Isrivare

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
det finns ju mekanisk back "V-Max 600". om man ska ha isrivare varför inte bara ta en tjock vire och fästa under buken ? billigt

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
En annan lösning som inte funkar så bra med back är att montera att par vridfjädrar på insidan av skidan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Eller "Mossarivare", kostar ca. 10:-/st. + 1 st. vagnsbult och mutter per skida.
Fjädrar undan när man ex. vis kör på en sten, eller när man backar.
Behövs dom inte (Kanske i 90% av körningen) så viker man bara upp dom på skidan.
Har själv sådana på min F7, funkar helt perfekt.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Eller "Mossarivare", kostar ca. 10:-/st. + 1 st. vagnsbult och mutter per skida.
Fjädrar undan när man ex. vis kör på en sten, eller när man backar.
Behövs dom inte (Kanske i 90% av körningen) så viker man bara upp dom på skidan.
Har själv sådana på min F7, funkar helt perfekt.
Bilder?

D

Deleted member 6797

har sånahär man her i buken. före de gick edgen varm på skare. nu kan ja köra flera mil utan att den går varm

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Var ju inte allt för dyrt om man jämför med andra....

Man kanske ska släpa sig till en polaris handlare och köpa ett par då, känns ju lite hårt:rolleyes:

Hur sätter man fast dom egentligen, måsste man borra och ha sig?
Kul om du kunde lägga upp en bild också, så man ser hur det ser ut.:ciao:

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vilka isrivare fungerar? Jag har hört att de som är byggda med wirar är bättre, de går inte sönder och hjälper. Någon som vet?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Exakt sån hade jag på min Summit 600 -05, helt bortkastade pengar om man inte kör 100% på led i 30 km/h.

De går sönder ungefär efter 5 minuters körning om man kör aktivt.
Mina har jag väl kört liiite fortare än 30 km/h och liiite längre än 5 min med. Men iofs så har dom varit uppfällda i kanske 90% av körsträckan (ca. 500mil), men när behovet finns så fäller man ner dom.

Men visst så håller sannolikt "500kronorswajrarna" bättre, men skulle en fjäder gå av, så kostar den bara 10:-.
Och själva funktionen, att kyla slides och tunnelkylarna funkar då med "Grästrimmerfjädrarna".

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ja monterade en annan fjädervariant på min maskin.
Har dock inte testat dessa ännu.
Inte för att vara kritisk, men finns det inte risk att dom där fryser in i isklumpar så att du inte får loss dom när du ska fälla ner dom.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vet inte.
Tinar av skotern efter varje tur så det hinner inte bygga på med is.
Denna modell säljs rätt bra i min skoters hemland.