Pirat kolvar med orginal knaster?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om folks maskiner havererar så går ju inte jag å skriver det på forum hehe, dom får väl säga det själv.. eller så väljer dom att vara tyst :)

Jag kan bara tala av egen erfarenhet :)

Som sagt så kan de ju fungera för vissa å för vissa andra inte.. Snopro har varierande kvalitet på sina prylar

/F

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
Det där med varierande kvalite det stämmer.. som t-ex kolvbultarna och annat material köper de bara just där det är som billigast för tillfället! det har jag hört av en återförsäljare, kan ju bero lite på de..!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Tror största problemet med snopro/pirat kolvarna är att många som köper dom ska inte änns pilla inuti en motor... har själv jämfört knaster på spi och polaris original och det är stoor skillnad på styvheten. Funkar nog utmärk att köra med pirat knastret om man verkligen monterar dem rätt och inte komprimerar dom mer än absolut nödvändigt. Original är betydligt mer förlåtande vid montering. Så det kostar 100kr extra så har man idiotsäkra knaster så varför chansa?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sedan är ju kanske inte Snopro så "noga" på att vikta kolvarna.. ja menar väger en kolv 1g mera än den andra.. gissa hur mkt tyngre den blir i 8000 rpm? =)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
sist jag köpte snopro diffade det 5 gram!!! helt jävla vansinnigt....
Då är det ju bara lämna tillbaks dom och få nya... det är lite vad jag menar många som pillar med piratkolvar kollar inte ens upp vikt skillnaden på kolvarna... jag har ett gäng spi kolvar till polaris 800 liggande och dom väger exakt lika allihopa.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Typ Wiseco och original har ju en lapp med vikt på..så man vet man har samma vikt på kolvarna!

5g i 8000 rpm.. hojja, mardröm.. sne vev är ett faktum =)

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
joo men jag tog ut det mästa på kolvbulten så jag fick dem jämnt balanserade, går ju än i dag så :).. Det är verkligen värt att vikta kolvarna oavsett märke. Än fast det är original så kan det kan ju ha blitt något strul från fabriken ändå!.

Undra om det är nämnt i kolvmonterings tråden?. Om inte så är det värt att nämna

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Åter igen: På följande kolvar passar original in, säkert på flera tillverkare också men på dessa VET jag:

Wiseco
Snopro
Kimpex
SPI
Wussner

Hej Fredrik!

förra säsongen skrotade jag två wiseco kolvar och två cylindrar pgr av knastren som lossnade, efter det litar jag aldrig mer på wiseco, blev nya cylindrar och orginal kolvar, det funkade! men du säger att orginalknastren passar i wiseco, orginal är ju mycket tjockare eller hur man ska säga det, jämfört med wisecos sytrådar, går orginal ner i wisecos spår ändå??

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hej Fredrik!

förra säsongen skrotade jag två wiseco kolvar och två cylindrar pgr av knastren som lossnade, efter det litar jag aldrig mer på wiseco, blev nya cylindrar och orginal kolvar, det funkade! men du säger att orginalknastren passar i wiseco, orginal är ju mycket tjockare eller hur man ska säga det, jämfört med wisecos sytrådar, går orginal ner i wisecos spår ändå??
Tjena grabben

Jo jag läste din historia förra vintern o ja tyckte de sög.. riktigt trist, och 2 gånger dessutom.. tur verkstan hjälpte första gången, men iaf, det sög ju rejält.. jag har bara bra erfarenheter av Wiseco.. men dock använder jag originalknaster, så att svara på din fråga: Ja, original går ner i Wisecos spår!

/F

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Gokväll

Ok då vet man till nästa gång då, för det är ju en jävulsk skillnad mellan oginal och wisecoknastren!