sträva uppåt på lössnö.

(om jag inte fått det hela om bakfoten vilket iofs inte är helt ovanligt)

du har alldeles rätt! varje sak du nämde är viktigt för att få en skoter att flyta på bra i snön:)

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
Tror inte att det är generelt summit boggi som går sönder klart man kan skrota vilken boggi som hälst....

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jag snor tråden för ett litet inlägg. Jag har funderat på att köpa en mxz 700 -01 som är förlängd till 345, kan detta vara ett bra köp? Jag kör 50/50 lössnö/led! Hur tror ni att den går i snön, 51mm kammar?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
när du har förlängt/bytt boggie och satt dit allt kan du se hur mycke du har kvar av sträckingen så kanske du kan flytta bak boggien nån cm... de gjorde ja när ja förlängde, men då höjjade ja den ochså lite, just för att få en bättre attackvinkel för ja tror de är ganska viktigt om man ska köra i lössnön
och min flyter riktigt bra på snön nu när man har lite fart...

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
när du har förlängt/bytt boggie och satt dit allt kan du se hur mycke du har kvar av sträckingen så kanske du kan flytta bak boggien nån cm... de gjorde ja när ja förlängde, men då höjjade ja den ochså lite, just för att få en bättre attackvinkel för ja tror de är ganska viktigt om man ska köra i lössnön
och min flyter riktigt bra på snön nu när man har lite fart...
Du menar att om man höjjer den så får man en "mjukare" attackvinkel?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå

nej utan att om man bara höjjer den så får man en brant attackvinkel så då flyttar man bak boggien lite så blir den mjukare/planare.

den går nog ganska bra den där mxz:an

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
om du ska höjja den måste du flytta bak den annars får du en för brant attackvinkel och då blir boggien som en "plog" eller hur man ska säga...

men om du då flyttar bak den så får du en flackare och den flyter mer på snön och de göra gode skillnaden hur attackvinkel är...

men om du nu förlänger eller byter boggie så förläng den säger ja bara, för summiten's fjädring är inge vidare, men summitens boggie kanske går bättre i snön men om du flyttar bak fästerna så tror ja inte man märker nån skillnad...

om du ska höjja den så får du inte ändra på c-c måttet mellan bakre och främre fäst, för annars blir de nå fel me boggien/dämparna...