Bänkning av F7

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Idag bar det av till Mulles för en bänkning av F7´an

Skotern är original förutom en 1.5gr tändkil och inline fuel reducer med ett 300mj i slangen.

Första bänkningen blev lite som en överaskning åt det sämre hållet då den går snålt som själve fan mellan 6300 och upp till 7500rpm.
0.51bsfc vid 7400 är juh lite att gå över gränsen =) men kliver upp till 0.68 vid 7600rpm och även där som topp noteringen ligger på 135.8hp.

Enligt Mulle så va det väl tur då jag inte tog en sväng i fjällen med denna setup då den troligtvis skulle skära ganska omgående om den inte orka varva mer än 7400 i den tunna luften :) .




Sliter väck munstycket och kör enbart med tändkilen, ser lite bättre ut då i mina ögon men fortfarande snål, 0.54 vid 6800rpm men tokfet förövrigt och vid toppen 135.4hp vid 7600 bsfc 0.70 (fet).




Visst fungerar det att "strypa" bränsleflödet men på min maskin så börjar den strypa flödet ALLDELES för tidigt av nån underlig anledning så den går helvetes snålt. att gå ifrån bsfc0.53 till bsfc0.68 på 100varv är juh helt underligt i mina ögon.

men om ni ser här så ser ni kurvorna stock vs 300mj, att munstycket stryper redan vid va 6850rpm (skulle vilja ha det vid 7200 ungefär).

(de övre linjena är UTAN munstycket)



Han jag köpte skotern av sa nånting i förbigående att den va eventuellt uppdaterad i styrboxen, men det är ingenting jag funderat nånting på tills nu. kan en 06 mappning se ut såhär?? :hmmmm: och tändkilen kan den påverka nånting som gör att den går snålare vid mellanregistret??
(synd man inte bodde granne med dysse då hade han haft jobb) :peace:

Ja summan av detta är juh bara en sak!!. inköp av en boondocker box är ett faktum :becky: för man vill juh kunna "fisåka" efter led vid ca 6500rpm utan att smälta kolvar ;)

blev lite långt detta men lite input ifån "kunniga" vore uppskattat :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
intresssant , jag har aldrig sett en F7 , crossfire eller m7:a som har lägre än 110 lb/hr i flöde std , munstycket sänker bränslet lika mkt som i min bänk ( ca 5 % ) och effekten är vad den borde sett till modifieringfarna men inte till det otroligt låga soppaflödet , det skulle vara intresant att se om avgastempen ochså indikerar snålt , min känsla är att flödet inte stämmer , man ska ochså tänka på att alla bromsvärden är med fullgas , när du fisåker vid 6500 varv med 1/3 gas så säger bromsningen ingenting .....

här är ochså en F7:a som går snålt : http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=28453&highlight=slp

så här skiljer sig flödet för mig på en 06:a : A=std B=munstycke (flödena går ihop under 7000 mätfel att b faller vid 7300)
 

Attachments

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Nåt fel på pumpen då??

går den snålare eller fetare på halv och 3/4 gas rent generellt???

varmaste jag fick på egt´n va 675c/1247ft moterad ca 15cm från kolv. (har en singel egt monterad längts ut på kröken), vet inte om det är helt korrekt monterad men det va det enda jag hade att välja på då jag har en singel =)
X marks the spot =)


kommer att sätta på ett D&D y-pipe i morgon. (inte kommer den väl påverka bsfc´n något??)
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Nu blir man ju lite fundersam om man vågar köra med munstycke, men då den verkligen fetade sist jag var till fjällen så hoppas jag att den går helt perfekt til helgen.
Ingen värre tändkil utan endast 300munstycke borde inte vara nån fara.:hmmmm:
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
Nu blir man ju lite fundersam om man vågar köra med munstycke, men då den verkligen fetade sist jag var till fjällen så hoppas jag att den går helt perfekt til helgen.
Ingen värre tändkil utan endast 300munstycke borde inte vara nån fara.:hmmmm:

jag undrar samma sak. Har inte monterat mitt än.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
06:ans update kan inte göra den så där snål , flödet är samma som mitt 1000 ft race (man förlorar all motorgaranti direkt om man lyckas få det) ,
kollade ni bräsnletryck ? de brukar/ska ligga på 43 psi ,
egt var lite högre än vad jag brukar få men är mätt längre ut så det blir svårt att jämföra ,
i vanliga fall har man lägre bsfc på delgas än på full , bsfc är rent av hur effektivt motorn går och med lägre effektuttag behövs inte lika mkt bränsle som kyler ..

allt som höjjer effekten med samma bränslemängd sänker bsfc , dela dina 97 lb/hr med 135.4 hp så får du ditt bsfc = 0.71 (okorigerad effekt)
ger y-röret 2 hp så blir bsfc 137.4/97 = 0.70
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
För ~100k har man ju en bänk som duger till det mesta. Nog tar man betalt så det räcker om man tar 1800kr för några diagram och en tabell. Eller ingår det någon tid med "test n tune"?
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
3000 kr fick jag ge när jag bromsade hos Mulle.
Nu var det iof med injustering av Boondocker och då
lär man koppla in extern kylning pga långa och
många körningar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Nä har inte kollat bränsletrycket, hur gör man det lättast?? kan det va pumpen som håller på att ge upp allså??
är juh knappt man vågar åka med skotern som det är nu, om det är som du säger att den möjligvis går snålare på delgas...
Visseligen så går den förbi det snåla på 2 sekunder när jag trycker full muttet men ändå :)
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bäst är med tryckmätare under bromsningen då ser man om trycker faller , att den går snålare på delgas betyder inte att den haverar lättare som jag skrev tidigare , utan den kan göra det då effekten är lägre ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag menar i min bänk , det finns en på dynotech och enligt rykten en i norge som har flöde på 100 lb/hr .....
man måste jämföra bränslet vid samma varv , vid 7700 är alltid puckeln på bränslekurvan å sen faller den snabbt (syns tydligt på mina kurvor) å där finns 105 , motorn leverar ochså mindre bränsle ju svalare den är och med varmare insugsluft sjuknker ochså flödet
lyckats man steka pipan å få den att dra mot 8000 så får man oftast högre effekt

jag tycker ochså att motorn borde varvat mer än 7600 med så lite soppa , där brukar dom enbart peeka när dom är std och feta i bestykningen , skulle vara intressant att se vad du har för egt om du flyttar in propen mitt mellan fläns och där rören går ihop ...