Du behöver inte viktjustera kolvarna för de är tillräckligt bra från fabrik. Ang org ringar på piratkolvar så måste man först kolla att de verkligen passar. Kolla med de gamla kolvringarna . De jobbiga är dock att org ringar brukar vara svindyr.
Vad jag förstått på vissa (men då förgasar motorer) så är det för att en lite ojämn kanal gör att luft och bränslet ska blanda sig bättre. Hur det stämmer vet jag inte, men det är en av förklaringarna jag fått. Men det lär ju inte spela någon roll i en e-tek då den är direktinsprutadSåg ni diskutera slipning av insuget..vad är dåligt med spegelblank yta?
Ja, det var det jag funderade på hur ni resonerade på bla.e-tec800 där bränslet alldrig är i insuget...själv så slipade jag alltid vid portning jämnt å fint&flödes optimerade så gott man kunde, då på motorer där bränslet var med hela vägen med luften, sen grov blästrade jag allt, även vevhuset.Är ytan polerad "fastnar"bränslet på ytan. Är det lite grufsigt blir det tydligen lite turbulens och luften och bränslet blandar sig bättre. Men som polarisindy400 skriver så är det ju kanske mindre viktigt på just e-tec som sprutan in bränslet rätt in i cylindern. Tänke faktiskt inte så långt själv....
Det var inte lite veven slog....har du sprängt många remmar?kan rek.smt i umeå, per linghult...han har gjort en del jobb åt mig(dock länge sen...)&kan säga att jag är noga&han är över förväntan i nogranhet, helt sjukt bra&bra priser.Hmmm....mätte precis upp hur mycket veven slog ute på konan...det blev visst mer renovering. Den får tydligen slå 0,06mm, den här hade runt 0,35 mm. Så nu står motorn på golvet i garaget. Vem lämnar man bort detta till i Jämtland? Vad kan man tro detta kommer att kosta?
Sen behövs även motorkuddar för åtminstone de på variatorsidan verkar slut.
Fick variatorkittet igår. Speedtech var det. Köpte även renoveringskit till primären och rullar till sekundären. Den kommer ju faan bli bättre än ny om den blir klar. Jag hoppas bara att jag minns hur allt satt när det ska tillbaka.
Visst borde man kunna stoppa i motorn i chassiet när den är ihopbyggd? Det bör vara lättare att skruva ihop den på en bänk.
Simo i Odenskog borde väl kunna fixa det?Vem lämnar man bort detta till i Jämtland? Vad kan man tro detta kommer att kosta?