Lösningen på xp remproblem !

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Pratade med Peter på re-performance i dag och enligt honnom så berode mycket av remproblemen som skidoo haft på xp modellerna på att sekundären siter 3mm för långt in mot sek-tornet vilket gör att linjeringen blir tokig :) han har shimskit från cudney-racig för 550kr som flyttar bla ut sekundären 3mm ! :D

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nja, svårt att tro på de..

När man läser på andra forums så är det vissa som kör med flytande sek. och det funkar sådär, vissa shimsar å de funkar inte häller nå vidare..
bättre kanske det blir men problemet är inte löst skulle jag tro.

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Nja, svårt att tro på de..

När man läser på andra forums så är det vissa som kör med flytande sek. och det funkar sådär, vissa shimsar å de funkar inte häller nå vidare..
bättre kanske det blir men problemet är inte löst skulle jag tro.
Nja...Nja...

Brp rekomderar runt 36.9mm x,y värden... Dootalk medlemar som har testat med olika värden och kollat värmen efter varje gång fick fram 40.9mm x,y

Jag hade ca 38mm x,y och då slaktade min slöa 600cc tnt två orginal remmar på 80mil och två ultimax 803 remmar på 160mil.

På denna bild ser man tydligt hur sec variatorn står för långt in så remmen går snett ner. Man märkte också det vid körning...helst när man smyg körde i skogen och skotern hade fått slitit lite innan så vart det ljud från remen som knugades mot variatorn...sen märktes det också när man hade ställt in remen så att man hade corden lite frame och lyfte på bakändan av skotern... mattan snurrade ganska enkelt då även om man justerade ner remen en lite bit också... Nu när jag har shimsat ut variatorn 3mm så kan jag ha remen mycket högre upp utan att mattan snurrar(den tar inte längre i inner skivan på primiärvariatorn), och det värkar inte bli någon sart ringt längst ner på primiärvariatorn... Nu har jag tyvär inte testat allt för mycket än... men jag lovar jag ska kolla hur bra remen kommer hålla dennna gång och jag kommer köra hårt med den...i mycket tung sur snö... när det börjar bli lite varmare.

Men jag tror faktiskt på det här... men vi får se!, sen variför jag inte har installerat kitet mycket tidigare.... kan man ju fråga... jag hade det ju innan jag fick variatorkitet....men nu vet jag ivarjefall att variatorkit hjälper inget mot rem slitage... samma med ner drevning(remen klarade sig lika länge)

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
hur mycket jobb är det att montera schimsen ?

Bort med slutburken,av med locket på kedjehuset, losa övre drevet...montera ditt bricka + bult, ta bort lager låsningen bakom variatorn(sitter med en mutter), banka ut axeln genom att slå på bulten med brickan som sitter i kedjehuset. Montera shimsen på axeln och i lager hållet och montera ihop skiten :) , ska man isär med skiten så är det lika bra att montera ett varitorkit också men se till att använd bra locktite på skruvarna som sitter på secondär varitatorn som håller fast helixen(två av mina har skurvat ut sig en bit en gång)

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Tackar, ska kolla min. Begärde en linjering på första service, men man kan inte lite på om det vart gjort. Ska kolla själv. Har slitmärken på fasta skivan på primären...

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Tackar, ska kolla min. Begärde en linjering på första service, men man kan inte lite på om det vart gjort. Ska kolla själv. Har slitmärken på fasta skivan på primären...
Eftersom mekanikerna på verkstan utgår ifrån BRP inställningar som är ca 37mm så kommer det va fel än hur det är... Bästa x,y värden är 40.9mm

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vad är det för adress till Dootalk-tråden där de kommit fram till att 40.9 mm är optimalt?
Du skriver "x, y" - vad menar du då? Att y = x?

Fick en 44/42 helix (std 47/44) från Gade800 och en 377-rem reklamerat till min RE 800 och värmen blev oerhört mycket bättre, men fortfarnade långt ifrån optimalt. Har mina variatorer efter BRPs specs.
Att bara byta helix och rem är ju som att sopa skiten under mattan... Men mitt största problem var att primären blev kokhet av väldigt lugnt ledkörande utan några som helst hastiga gaspådrag.
Första 383-remmen orkade 15 mil och den andra 13 mil. Vilka fantastiska maskiner man lägger pengar på.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Men om det skulle bli bättre då varför har brp minskat måttet tills iår ? Dom borde ju ha ökat på de om det vore rätt, för helt bakom lyset kan dom ju inte vara ? Y-Z har dom iof ökat(är väl föratt motorn vrider sej vid gas pådrag).. hmm.. :hmmmm:

09 Specs:
Z=21
X=36.4
Y-X=3

08 Specs:
Z=21mm
X=37.10 +/- 0.5mm
Y=1.62mm =-1.0mm

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Men om det skulle bli bättre då varför har brp minskat måttet tills iår ? Dom borde ju ha ökat på de om det vore rätt, för helt bakom lyset kan dom ju inte vara ? Y-Z har dom iof ökat(är väl föratt motorn vrider sej vid gas pådrag).. hmm.. :hmmmm:

09 Specs:
Z=21
X=36.4
Y-X=3

08 Specs:
Z=21mm
X=37.10 +/- 0.5mm
Y=1.62mm =-1.0mm
Det är ju bra fråga...man kan ju undra hur de får fram värdena....jag kommer nog testa med dootalk värdena nu ivajrefall. Här har ni en länk på hur motorn i xpn rör sig m.m

http://www.youtube.com/watch?v=BTRe0OXjbJ4

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
är det nån som har spännt upp primären i en svarv och mätt kastet med indikatorklocka?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Bort med slutburken,av med locket på kedjehuset, losa övre drevet...montera ditt bricka + bult, ta bort lager låsningen bakom variatorn(sitter med en mutter), banka ut axeln genom att slå på bulten med brickan som sitter i kedjehuset. Montera shimsen på axeln och i lager hållet och montera ihop skiten :) , ska man isär med skiten så är det lika bra att montera ett varitorkit också men se till att använd bra locktite på skruvarna som sitter på secondär varitatorn som håller fast helixen(två av mina har skurvat ut sig en bit en gång)

Ja man kanske skulle passa på att slänga dit ett cudney-raqcing v-kit :rock: Men då undrar jag vilka verktyg krävs för att plocka i sär variatorerna och för att få loss dem från motorn och sek-axlen ? utan att fjädrarna flyger runt i verkstan :laugh:

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Ja man kanske skulle passa på att slänga dit ett cudney-raqcing v-kit :rock: Men då undrar jag vilka verktyg krävs för att plocka i sär variatorerna och för att få loss dem från motorn och sek-axlen ? utan att fjädrarna flyger runt i verkstan :laugh:
Ända special verktyg jag använde var en gängstång + 2 muttrar till den och 2 st båt propellrar.Jag ljuger inte,jag använde faktist det :D

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik

09 Specs:
Z=21
X=36.4
Y-X=3

08 Specs:
Z=21mm
X=37.10 +/- 0.5mm
Y=1.62mm =-1.0mm

Kolla lite på linjeringen idag, hade bara möjlighet att mäta Z måttet å det var 18.2mm!!! Här har man påtalat för Åf att man har remslitage, lämnar in den på 50mila service, betalar hutlösa 1969:-. Å vad är resultatet? första måttet man mäter är fel Z 18.2 mm :mad:

Sedan nämde jag även tankmätarn, jag kollade även den. Pilen som ska va rakt upp vid 12, står på ca Kl 2.

Vad säger man? finns inga ord :bootyshake:

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Kolla lite på linjeringen idag, hade bara möjlighet att mäta Z måttet å det var 18.2mm!!! Här har man påtalat för Åf att man har remslitage, lämnar in den på 50mila service, betalar hutlösa 1969:-. Å vad är resultatet? första måttet man mäter är fel Z 18.2 mm :mad:

Sedan nämde jag även tankmätarn, jag kollade även den. Pilen som ska va rakt upp vid 12, står på ca Kl 2.

Vad säger man? finns inga ord :bootyshake:
Lämna in den igen och säg"gör om gör rätt"