Arctic Cat 2012

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
önske drömmen är en 600 på 150 hp som även uppfyller alla avgas krav och går snålt.
dock inte så troligt iaf inte det hp antalet
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Är det bara jag som tror att deras nya skotrar med 4-taktare kommer att kännas framtunga? Jag menar, det skiljer 42kilo mellan en XF1100T och en XF800 (lite olika utföranden som t.ex high country etc. , men samma mattlängd) och all den vikten är ju bara fram på skotern som jag förstått. För det skiljer väl inget bak på skotern mellan 2-takt och 4-takt i form av fjädring, tunnel etc?

Om man jämför med t.ex en Yamaha Nytro, som blir Yamaha's "lätta" konkurrent, så har de fördelat vikten lite grann iaf i och med att de har avgassystemet bak på skotern och på så sätt flyttar ett antal kilo från fronten och ändå klassas som framtunga. Sedan så har väl Arctic mycket lättare boggie än Yamaha också? Bara en tanke då drygt 40 extra kilon inte är så lite att stoppa ner i fronten på en skoter. (vikterna är tagna från pdf-filen från Arcticcat.se)

Jag vet inte vad ni tycker men inte tycker jag det verkar som om deras nya 4-taktare är speciellt lätta. Om man jämför med samma Nytro, en RTX så väger den 518lb ( enligt http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspeccompare/604/1763/0/compare.aspx ) vilket i runda slängar blir 240 kilo. 1lb är enligt Wikipedia exakt 0,453..... kilo ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Pund )

518 x 0,46 = ungefär 238 kilo vilket är ganska exakt vad Arctic's F1100SP väger, dock så har F1100:an en något längre matta och har lite högre kammar. 325cm matta med 44mm kammar mot Yamahan's 307cm matta med 32mm kammar.

Jag kan inte garantera att alla uppgifter stämmer helt och hållet därför har jag skrivit i länkarna som jag använt mig av. Men jag tycker att det är en rolig jämförelse att se att arctic's nya skotrar med 4-taktare inte verkar vara så lätta trots allt. Jag menar, från första början Yamaha började med 4-takt så har det sagt att de alltid varit så tunga, vilket de var och fortfarande är, särskilt i jämförelse med en 2-taktare.

Sammanfattningsvis kan man säga, om alla uppgifter jag använt mig av stämmer, att de som köper en ny Arctic cat med 4-taktare köper en skoter som väger lika mycket som en Yamaha. Vilket i mångas ögon varit helt omöjligt att ens kolla på då de varit så tunga (finns säkert andra anledningar också, men nu håller jag mig bara till vikten på maskinerna).

Som jag sagt förut och säger igen så vill jag inte smutskasta eller höja nåt märke här, utan jag spekulerar bara. Anledningen till att jag jämför med Yamaha är därför de har varit absolut mest omtalade då det gäller 4-takt och därför väldigt bra att jämföra med. Sedan kan jag förstå att det kanske lyser igenom lite "blått" här och där då jag själv kör Yamaha. Men jag tycker att det är bra att fler kommer in och slåss även om 4-taktsmarknaden, då Yamaha varit ganska ensamma om 4-taktare, i alla fall då det kommer till lite högre effekter. Nu på senare år har det tillkommit några fler konkurrenter, som t.ex Ski-doo's 1200, vilket är bra. För ju fler som slåss desto bättre produkter brukar det bli i slutändan. Så tummen upp för att Arctic också börjar satsa på 4-takt!

Dock så hoppas jag verkligen inte att de ger upp 2-takt, för så länge det skiljer runt 40kilo mellan jämförbara 2-takts- och 4-taktsmotorer så vill iaf jag att det ska finnas möjligheten att köpa en riktigt lätt skoter.

Att nya Arcticen också är ett billigt alternativ för att få ut 200+ hästar är ju inte heller så dumt då man slipper köpa ett turbokit för runt 40.000:-, som man måste till Yamaha och Ski-doo som det är nu.

Skulle även vara kul om någon som har koll på Ski-doo's skotrar med 4-takt kunde göra en jämförelse med den också, typ 1200 Renegade.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tror ni verkligen de vågar vänta med en 600cc, tänk va många förbannade nordamerikaner det blir som beställt en 1100 för att sen upptäcka att de släpper en "late release" av en t.ex. di 600.
Jag tror inte det kommer någon så stor överraskning som en ny motor trots att de sagt att de ska komma något mer senare. Hoppas dock att jag har fel då det vore kul om ett till märke kom med en bränsleeffektiv 2t.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Tror ni verkligen de vågar vänta med en 600cc, tänk va många förbannade nordamerikaner det blir som beställt en 1100 för att sen upptäcka att de släpper en "late release" av en t.ex. di 600.
Jag tror inte det kommer någon så stor överraskning som en ny motor trots att de sagt att de ska komma något mer senare. Hoppas dock att jag har fel då det vore kul om ett till märke kom med en bränsleeffektiv 2t.
Min gissning är att det kommer en 600á men då som arctic´s första egenproducerade motor...
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Är det bara jag som tror att deras nya skotrar med 4-taktare kommer att kännas framtunga? Jag menar, det skiljer 42kilo mellan en XF1100T och en XF800 (lite olika utföranden som t.ex high country etc. , men samma mattlängd) och all den vikten är ju bara fram på skotern som jag förstått. För det skiljer väl inget bak på skotern mellan 2-takt och 4-takt i form av fjädring, tunnel etc?

Om man jämför med t.ex en Yamaha Nytro, som blir Yamaha's "lätta" konkurrent, så har de fördelat vikten lite grann iaf i och med att de har avgassystemet bak på skotern och på så sätt flyttar ett antal kilo från fronten och ändå klassas som framtunga. Sedan så har väl Arctic mycket lättare boggie än Yamaha också? Bara en tanke då drygt 40 extra kilon inte är så lite att stoppa ner i fronten på en skoter. (vikterna är tagna från pdf-filen från Arcticcat.se)

Jag vet inte vad ni tycker men inte tycker jag det verkar som om deras nya 4-taktare är speciellt lätta. Om man jämför med samma Nytro, en RTX så väger den 518lb ( enligt http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspeccompare/604/1763/0/compare.aspx ) vilket i runda slängar blir 240 kilo. 1lb är enligt Wikipedia exakt 0,453..... kilo ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Pund )

518 x 0,46 = ungefär 238 kilo vilket är ganska exakt vad Arctic's F1100SP väger, dock så har F1100:an en något längre matta och har lite högre kammar. 325cm matta med 44mm kammar mot Yamahan's 307cm matta med 32mm kammar.

Nytro har ju betydligt mindre soppa tank än övriga märken med, bara för att hålla nere vikten, dock så är vikten säkerligen bättre fördelade på nytron.
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
mangeboy: visst är det ingen 2-takt vikt. men du har inte ens känt på skotern? plus att arctic cat har en bättre fördelning än yamaha, då CAT har motorn långt ner och långt bak. så man ska inte sitta och kolla på siffror för mycket. tänk en 150 kg skoter, den kan kännas tyngre än en som väger 250 kg. vikt födelningen gör väldigt mycket! jag har själv inte känt på skotrarna men det man läser så tycker dem inte att det är nå tunga 4-taktare!
 

branix

Aktiv medlem
20 mar 2009
68
0
6
AUSTRIA
www.brani.org
Re: Sv: Arctic Cat 2012

it is very hard to feel the difference between 2 and 4 stroke M. the new M ich perfect balanced, and with few tricks it is very easy to remove weigh from the 1100



mangeboy: visst är det ingen 2-takt vikt. men du har inte ens känt på skotern? plus att arctic cat har en bättre fördelning än yamaha, då CAT har motorn långt ner och långt bak. så man ska inte sitta och kolla på siffror för mycket. tänk en 150 kg skoter, den kan kännas tyngre än en som väger 250 kg. vikt födelningen gör väldigt mycket! jag har själv inte känt på skotrarna men det man läser så tycker dem inte att det är nå tunga 4-taktare!
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
mangeboy: visst är det ingen 2-takt vikt. men du har inte ens känt på skotern? plus att arctic cat har en bättre fördelning än yamaha, då CAT har motorn långt ner och långt bak. så man ska inte sitta och kolla på siffror för mycket. tänk en 150 kg skoter, den kan kännas tyngre än en som väger 250 kg. vikt födelningen gör väldigt mycket! jag har själv inte känt på skotrarna men det man läser så tycker dem inte att det är nå tunga 4-taktare!
Nej jag har inte känt på skotern, jag tror säkert de är bra för annars skulle de ju inte ens sälja dom. Jag själv gillar ju min skoter och har inte direkt upplev den som framtung, dock har jag inte provat spec många nya 2-taktare. Men många av de som provat en Yamaha (och säkert många som inte provat också) säger att de är så framtunga mm. Därför borde ju även Arcticen upplevas "framtung" då den trots allt väger i stort sett lika mycket som en Nytro. Som jag fattat så skiljer det ingenting baköver på skotern mellan en 4-takt och en 2-takt?

Säger definitivt inte att den är dålig, då skulle jag ljuga då jag inte ens kunnat prova den än. Branix däremot verkar ju ha provat den och han verkar ju inte heller vara en novis då det kommer till skotrar, så jag tror mycket väl på det han säger.

Har Arctic verkligen bättre viktfördelning än en Yamaha? Jag har ingen aning. 2-taktarna, ja då är det väl ganska självklart, men de nya 4-taktarna då? Yamaha har också sina motorer långt bak i chassit så det är inte Arctic ensamma om plus att de har avgassystemet bakåt vilket flyttar några kilon bort från nosen på skotern. Om jag inte minns helt galet så låg ca 60% av vikten på en Nytro RTX fram och 40% bak enligt Snowriders BLS.

Det skulle varit kul att se en likadan vägning på Arctic's nya 4-taktare. I värsta fall får man väl vänta till nästa års BLS då den säkerligen borde vara med.

Och jag själv tittar inte jättemycket på siffror vanligtvis, då hade jag inte köpt en Yamaha. Den köpte jag pga andra anledningar men det hör ju egentligen inte till saken. Det är klart viktfördelningen spelar mycket stor roll och jag är mycket medveten om att en lätt skoter kan kännas tung om vikten är dåligt fördelad. Jag har som sagt själv inte känt på de nya arcticarna (är väl några dar kvar tills deras roadshow drar igång?) utan kan ju bara utgå från min egna skoter. Jag upplever inte den tung förrän man kört fast den, den är ju samtidigt inte lika lätthanterlig som t.ex en 11:as M8:a heller, men en XTX och en M8:a är ju inte direkt tillverkade för samma sak.

Men det jag tyckt varit genomgående har varit att man förut inte kunnat skaffa en 4-taktare för att de varit så tunga, men nu när Arctic kommer med sina verkar det som att man inte kollar lika hårt på hur mycket de egentligen väger. Jag kan ju ha helt fel också men det verkar som att fler accepterar en 4-takt i skotrar i och med Arctic's nya skotrar.Vilket jag personligen tycker är bra för då blir det hårdare konkurrens även om 4-taktarna.

Rätta mig gärna om jag har fel. Dock så vet jag att det fortfarande finns de som aldrig skulle överge 2-takt för en 4-takt, och de har säkert bra anledningar till det.

Slutligen kan man väl säga att det inte var jätteförvånande ändå att de vägde ganska precis likt som en standard-Yamaha. Jag menar, varför skulle Yamaha vara sämre än nån annan att tillverka skotrar? Alla skotertillverkare som vi har kvar nu har ju hållit igång många år så de vet ju vad de gör, sedan att vissa märken satsar hårdare på vissa segment är ju en annan sak. Och om någon kommer på något revolutinerande, som t.ex E-tec, servostyrning, limmning av chassi mm hur länge dröjer det då innan de andra tillverkarna kommer med något liknande? Förutsatt att det är bra idéer, så troligtvis inte så länge. Det ser man ju bara på vissa saker som t.ex rörliga avgasportar, fjädringlösningar (trailingarmar, A-armar, luftdämpare mm), insprutning, 4-taktsmotorer, singleply-mattor mm. Listan kan göras väldigt lång.

Mange^: Jo visst är det så, men nu jämförde jag bara torrvikten så då har det i stort sett ingen betydelse om den har lite mindre tank då den är tom.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Har Arctic verkligen bättre viktfördelning än en Yamaha?
På 4T sidan har nog Yammo bästa viktfördelningen eftersom man utvecklat bara för en motor. De som absolut inte köper nytro lär nog inte köpa AC1100 heller. Jag tror inte den är lättare på foten. Troligtvis tvärtom. Vi får se.

De maskiner som har 2T och 4T i sina chassien och jag provat på är Arctics touringar, renegade och Bearcat. Min personliga uppfattning är att det aldrig känns bra att direkt jämföra 2T vs 4T. Alla dessa 4T har känts framtung oavsett de är det eller inte. Nytro känns inte framtung eftersom det är svårt att relatera till något annat. Provade att lyfta lite på TZ1 Turbo och det kändes inte kul. Min uppfattning var att motor och avgassystem kändes tungt.

Nu har vi ett nytt chassie och det krävs att man testar innan man bestämmer sig. Är helt övertygad om att HCR800 har bättre viktfördelning jämfört med 1100T. De som köper 1100T är nog delvis Yammafolk som eventuellt har trimmambitioner. Där får man en lättrimmad klättrare av rang. Passar den att vända på myren med....? Går det att jämföra skråkörning med en 800 HCR...? Njaaaa. Det skall vi nog testa lite innan man bestämmer sig.

Hör att vissa handlare aktivt försöker styra över M åkare till XF med motiveringen att det absolut inte är en hopp och ledmaskin. Känns som ett litet nytt tänk.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har Arctic verkligen bättre viktfördelning än en Yamaha?
Kort sagt ja.
Grejen som håller ihop variatorerna tyder på det.

Enkelt sagt så innebär det att arctic har lättat upp framändan lika mycket eller kanske ännu mer än ski-doo och för att hålla variatorlinjeringen rätt så fordras staget.

Svinlätt fram så de har tvingats förstärka. Yamaha är inte svinlätt fram så den förstärkningen behövs inte
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Kort sagt ja.
Grejen som håller ihop variatorerna tyder på det.

Enkelt sagt så innebär det att arctic har lättat upp framändan lika mycket eller kanske ännu mer än ski-doo och för att hålla variatorlinjeringen rätt så fordras staget.

Svinlätt fram så de har tvingats förstärka. Yamaha är inte svinlätt fram så den förstärkningen behövs inte
Å herregud...
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
På 4T sidan har nog Yammo bästa viktfördelningen eftersom man utvecklat bara för en motor. De som absolut inte köper nytro lär nog inte köpa AC1100 heller. Jag tror inte den är lättare på foten. Troligtvis tvärtom. Vi får se.

De maskiner som har 2T och 4T i sina chassien och jag provat på är Arctics touringar, renegade och Bearcat. Min personliga uppfattning är att det aldrig känns bra att direkt jämföra 2T vs 4T. Alla dessa 4T har känts framtung oavsett de är det eller inte. Nytro känns inte framtung eftersom det är svårt att relatera till något annat. Provade att lyfta lite på TZ1 Turbo och det kändes inte kul. Min uppfattning var att motor och avgassystem kändes tungt.

Nu har vi ett nytt chassie och det krävs att man testar innan man bestämmer sig. Är helt övertygad om att HCR800 har bättre viktfördelning jämfört med 1100T. De som köper 1100T är nog delvis Yammafolk som eventuellt har trimmambitioner. Där får man en lättrimmad klättrare av rang. Passar den att vända på myren med....? Går det att jämföra skråkörning med en 800 HCR...? Njaaaa. Det skall vi nog testa lite innan man bestämmer sig.

Hör att vissa handlare aktivt försöker styra över M åkare till XF med motiveringen att det absolut inte är en hopp och ledmaskin. Känns som ett litet nytt tänk.
Det där lät väldigt vettigt och jag kan inte säga annat än att jag håller med.


Kort sagt ja.
Grejen som håller ihop variatorerna tyder på det.

Enkelt sagt så innebär det att arctic har lättat upp framändan lika mycket eller kanske ännu mer än ski-doo och för att hålla variatorlinjeringen rätt så fordras staget.

Svinlätt fram så de har tvingats förstärka. Yamaha är inte svinlätt fram så den förstärkningen behövs inte
Den där "grejen" som håller ihop variatorerna är inte där för att staga upp chassit. Den är där för att minska remslitaget genom att binda ihop variatorerna så att de vrids lika mycket och därmed har en konstant rak variatorlinjering.

Eller som Arctic cat själa beskriver den:

"The new Torque Control Link connects the engine with the jackshaft, providing a rigid connection of the drive and driven clutches. This rigid connection maintains perfect belt tension and alignment, resulting in longer belt life and savings for you. Rubber mounted for adequate vibration dissipation, while keeping the system in perfect alignment."


Och har de verkligen lättat upp sin framända jättemycket? Som jag skrev längre ner så väger en standard Nytro RTX och en standard F1100 i stort sett lika mycket (torrvikt). Så jag vet inte vad du fått det ifrån att Arcticen är så mycket lättare, du får gärna länka dit du hittat den infon. Att deras 2-taktare är mycket lättare, det är inte spec konstigt men nu handlade det om deras 4-taktare.

Men hur kan du dessutom veta att de är så "svinlätta" fram då man på Arctic's hemsida inte får veta hur viktfördelningen är?
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Hur är vikten på m1100t jämfört med Nytro mtx 162"? Hittade i en snowmobile tidning att Nytro MTX med McX 270 turbokit väger 307 kilo fulltankad. Om uppgiven vikt på m1100t stämmer så väger den 255 torr. Om man räknar till bensinen som nytro har så blir det ca 22 kilo. Olja och glykol i m1100t = kanske 6-7 kilo? Så blir vikten fulltankad 284, alltså ca 20kg lättare än en nytro med turbo?
Enligt en del forum i usa kan man ganska lätt plocka bort 10-15 kilo från m1100t, betyder att man skulle få ner vikten ytterliggare.
 

Daltech

Aktiv medlem
4 mar 2011
66
0
6
Det där lät väldigt vettigt och jag kan inte säga annat än att jag håller med.




Den där "grejen" som håller ihop variatorerna är inte där för att staga upp chassit. Den är där för att minska remslitaget genom att binda ihop variatorerna så att de vrids lika mycket och därmed har en konstant rak variatorlinjering.

Eller som Arctic cat själa beskriver den:

"The new Torque Control Link connects the engine with the jackshaft, providing a rigid connection of the drive and driven clutches. This rigid connection maintains perfect belt tension and alignment, resulting in longer belt life and savings for you. Rubber mounted for adequate vibration dissipation, while keeping the system in perfect alignment."


Och har de verkligen lättat upp sin framända jättemycket? Som jag skrev längre ner så väger en standard Nytro RTX och en standard F1100 i stort sett lika mycket (torrvikt). Så jag vet inte vad du fått det ifrån att Arcticen är så mycket lättare, du får gärna länka dit du hittat den infon. Att deras 2-taktare är mycket lättare, det är inte spec konstigt men nu handlade det om deras 4-taktare.

Men hur kan du dessutom veta att de är så "svinlätta" fram då man på Arctic's hemsida inte får veta hur viktfördelningen är?
Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?

Nytromotoren skal vel veie inn under 60kg. 1100t veier tett under 80 kg, ivertfall slik den er i TZ1.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Om du tar i betraktning at 1100t motoren er bortimot 20 kg tyngre enn nytromotoren, tyder vel det på et lettere chassie?

Nytromotoren skal vel veie inn under 60kg. 1100t veier tett under 80 kg, ivertfall slik den er i TZ1.
Väger den 80 kg inkl turbo?