Vet inte exakt när 50-års festen är, men man vill kanske ha en överaskning till detta evenemang. Hoppas !!!får väl hoppas på det, vad är anledningen till det egentligen?=) frågvis ska man vara!
Min gissning är att det kommer en 600á men då som arctic´s första egenproducerade motor...Tror ni verkligen de vågar vänta med en 600cc, tänk va många förbannade nordamerikaner det blir som beställt en 1100 för att sen upptäcka att de släpper en "late release" av en t.ex. di 600.
Jag tror inte det kommer någon så stor överraskning som en ny motor trots att de sagt att de ska komma något mer senare. Hoppas dock att jag har fel då det vore kul om ett till märke kom med en bränsleeffektiv 2t.
Är det bara jag som tror att deras nya skotrar med 4-taktare kommer att kännas framtunga? Jag menar, det skiljer 42kilo mellan en XF1100T och en XF800 (lite olika utföranden som t.ex high country etc. , men samma mattlängd) och all den vikten är ju bara fram på skotern som jag förstått. För det skiljer väl inget bak på skotern mellan 2-takt och 4-takt i form av fjädring, tunnel etc?
Om man jämför med t.ex en Yamaha Nytro, som blir Yamaha's "lätta" konkurrent, så har de fördelat vikten lite grann iaf i och med att de har avgassystemet bak på skotern och på så sätt flyttar ett antal kilo från fronten och ändå klassas som framtunga. Sedan så har väl Arctic mycket lättare boggie än Yamaha också? Bara en tanke då drygt 40 extra kilon inte är så lite att stoppa ner i fronten på en skoter. (vikterna är tagna från pdf-filen från Arcticcat.se)
Jag vet inte vad ni tycker men inte tycker jag det verkar som om deras nya 4-taktare är speciellt lätta. Om man jämför med samma Nytro, en RTX så väger den 518lb ( enligt http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspeccompare/604/1763/0/compare.aspx ) vilket i runda slängar blir 240 kilo. 1lb är enligt Wikipedia exakt 0,453..... kilo ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Pund )
518 x 0,46 = ungefär 238 kilo vilket är ganska exakt vad Arctic's F1100SP väger, dock så har F1100:an en något längre matta och har lite högre kammar. 325cm matta med 44mm kammar mot Yamahan's 307cm matta med 32mm kammar.
mangeboy: visst är det ingen 2-takt vikt. men du har inte ens känt på skotern? plus att arctic cat har en bättre fördelning än yamaha, då CAT har motorn långt ner och långt bak. så man ska inte sitta och kolla på siffror för mycket. tänk en 150 kg skoter, den kan kännas tyngre än en som väger 250 kg. vikt födelningen gör väldigt mycket! jag har själv inte känt på skotrarna men det man läser så tycker dem inte att det är nå tunga 4-taktare!
Nej jag har inte känt på skotern, jag tror säkert de är bra för annars skulle de ju inte ens sälja dom. Jag själv gillar ju min skoter och har inte direkt upplev den som framtung, dock har jag inte provat spec många nya 2-taktare. Men många av de som provat en Yamaha (och säkert många som inte provat också) säger att de är så framtunga mm. Därför borde ju även Arcticen upplevas "framtung" då den trots allt väger i stort sett lika mycket som en Nytro. Som jag fattat så skiljer det ingenting baköver på skotern mellan en 4-takt och en 2-takt?mangeboy: visst är det ingen 2-takt vikt. men du har inte ens känt på skotern? plus att arctic cat har en bättre fördelning än yamaha, då CAT har motorn långt ner och långt bak. så man ska inte sitta och kolla på siffror för mycket. tänk en 150 kg skoter, den kan kännas tyngre än en som väger 250 kg. vikt födelningen gör väldigt mycket! jag har själv inte känt på skotrarna men det man läser så tycker dem inte att det är nå tunga 4-taktare!
På 4T sidan har nog Yammo bästa viktfördelningen eftersom man utvecklat bara för en motor. De som absolut inte köper nytro lär nog inte köpa AC1100 heller. Jag tror inte den är lättare på foten. Troligtvis tvärtom. Vi får se.Har Arctic verkligen bättre viktfördelning än en Yamaha?
Kort sagt ja.Har Arctic verkligen bättre viktfördelning än en Yamaha?
Å herregud...Kort sagt ja.
Grejen som håller ihop variatorerna tyder på det.
Enkelt sagt så innebär det att arctic har lättat upp framändan lika mycket eller kanske ännu mer än ski-doo och för att hålla variatorlinjeringen rätt så fordras staget.
Svinlätt fram så de har tvingats förstärka. Yamaha är inte svinlätt fram så den förstärkningen behövs inte
Det där lät väldigt vettigt och jag kan inte säga annat än att jag håller med.På 4T sidan har nog Yammo bästa viktfördelningen eftersom man utvecklat bara för en motor. De som absolut inte köper nytro lär nog inte köpa AC1100 heller. Jag tror inte den är lättare på foten. Troligtvis tvärtom. Vi får se.
De maskiner som har 2T och 4T i sina chassien och jag provat på är Arctics touringar, renegade och Bearcat. Min personliga uppfattning är att det aldrig känns bra att direkt jämföra 2T vs 4T. Alla dessa 4T har känts framtung oavsett de är det eller inte. Nytro känns inte framtung eftersom det är svårt att relatera till något annat. Provade att lyfta lite på TZ1 Turbo och det kändes inte kul. Min uppfattning var att motor och avgassystem kändes tungt.
Nu har vi ett nytt chassie och det krävs att man testar innan man bestämmer sig. Är helt övertygad om att HCR800 har bättre viktfördelning jämfört med 1100T. De som köper 1100T är nog delvis Yammafolk som eventuellt har trimmambitioner. Där får man en lättrimmad klättrare av rang. Passar den att vända på myren med....? Går det att jämföra skråkörning med en 800 HCR...? Njaaaa. Det skall vi nog testa lite innan man bestämmer sig.
Hör att vissa handlare aktivt försöker styra över M åkare till XF med motiveringen att det absolut inte är en hopp och ledmaskin. Känns som ett litet nytt tänk.
Den där "grejen" som håller ihop variatorerna är inte där för att staga upp chassit. Den är där för att minska remslitaget genom att binda ihop variatorerna så att de vrids lika mycket och därmed har en konstant rak variatorlinjering.Kort sagt ja.
Grejen som håller ihop variatorerna tyder på det.
Enkelt sagt så innebär det att arctic har lättat upp framändan lika mycket eller kanske ännu mer än ski-doo och för att hålla variatorlinjeringen rätt så fordras staget.
Svinlätt fram så de har tvingats förstärka. Yamaha är inte svinlätt fram så den förstärkningen behövs inte
Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?Det där lät väldigt vettigt och jag kan inte säga annat än att jag håller med.
Den där "grejen" som håller ihop variatorerna är inte där för att staga upp chassit. Den är där för att minska remslitaget genom att binda ihop variatorerna så att de vrids lika mycket och därmed har en konstant rak variatorlinjering.
Eller som Arctic cat själa beskriver den:
"The new Torque Control Link connects the engine with the jackshaft, providing a rigid connection of the drive and driven clutches. This rigid connection maintains perfect belt tension and alignment, resulting in longer belt life and savings for you. Rubber mounted for adequate vibration dissipation, while keeping the system in perfect alignment."
Och har de verkligen lättat upp sin framända jättemycket? Som jag skrev längre ner så väger en standard Nytro RTX och en standard F1100 i stort sett lika mycket (torrvikt). Så jag vet inte vad du fått det ifrån att Arcticen är så mycket lättare, du får gärna länka dit du hittat den infon. Att deras 2-taktare är mycket lättare, det är inte spec konstigt men nu handlade det om deras 4-taktare.
Men hur kan du dessutom veta att de är så "svinlätta" fram då man på Arctic's hemsida inte får veta hur viktfördelningen är?
Väger den 80 kg inkl turbo?Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?
Nytromotoren skal vel veie inn under 60kg. 1100t veier tett under 80 kg, ivertfall slik den er i TZ1.